Møffi Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Vi har akkurat kjøpt leilighet og i den forbindelse tatt opp lån i banken "vår". I samme filial (men med noe helt annet) jobber også min mor som nå har fått vite av vår konsulent hvor mye vi har lånt, at kontraktspapirene er signert og andre ting jeg i utgangspunktet trodde var konfidensielt. Ikke det at det gjør noe i vårt tilfelle at mamma får vite det, men er det ok at "lånedama" vår forteller sånn til en tredjepart?
Alison Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Bankansatte har taushetsplikt, noe rådgiveren din ikke har overholdt. Dette er noe du bør melde fra om.
gjest31 Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Vi har akkurat kjøpt leilighet og i den forbindelse tatt opp lån i banken "vår". I samme filial (men med noe helt annet) jobber også min mor som nå har fått vite av vår konsulent hvor mye vi har lånt, at kontraktspapirene er signert og andre ting jeg i utgangspunktet trodde var konfidensielt. Ikke det at det gjør noe i vårt tilfelle at mamma får vite det, men er det ok at "lånedama" vår forteller sånn til en tredjepart? Hvis din mor jobber i samme bankfilial gjelder ikke din rådgivers taushetsplikt. Din mor har antakelig samme taushetsplikt som din rådgiver. De som jobber i bank har lov å diskutere og informere hverandre i lånesaker. Det du kan hevde er at din mor er innhabil og derfor ikke må innvolveres. Men uansett har din mor tilgang til alle systemer og kan finne ut av alt som er. Det har hun lov til.
Alison Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Hvis din mor jobber i samme bankfilial gjelder ikke din rådgivers taushetsplikt. Din mor har antakelig samme taushetsplikt som din rådgiver. De som jobber i bank har lov å diskutere og informere hverandre i lånesaker. Det du kan hevde er at din mor er innhabil og derfor ikke må innvolveres. Men uansett har din mor tilgang til alle systemer og kan finne ut av alt som er. Det har hun lov til. Dette er ikke helt korrekt. Det er lov til å diskutere saker med en kollega hvis det er nødvendig. Hvis ikke så gjelder også taushetsplikten her. Og selv om en har tilgang til alle systemer, vil det likevel ikke være lov til å søke opp personer/saker av nysgjerrighet. Du skal ha en god grunn til å slå opp en person i systemene. Hvis det ikke fantes regler for dette kunne hver enkelt bankansatt f.eks. søke opp kjente personer som er kunder i banken og sjekke deres økonomi. Det er heldigvis ikke lov.
gjest31 Skrevet 12. april 2010 #5 Skrevet 12. april 2010 Dette er ikke helt korrekt. Det er lov til å diskutere saker med en kollega hvis det er nødvendig. Hvis ikke så gjelder også taushetsplikten her. Og selv om en har tilgang til alle systemer, vil det likevel ikke være lov til å søke opp personer/saker av nysgjerrighet. Du skal ha en god grunn til å slå opp en person i systemene. Hvis det ikke fantes regler for dette kunne hver enkelt bankansatt f.eks. søke opp kjente personer som er kunder i banken og sjekke deres økonomi. Det er heldigvis ikke lov. Dette er en klasisk problemstilling, spesielt for oss som jobber i bank på "bygda". Dette er det som kalles et "etisk dilemma". Det finnes lover og rettningslinjer, men til syvende og sist kommer dette ann på dømmekraften til de ansatte "TS sin mor". Det at TS ringer sin mor ved en anne anledning for om hun kan overføre penger vil si at mor her får alle informasjon om TS. Det at vi i bank kan søke på kjente og kjære personer er sant, og i min tid i storbanker i Oslo har jeg vært innom mange kjente navn. Det som skjedde for en tid tilbake var at spesielle kunder som kongefamilen ble kodet i systemet slik at kun en håndfull ansatte kan søke på disse. Resten kan vi alle søke på og ingen kommer til stille spm så lenge det ikke er du som utleverer kundene til offentligheten. Det er en påstand. Men hvis du vil Alison så kan du finne frem til dine rettningslinjer rundt dette i din bank og bevise for meg at din påstand holder vann. Det står nok bare noe generelt som må tolkes og som kan tolkes forskjellig.
Gjest annemor30 Skrevet 12. april 2010 #6 Skrevet 12. april 2010 Jeg håper virkelig at taushetsplikten i banken er like streng som i helsevesenet! Hater bygdebanker der storsnoken jobber!
gjest31 Skrevet 12. april 2010 #7 Skrevet 12. april 2010 Jeg håper virkelig at taushetsplikten i banken er like streng som i helsevesenet! Hater bygdebanker der storsnoken jobber! Taushetsplikten er nok lik som i helsevesenet. Jobber du der? Bankfolk veit j..... mye om økonomien til folk i bygda, ingen tvil om det. Akuratt som helsevesenet veit mye om helsa til folk i bygda. Tror ingen av disse yrkene sitter å "plapprer" om enkeltpersoner til folk som ikke skal ha denne informasjonen, ikke sant?
Alison Skrevet 12. april 2010 #8 Skrevet 12. april 2010 Dette er en klasisk problemstilling, spesielt for oss som jobber i bank på "bygda". Dette er det som kalles et "etisk dilemma". Det finnes lover og rettningslinjer, men til syvende og sist kommer dette ann på dømmekraften til de ansatte "TS sin mor". Det at TS ringer sin mor ved en anne anledning for om hun kan overføre penger vil si at mor her får alle informasjon om TS. Det at vi i bank kan søke på kjente og kjære personer er sant, og i min tid i storbanker i Oslo har jeg vært innom mange kjente navn. Det som skjedde for en tid tilbake var at spesielle kunder som kongefamilen ble kodet i systemet slik at kun en håndfull ansatte kan søke på disse. Resten kan vi alle søke på og ingen kommer til stille spm så lenge det ikke er du som utleverer kundene til offentligheten. Det er en påstand. Men hvis du vil Alison så kan du finne frem til dine rettningslinjer rundt dette i din bank og bevise for meg at din påstand holder vann. Det står nok bare noe generelt som må tolkes og som kan tolkes forskjellig. Jeg kjenner selvfølgelig retningslinjene i banken der jeg jobber, men har ingen planer om å kopiere disse inn her. Hos oss gjelder taushetsplikten også mellom kollegaer. Det er selvfølgelig lov til å diskutere saker med en kollega hvis det er nødvendig. Hvis ikke så gjelder også taushetsplikten her. Jeg må si jeg blir betenkt hvis du mener det er greit å fortelle andre i banken om hva konkrete personer f.eks. har fått i lån, eller søke opp f.eks. venner og bekjente for å se detaljer om deres økonomi uten å ha en god grunn for det. Forøvrig ga jeg det opprinnelig svaret mitt på bakgrunn av at ts sa at hennes mor jobbet i samme filial, men med noe helt annet. Jeg håper virkelig at taushetsplikten i banken er like streng som i helsevesenet! Hater bygdebanker der storsnoken jobber! Ja, taushetsplikten er streng også i banker heldigvis.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #9 Skrevet 12. april 2010 Støtter innlegget til Alison. Hvis det er bankansatte som virkelig mener at det er greit å diskutere kunder fritt over lunchen og søke opp hvem som helst for å snoke i folks privatøkonomi så har man tydeligvis jobbet for lenge og blitt litt sløv. Bla snarest gjennom papirene dine og lese taushetserklæringen og bankens andre rutiner. Tok en titt på taushetserklæringen jeg signerte da jeg begynte i jobb, og den er soleklar på at man kun skal gi ut informasjon til de som har behov for det for å få jobben gjort. Hverken internt eller til andre skal man gå ut med personlige opplysninger. I taushetserklæringen sto det ingenting om snoking i systemene, men det vet jeg står i rutinen og det blir også tatt opp hvert år på det årlige møtet om etiske retninglinjer. Banker (hvertfall banken jeg jobber i) har gode journaler som logger det meste vi slår opp og foretar oss, og vi har fått streng instruks over at det er strengt forbudt å søke opp kunder utover hva som er nødvendig i forhold til jobben. Vi har heller ikke lov å behandle saker (selv den minste fillesak) som omhandler venner eller familie. Ikke bare pga at man skal sikre seg mot en uheldig saksbehandling, men også for kundenes beste i form av at gjerne ikke alle ønsker at jeg skal vite noe om deres økonomi - men som kanskje synes det er vanskelig å be om å få en annen saksbehandler. Derfor er det hos oss fast rutine at vi umiddelbart skal henvise videre til en kollega. Brudd på retningslinjene, både i forhold til snoking og saksbehandling av venner/familie blir slått hardt ned på. (man kan selvsagt tenke at hva er oddsen for at det blir fanget opp. Det er jo ikke noen som fotfølger oss og sjekker alt vi gjør, eller vet om vi kjenner kundene vi har kontakt med, men skulle noe skje er det null problem for banken å sjekke hva vi faktisk har gjort og sett)
Alison Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Brudd på retningslinjene, både i forhold til snoking og saksbehandling av venner/familie blir slått hardt ned på. og sett) Slik er det hos oss også. Brudd på dette kan faktisk være oppsigelsesgrunn.
Gjest annemor30 Skrevet 13. april 2010 #11 Skrevet 13. april 2010 Taushetsplikten er nok lik som i helsevesenet. Jobber du der? Bankfolk veit j..... mye om økonomien til folk i bygda, ingen tvil om det. Akuratt som helsevesenet veit mye om helsa til folk i bygda. Tror ingen av disse yrkene sitter å "plapprer" om enkeltpersoner til folk som ikke skal ha denne informasjonen, ikke sant? Tror herr og fru snok koser seg glugg på jobben i helsevesenet og i banken... Skjønner ikke hvorfor enkelte MÅ vite hva herr nilsson ble behandlet for på riksen...
Gjest Prøvekandidat Skrevet 13. april 2010 #12 Skrevet 13. april 2010 Slik er det hos oss også. Brudd på dette kan faktisk være oppsigelsesgrunn. Jeg lagde baluba for en rådgiver i lokalbanken som hadde leflet med en av bygdas store menn om hvor mye penger jeg hadde i banken, ganske mye også - både penger og lefling, tok dem på fersken en gang. Vet ikke om han fikk sparken men banken mistet i hvert fall meg som kunde. Storkaksen hadde sikkert sjekket skatteopplysningene mine men der står det ikke så mye hvor formuen kommer fra, og det var det rådgiveren sjekket ut. Dusten.
Jade Skrevet 13. april 2010 #13 Skrevet 13. april 2010 Vet ikke hvordan det er i banker. Men hvor jeg jobber (noe helt annet, men vi har masse kunder), så har vi ikke lov å vise ting til kolleger med mindre det er nødvendig. Og vi skal heller ikke gå inn på kundens konto med mindre det er nødvendig for å gjøre den jobben vi skal. I TS sitt tilfelle burde de iHVERTfall ikke sagt noe til moren din, NETTOPP pga at hun er moren din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå