Gjest yojo Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Jeg ar trent endel på dette siden hun kom hjem til meg. Nå er hun 7-8 mnd, og kommer bare til meg noen ganger når jeg kaller henne inn Jeg har brukt godbiter som belønning når hun kommer, men nå er det nesten sånn at hun kun kommer hvis hun vet jeg har godbit... Vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette........ Håper noen kan gi meg tips!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Snu og løp andre veien og vær litt kul galemattias. Da vil hunden synes du er mye mer morsomt enn andre ting. Du må bare ikke være redd for å drite deg ut og se helt gal ut. Evnt gjem deg så fort hun forsvinner og sitt klar med masse snop. Greit å bruke langline under treningen så hun ikke skal fordufte helt.
Gjest yojo Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Ja, har merket at hvis jeg går, så pleier hun som regel å følge etter Men jeg føler meg absolutt ikke trygg, og vil gjerne at hun kommer HVER gang!
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Vet ikke om dette trengs, men du kan iallefall prøve håndtrikset som jeg lærte på dressurkurset. Få hunden din til å putte snuten din inn i din flate hånd. og gi gobit. gjenta masse. Etterhvert så vil hunden reagere sporenstreks når han er langt unna bare ved at du strekker opp hånda
Gjest yojo Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Det høres lurt ut! Ønsker at jeg skal være trygg på henne, at hun kommer ALLTID! Hvordan er deres hunder (hvis dere har) ? Kommer de hver gang på innkalling?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Hun lever ikke lenger, men kom som ei kule. Hun løp fort avgårde som ei kule også, men kom på innkalling. Begynte med å gjemme meg jeg. Og hoppe og sprette. Og så trente vi en del innkalling på kurs til bronsemerke mm.
NettiM Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Det å trene en innkalling som er sikker, er litt arbeid. Og hvis du ikke en gang vet hvor du skal begynne, ville jeg anbefalt deg å kontakte hundetrener, evt. melde deg på ett kurs. Alle grunnkurs i lydighet tror jeg tar for seg innkalling, valget ligger bare på om du vil trene positivt (med belønning) eller "tradisjonelt" (fysisk straff for feil adferd). Er det ikke aktuelt, ville jeg i det minste gått til anskaffelse av en skikkelig bok som omhandler hundetrening og innkalling. Det er så mange punkter du må innom, og gradvis gå fremover, at det er litt vanskelig å skrive alt her på forum. Hovedpunktet går ut på at hunden skal aldri feile, og du skal legge opp treningen gradvis til at dette ikke skjer.(så godt det lar seg gjøre) Du skal rett og slett hjernevaske hunden til å tro at den ikke har noen annen mulighet enn å komme til deg. Derfor må alle forsøkene være vellykket. Det finnes forstyrrelser som er så sterke, at få belønninger går "over" dem. Dermed må hunden heller få tro at det ikke er noe å oppnå der i det hele tatt, og at du er eneste mulighet. Det at du må ha godbit synlig for å få hunden til å komme, viser at du har gått litt feil frem. Noe veldig mange gjør. Du skal aldri vise ovenfor hunden at du har belønning, før den har gjort alt den skal, du skal altså ikke lokke den bort til deg på noe vis. Du skal ikke en gang ta hånden mot lommen hvor godbiten er, før den er "ferdig". For du belønner det som skjer, i det du viser tegn til å gi belønning. Og hunden blir også som du nevner, utspekulert, og vet når det er godbit på vei og ikke. Selvfølgelig kommer den ikke om den er sikker på at den ikke får noe igjen for det. Derfor må du lage en form for "usikkerhet" rundt det hele, og kanskje også variere hvor du har godbitene. Innkalling vil jeg også si at er noe av det viktigste en hund må kunne helt og holdent, og derfor gir jeg alltid belønning, så fremt det er mulig. Vet jeg at jeg skal ut og ha hunden løs, tar jeg alltid en leke eller godbiter med. For jeg vil ikke at innkallingen skal "vannes ut" etterhvert.
Gjest yojo Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 Takk for godt svar! Valpen er nå 8 mnd, er jeg for sent ute? Er den lett å vende ennå, selvom jeg har trent noe "feil"?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Nei hunden din kan fint lære seg innkalling nå. Ikke noe problem. Min hund fikk jeg fra omplassering når hun var 2-3 år og når jeg fikk henne så kunne hun gi labb....dooh. Men hun ble helt rå i LP og spor. Den lille hypre blandingshunden min grusa de andre i LP1 og jaktbikkjer i spor på under ett års trening.
Sølvdugg Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Det er ikke for sent Hunden din er i den alderen hvor grenser skal testes, så bruk langline mens innkallingen ikke sitter helt. Da får den ikke erfaringen med å stikke/ikke komme inn når du roper. Hvilket ord bruker du ved innkalling? (Bare så du er obs på at du ikke bruker et ord som er mye brukt i hverdagen. Det lønner seg å ha et innkallingsord som kun brukes ved innkalling, og ikke ellers.)
Gjest Belle Gunnes Skrevet 11. april 2010 #11 Skrevet 11. april 2010 PS: Ikke bruk smatting som innkalling om du også har hest. Den tabben gjorde jeg
Gjest yojo Skrevet 11. april 2010 #12 Skrevet 11. april 2010 Jeg brukre "kom da", men lurte på om jeg skulle begynne å trene med "hit"?? "Kom da" brukes jo av alle som skal klappe og kose
Sølvdugg Skrevet 11. april 2010 #13 Skrevet 11. april 2010 Jeg brukre "kom da", men lurte på om jeg skulle begynne å trene med "hit"?? "Kom da" brukes jo av alle som skal klappe og kose Hehe, ja "kom da" kan fort bli vannet ut i betydning. Vi bruker "hit" på innkalling, da vi faktisk ikke bruker det ordet til han ellers.
Gjest yojo Skrevet 11. april 2010 #14 Skrevet 11. april 2010 Da skal jeg også prøve meg på "hit" jeg også
Farrah Skrevet 11. april 2010 #15 Skrevet 11. april 2010 Jeg lærte min to år gamle hund kommandoen "hit" på denne måten: Starter med å si kommandoen idet hunden er på vei inn til deg(og du vet det er deg den løper mot) i full fart og belønn masse når hunden er helt borte hos deg. Gjenta dette så ofte du kan,aldri rop når du er usikker på om hunden kommer. Med denne metoden så lærer du hunden at "hit", det betyr å løpe mot deg i full fart. Når du har gjort dette mange ganger kan du prøve en gang du er nokså sikker på at hunden ikker er opptatt med noe annet.Kommer den i full fart har den skjønt greia og da er det bare å trene videre i alle settninger. Husk å la hunden feile minst mulig.
Gjest yojo Skrevet 11. april 2010 #16 Skrevet 11. april 2010 Vi har barn, da er det vel beste at jeg og mannen min øver dette inn først? Vi kan kanskje inkludere han eldste på 11? Den måten du (Farrah) beskriver, var lur!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå