Kleni Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 (endret) Som tittelen sier så ser det ut til at jeg må studere i Danmark eller Nederland.Er jo alltids muligheten å ta opp masse fag her i Norge, men er ikke motivert for og koster masse penger. Er det noen her som har erfaring med dette? Klarte dere å ha et forhold mens kjæresten var borte store deler av året? Er det egoistisk å ville studere i et annet land og samtidig ville ha kjæresten i Norge,eller er det bedre å slå opp og slippe de fri sånn at de slipper å ha det vondt? Har gitt uttrykk for at jeg antakeligvis vil/må studere i utlandet noe hun ble ganske lei seg for. Er 20 år, hun 21 og har vært samboere i over ett år nå. Hva skal jeg gjøre? Endret 8. april 2010 av Kleni
thirteen Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Jeg og min samboer var i at avstandsforhold i over 2 år før vi flyttet sammen. Da så vi hverandre alt fra hver helg til en gang i måneden. Synes ikke det er egoistisk av deg. Jeg ville sikkert gjort det samme, på en måte gjør jeg det når jeg nå flytter pga utdanningen min, bare at jeg flytter 4 timer unna med bil, og du flytter til et annet land. Dere har jo både skype, mobiltelefon og det er jo ikke slik at det ikke går fly imellom. Det bare tar mer tid, og mer penger.
Kleni Skrevet 8. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2010 Håper ikke det, men tror hun føler det litt sånn. Men tror hun også på en måte har forståelse for det. Fly har jo blitt billigere enn tog i disse dager om man bestiller i god tid. Har sagt til henne at om jeg studerer i Tromsø eller Nederland så er det like langt(faktisk kanskje lengre til Tromsø?), men tror hun føler at det er en ekstra "barriere" at det er et annet land. Tror hun føler at hun må ofre veldig mye på en måte.
thirteen Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Det er jo klart at hun føler at hun ofrer mye, spesielt når dere er vant til å se hverandre hver dag. Man tenker sjeldent på at den andre ofrer om ikke like mye, så tilnærmet like mye. Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, men det er ganske dyrt å reise innenlands. Bor selv nordpå, og må beregne 1500 kr om jeg skal tur retur oslo.
Gjest Jupp Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Hei TS vet ikke hvor i Norge du bor. Jeg bodde i Oslo, og kjaeresten min bodde i Nederland. Vi floy frem og tilbake for aa se hverandre, og billettene kan man faa til 1300 -1500 kr hvis man flyr til oslo eller sandefjord, dyrere hvis langt oppi nord. Jeg flyttet til nederland for snart 2 aar siden, og naar jeg tenker paa a dra til norge, saa er det ikke noe stort problem sann sett. Det er bare halvannen time flytur, og man gleder seg jo hver gang man skal dra. Jeg er ogsa student her nede. Lanekassens stotte gjoer at jeg kan leve bra her nede i forhold til i Norge. Jeg har alltid igjen penger fra studielaanet til jul og sommer, med GOD margin, og sjekker aldri hvor mye jeg har igjen pa kontoen, fordi det blir aldri tomt virker det som. Man har raad til mer her nede med stotten. Husk at du lever bare en gang, og at du skal tenke pa hva som er viktig for deg. Om det er kjaereste eller utdannelse, det vet jeg ikke.
Gjest najki Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Go for it! Jeg hørte ei historie en gang om en som ville inn i noen greier i millitæret. Han trente og trente for å bestå opptaksprøvene. Strøk den første, fortsatte å trene og besto det andre forsøket. Dama hans var imidlertid ikke overbegeistret for dette og snakket (grein) han fra å dra. To uker etterpå ble han dumpa av samme dama, og drømmen var knust- i flere forstander. Jeg er selv veldig på den at utdanning varer livet ut, det gjør nødvendigvis ikke kjærligheten. Er det ment to be så funker det med avstandsforhold for en periode.
Kleni Skrevet 8. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2010 (endret) Tusen takk, er dette jeg trenge å høre;) Er det ment to be som dere sier så ordner det seg nok. Edit: Bor i Oslo btw. Endret 8. april 2010 av Kleni
maddie88 Skrevet 8. april 2010 #8 Skrevet 8. april 2010 Selv har jeg godt på skole i Sandefjord siden august mens forloveden min er hjemme i London. Det har vært tungt men med den rette innstillingen burde det ikke bli noe problem. Vi har sett hverandre så ofte vi bare har kunnet og vi har pratet med hverandre hver dag på msn. Nå er det bare en uke igjen til vi er sammen igjen
Kleni Skrevet 8. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 8. april 2010 Til gjest_jupp: hvor i Nederland studerer du?
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #10 Skrevet 8. april 2010 Jeg og kjæresten hadde avstandsforhold pga hans utenlandsstudier, et helt år. Jeg har aldri hatt et så fælt år som det. Jeg savnet ham hele tiden. Problemet med avstandsforhold er at det gjerne går fint for den parten som flytter ut, for h*n opplever så mye nytt og spennende, mens den andre parten sitter såret igjen og venter. Nå er forholdet over, og jeg ser på tiden jeg satt og ventet på ham som bortkastet tid. Jeg vil sterkt fraråde avstandsforhold, med mindre dere har super økonomi, stoler 100% på hverandre og klarer å ha det gøy samtidig som du savner kjæresten.
Gjest Jupp Skrevet 8. april 2010 #11 Skrevet 8. april 2010 Til gjest_jupp: hvor i Nederland studerer du? Studerer pa Tilburg University! ville ogsa si at, hvis kjaeresten din jobber, og du faar hjelp fra lanekassen, sa er det ikke sa vanskelig aa fa sett hverandre. Hvis man gar pa universitetet sa har man jo valg om man vil moete til forelesninger eller ikke, og de fleste universiteter har jo kun et par forelesninger i uken. Da kan man jo dra hjem langhelger og slik!
blargh Skrevet 8. april 2010 #12 Skrevet 8. april 2010 Avstandsforhold er vanskelig. Hvis dere virkelig ønsker å få dette til å fungere, så ville jeg ha lagt en plan. 1. Kan hun flytte ned sammen med deg/studere? 2. Hvor ofte skal dere møtes? Hvem reiser til hvem? Hvordan håndtere dette økonomisk? 3. Hvordan skal dere kommunisere sammen? Hvor ofte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå