Gå til innhold

strikkehjelp

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har strikket en genser nå, (strl 4 år og holder på med halsen på genseren. Jeg har ikke hatt noen oppskrift, men sett litt på forskjellige for å få genserform. Det eneste er nå at jeg strikker med pinne 3 og har 166 masker til hals. Det virker litt mye og jeg finner ikke i noen oppskrift anntall masker til hals. Kan det virke mye? eller at man trenger en del masker til hals og at den kan virke større på pinne enn det den egentlig er.

Håper noen kan hjelpe

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det høyrast ut som litt mykje, ja. Trur rundt 100 masker er nok.

Akkurat kor mange du bør ha, er litt avhengig av kva slags hals du vil ha. Skal du ha vrangbord i halsen, må du ha fleire masker enn ved glattstrikk.

Har du sett på Garnstudio sine oppskrifter? Eg fann iallfall litt oppskrifter med antall masker til hals i SmåDrops-katalogene!

:)

Endret av cogito
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei..

Jeg har begynt å strikke en barnejakke..

Skal nå begynne å felle til ermhull. Det står slik i oppskriften:

Når arb måler 19-20-23 (27-30) cm felles det i hver side til ermhull. Fell på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1-1-2 (2-2) ganger og 1 m 3-4-3 (3-3) ganger.

Skjønner bare ikke helt hvordan man får til denne fellingen.

Håper det er noen her som kan hjelpe meg :)

Mvh

Lise.. :)

Skrevet

Hei..

Jeg har begynt å strikke en barnejakke..

Skal nå begynne å felle til ermhull. Det står slik i oppskriften:

Når arb måler 19-20-23 (27-30) cm felles det i hver side til ermhull. Fell på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1-1-2 (2-2) ganger og 1 m 3-4-3 (3-3) ganger.

Skjønner bare ikke helt hvordan man får til denne fellingen.

Håper det er noen her som kan hjelpe meg :)

Mvh

Lise.. :)

Regner med du har skjønt at de 5 ulike tallene tilsvarer de ulike størrelsene? Så hvis du strikker den minste størrelsen skal du først strikke til arbeidet er 19 cm. Så skal du felle på hver andre pinne, 3 masker første gang, 2 masker 2 ganger, og 1 maske 3 ganger.

Var det dette du lurte på, eller var det hvordan du rent teknisk feller en maske?

Skrevet

Regner med du har skjønt at de 5 ulike tallene tilsvarer de ulike størrelsene? Så hvis du strikker den minste størrelsen skal du først strikke til arbeidet er 19 cm. Så skal du felle på hver andre pinne, 3 masker første gang, 2 masker 2 ganger, og 1 maske 3 ganger.

Var det dette du lurte på, eller var det hvordan du rent teknisk feller en maske?

Tusen takk..

Var nok bare jeg som ikke helt skjønte det med en gang..

Var lett å skjønne det her da, bare jeg brukte hodet mitt litt :P

Tusen takk i allle fall!

Skrevet

Hei igjen..

Bare lurer på en ting til..

Hvor på pinnen skal jeg felle dette her da?

For man skal vel felle i begge ender eller?

Uff, nå føler jeg meg dum :S

Skrevet

Det skal felles i begge sider, så om du strikker forside og bakside for deg skal du felle på enden av arbeidet. Strikker du rundt på rundpinne skal du felle slik at det blir plass til å montere på armer på hver side. Tråden der du startet viser deg hvor den ene siden er. (Uff, ikke lett å forklare strikking skriftlig :ler: )

Skrevet

Ok..

Det skal jeg nok få til..

Tusen takk skal du ha :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...