Gå til innhold

8-åring vil ikke gå på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Jeg har to barn, gutt snart 9 og jente snart 8. Gutten har normal størrelse og modenhet, jenten har størrelse som 11-åringer, veier 35 kilo og er mentalt svært moden. Da hun var 6 år ønsket jeg å la henne begynne i 2. klasse, men skolelegen satte seg i mot dette, mye av hensyn til broren som da ville få søsteren i samme klasse. Jeg mente det ville være avlastende for ham å slippe å måtte være best fordi han er eldst, lillesøster har uansett tatt ham igjen for lenge siden. Ting som han kjemper seg til å lære eller klare, det bare gjør hun av seg selv.

Plutselig for 1 1/2 uke siden var det bråstopp, jeg måtte hente henne på skolen og siden har det vært helt umulig. I flere dager skulket hun, dvs hun sa at hun ikke rakk bussen. Så skulle jeg følge henne på bussen, og på veien stakk hun av fra meg, gjennom skogen, og jeg hadde ikke mulighet til å ta henne igjen. Jeg kjørte henne til skolen da skoledagen var over for å snakke litt med lærerne, og da var det bare så vidt jeg klarte å få henne inn skoleporten.

Læreren hennes har vært hjemme og snakket med oss/henne, og hun lovet å komme til skolen i dag. Jeg kjørte henne, og vi ble sittende i bilen på skoleparkeringen i 4 timer!!! Hun nektet å gå inn gjennom porten. En av lærerne kom og prøvde å overtale henne, men uten resultat. I morgen skal jeg kjøre inn gjennom porten. Kanskje det hjelper?

Hele skoleåret har hun vært helt forferdelig når hun kom hjem fra skolen, brøling og slamring med dører og stygge svar. Hun har overhodet ikke vært mottagelig for mine forsøk på oppdragelse. Utover ettermiddagen har hun hatt det greit, men stadig sendt "masete" venninner på dør når hun ikke orket mer. På skolen har hun vært snill som bare det, gjort alt hun skulle, ingen faglige problemer, ok sosialt men ingen nære venninner i klassen.

Jeg kan ikke forstå annet enn at hun er feilplassert, at hun ikke passer sammen med de små og til dels umodne barna i hennes klasse. Hun vet ikke selv at dette plager henne, og får så rare reaksjoner. Hun sier det er mye bråk i klassen, og at en bitteliten gutt (den minste og mest umodne av dem alle) erter henne og kaller henne "langbein". Det er vel ikke nok til at hun ikke lenger vil gå på skolen???

Jeg har snakket med en skolepsykolog, som sier at jeg må være staest, og bli sittende i bilen til hun ikke gidder mer. Men hun er også så fryktelig sta!

Det er liksom ingen løsning på dette, i hvertfall ikke fra skolens side. Er det noen som har noen gode råd eller erfaring?

Takk, hilsen mor til 2.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Du må være tolmodig. Tydelig at det er noe som plager henne, men jeg tror neppe det er at hun er feilplassert/de andre umoden

Om det er noen som plager henne så få brakt det på det rene med en gang.

I tilfelle skal den gutten konfronteres med det med en gang i lag med foresatte/deg.Det er viktig og ta brodden av det med en gang.

Med undring at jeg leser at skolelegen satte seg i mot det med tidlig skolestart. Hadde han det avgjørende ordet?

Aldri hørt om det før.

• 20 år senere...
Skrevet

Det kan være noe som ligger bak!

Anonymkode: 7613e...fa3

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det kan være noe som ligger bak!

Anonymkode: 7613e...fa3

20 år senere har nok dette løst seg 😂

Anonymkode: eebce...272

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

20 år senere har nok dette løst seg 😂

Anonymkode: eebce...272

Vi får håpe det. 😄 

Anonymkode: 93503...f81

Skrevet

i en tjue år gammel tråd!! :murvegg: 

må være ny "rekord" i negativ forstand... 

Anonymkode: e2b82...cfb

• Liker 1
Skrevet

Var jo interessant å lese hva skolepsykologen hadde rådet mora til. 
Ikke akkurat det rådet som gis ved ufrivillig skolefravær i dag…

• Liker 2
Skrevet
Bacteria skrev (4 minutter siden):

Var jo interessant å lese hva skolepsykologen hadde rådet mora til. 
Ikke akkurat det rådet som gis ved ufrivillig skolefravær i dag…

Absolutt. Og det hadde vært veldig interessant å høre hvordan denne jenta har det i dag.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...