Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #1 Del Skrevet 8. april 2010 Her inne er det mange erfarne hundeeiere, så jeg håper noen kan opplyse meg litt. Saken er den, at da jeg plukket bæsj i hagen i dag (sønnen min mater hunden og setter den ut når han kommer hjem fra skolen), var det en mark i bæsjen. Type lang, feit, hvit mark (sønnen min har hatt småmark/barnemark, som fremstår som rent søte i forhold. Dette var mye større og eklere!). Det KAN jo selvfølgelig hende at hunden har bæsjet først, og marken krøpet inn etterpå, men jeg tror ikke det. Det var omtrent 4-5 cm som var synlig utenfor, og jeg vil tippe at den var 2-2,5 mm i diameter. Horribelt var det i alle fall. Er dette vanlig hos hunder? Jeg ringer selvsagt veterinæren first thing i morgen, men er det dette som er hundemark? Kan det smitte til mennesker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 8. april 2010 #2 Del Skrevet 8. april 2010 Har du aldri gitt hunden din ormkur? Du får ta med hunden til dyrlegen, så får du en resept på en ormkur. Hunden skal ha dette et par ganger det første leveåret, og derreter ca 1 gang i året/etter behov. Det er ikke farlig NÅ, men det kan bli det dersom hunden ikke blir behandlet for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 8. april 2010 #3 Del Skrevet 8. april 2010 KAtter og hunder har alltid mark. Man blir aldri kvitt mark heller (slik mange tror). Men ... en ormekur er nok på sin plass når man begynner å se mark i avføringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #4 Del Skrevet 8. april 2010 Vi har bare hatt hunden (vår første hund) i fire måneder, så vi er litt grønne på dette. Var ikke klar over at den skulle ha ormekur flere ganger i løpet av det første leveåret, nei. Men vet at hunder kan få mark av og til, men ble bare så satt ut av størrelsen... usj. Som sagt har sønnen min hatt småmark som liten, men da var det snakk om sytråd-tynne marker på max en centimeter, ikke lange tjukke beist... *småkvalm* Håper bare det ikke kan smitte til mennesker. Men dere som har hatt hund lenge, tar dette relativt rolig, er det så? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruFryd Skrevet 8. april 2010 #5 Del Skrevet 8. april 2010 KAtter og hunder har alltid mark. Man blir aldri kvitt mark heller (slik mange tror). Det var nytt for meg, har du noen link? Hunder og spesielt valper får lett orm/mark. Kjenner godt til beskrivelsen til ts Det som er viktigt er å sjekke avføringen til hunden mens han får kuren, og etterpå. Vi har fått beskjed at om hunden har orm/mark, så skal den ha en kur til etter 2 uker. Dette for å være sikker på at hunden er helt tom for mark/orm. Vi ringer bare til veterinæren, så får vi resept. Dette er den veterinæren vi bruker fast til dyrene. Hunden kan også kaste opp orm. Her er litt stoff Link Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huffsa Skrevet 8. april 2010 #6 Del Skrevet 8. april 2010 Men dere som har hatt hund lenge, tar dette relativt rolig, er det så? Jeg tar det kjemperolig jeg Ser jeg noe mark, så får hundene og kattene markkur. Enkelt og greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 8. april 2010 #7 Del Skrevet 8. april 2010 Har ingen link, lærte dette når jeg jobbet på dyreklinikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 8. april 2010 #8 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) nye regler i omløp nå,du MÅ til vetrinær og få bekreftet at hunden har mark og få resept der.Før fikk en kjøpt markkurer reseptfritt på apotek. *edit * Gjeldende fra 1. juli 2009. Endret 8. april 2010 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #9 Del Skrevet 8. april 2010 Har ingen link, lærte dette når jeg jobbet på dyreklinikken Eg tror heller ikkje på den der. Har søkt på forskjelligt og klarer ikkje finne noe om det. Om det er sant må det da stå om det flere plasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 8. april 2010 #10 Del Skrevet 8. april 2010 Nei kjære deg, det er da din rett til å tro på hva du vil Bare sier at det er dette jeg har lært av de veterinærer og veterinærassistentene jeg har jobbet med - altså at dyra ALLTID vil ha mark i kroppen, men at man kan fjerne det meste ved å gi en ormekur - ta toppen liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 9. april 2010 #11 Del Skrevet 9. april 2010 Bare sier at det er dette jeg har lært av de veterinærer og veterinærassistentene jeg har jobbet med - altså at dyra ALLTID vil ha mark i kroppen, men at man kan fjerne det meste ved å gi en ormekur - ta toppen liksom. Høres ikke riktig ut. Markkuren skal i utgangspunktet fjerne marken, og da må den jo komme ett sted fra for at dyret skal få det på nytt. Feks utekatter som regelmessig spiser mus vil jo som regel få ny smitte ganske fort, mens med en hund har man muligheten til å kontrollere litt bedre hva den spiser, og da kan man etter min erfaring unngå mark. Mine katter går mye ute om sommeren, og da får de mark ganske ofte, mens i vitnerhalvåret er de stort sett inne, og fanger aldri mus, og da får de ikke mark heller. Hadde de "alltid" hatt mark i kroppen skulle jo dette brutt ut jevnlig, uavhengig av om de var ute eller inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. april 2010 #12 Del Skrevet 9. april 2010 Først og fremst kan TS ta det helt med ro. Mark er mer ekkelt enn farlig så lenge det oppdages og behandles. Hvis man bruker en fast veterinær og har konstatert mark ved at den er synlig i avføringen, holder det som regel å stikke innom veterinærens kontor for å få en resept. Så lenge dyret ellers er friskt er det ingen grunn til å foreta en full undersøkelse. Når det gjelder spørsmålet om katter/hunder har parasittene i kroppen hele tiden, så anser ikke jeg det som helt usannsynlig. Både kattunger og hundevalper er jo som regel/ofte født med mark selv om mordyret tilsynelatende ikke har det og da må jo smitten komme fra et sted. Nå husker jeg naturligvis ikke hvor, men jeg leste også et sted at i hvert fall katter bør ha litt mark fordi det styrket immunforsvaret. Selv har jeg aldri behandlet mine dyr rutinemessig nettopp for å unngå overmedisinering (Som var årsakten til at det ble innført reseptplikt), men nøyd meg med å gi en kur når jeg har hatt mistanke om mark evt. sett det i avføringen. Min erfaring er at voksne hunder sjelden får mark fordi de fleste etter hvert slutter å spise alt de finner mens katter som jakter mus/småfugl får det ganske ofte i sommerhalvåret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. april 2010 #13 Del Skrevet 9. april 2010 Man må vel kunne anta at Bayer Health Care, som bl.a. har utviklet en av de mest brukte markkurene som finnes på markedet, vet hva de snakker om og her finnes det informasjon som bekrefter Marlos påstand om at dyrene alltid har invollsparasitter i kroppen. Markkurer virker da altså bare på parasittene som finnes i tarmen og ikke de som befinner seg andre steder i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 9. april 2010 #14 Del Skrevet 9. april 2010 Mennesker kan også få bendelorm og spolorm slik som hunder og katter får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. april 2010 #15 Del Skrevet 9. april 2010 Man må vel kunne anta at Bayer Health Care, som bl.a. har utviklet en av de mest brukte markkurene som finnes på markedet, vet hva de snakker om og her finnes det informasjon som bekrefter Marlos påstand om at dyrene alltid har invollsparasitter i kroppen. Markkurer virker da altså bare på parasittene som finnes i tarmen og ikke de som befinner seg andre steder i kroppen. Jeg så ikke noe der som sier at hunder og katter alltid har mark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. april 2010 #16 Del Skrevet 9. april 2010 Nei, de har ikke alltid mark i magen/tarmen, men de har alltid egg/larver i forskjellige stadier i kroppen. Jeg har for øvrig levd sammen med dyr i nesten 40 år og har aldri blitt smittet at innvolsparsitter/mark/orm fra dyr unntatt da jeg var barn og spiste alt ukritisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #17 Del Skrevet 10. april 2010 Nei, de har ikke alltid mark i magen/tarmen, men de har alltid egg/larver i forskjellige stadier i kroppen. Jeg så ikke noe om det heller jeg. Enten er jeg veldig dårlig til å lese, ellers står det veldig godt gjemt. Det er ikke for å kverulere, men har aldri hørt om det, eller lest om det før. Så er interessant å finne fakta på det, så blir mitt neste besøk hos dyrlegen mye mer interessant også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimse Skrevet 10. april 2010 #18 Del Skrevet 10. april 2010 Det er vel delte meninger omkring emnet, noen mener de har innvollsparasitter hele tiden, andre mener de kan ha Til ts, ja, det kan smitte over på mennesker, men jeg lover, du merker det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 10. april 2010 #19 Del Skrevet 10. april 2010 Det høres ut som om hunden din har spolorm. Det fjernes lett med ormekur. Som noen sier her må man ha resept for å kjøpe ormekur nå, men de aller fleste veterinærer er fornuftige nok til at du ikke trenger å betale for en konsultasjon for å få det, det holder som regel med en telefon, og så ringer veterinæren inn en resept for deg til apoteket. spolorm KAN smitte til mennesker, men det skal mye til, normalt god håndhygiene er som regel nok. som Leo sier, fikk et da h*n var barn og spiste ukritisk det h*n kom over. Moren min brukteå snike seg inn i hundegården da hun var liten og gnage på kotelettbeina hun fant der, hun måtte ha ormekur sammen med hundene. ellers er det svært uvanlig med spolorm hos mennesker. Og om man får det drepes det med samma vermox-kuren som man bruker mot barnemark, bare i litt annen dosering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murder Skrevet 10. april 2010 #20 Del Skrevet 10. april 2010 Kjenner at pulsen begynner å stige her, hehe. Hvis man f.eks sover med katten om natten, kan man bli smittet da, eller hvordan fungerer det egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå