Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Det er en ting jeg har lagt merke til når det kommer til gjenfødelse, og det er ofte at folk som tror på det ptøver å leve etter en mal, de må gjøre sånn og sånn, skal ikke drepe eller noe og prøver ofte å leve som et godt menneske. Men folk som ikke tror på det og helst ikke noe følger mange ganger ingen mal, bryr seg kanskje mindre om miljø, ser ikke noe gslt i drepe dyr, kan drikke seg full, feste, røyke og leve litt usunt så de dør tidligere. Nå mener jeg ikke å ta alle under en kam, men burde det egentlig ikke vært omvendt, eller rart det ikke er omvendt? En som tror på gjenfødelse burde jo nesten tro de kunne gjøre hva de vil for de får jo bare en ny sjanse etter dems tro, men de som ikke tror er jo alt slutt. Men det virker som det er helt omvendt for mange. Snakket med en vegeterianer før påske og hun trodde på gjenfødelse og mente det var så galt å spise kjøtt og alt mulig, og måtte tenke på miljø, abort var galt og slikt. Men hvorfor skulle det være det når man bare blir gjenfødt uansett, som hun tror på? Hun tror visst også dyra blir gjenfødt. Rart :klø: Vel, kanskje det er det beste at man ikke vet hva som skjer etter døden?
blargh Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Tror man på gjenfødelse/reinkarnasjon, så tror man gjerne på karma også, dvs at de handlingene man utfører påvirker hva som skjer en i det neste liv. Dette gjør at man blir bevisst på konsekvensene av sine handlinger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Ja, da høres det jo egentlig ganske logisk ut om det er slik det henger sammen.
mysan Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Jeg liker å tro/tror på gjenfødelse, men det er ikke noe jeg går rundt og tenker på eller lever etter i det daglige.. jeg er som jeg er, og jeg dømmer og tenker dritt om dette og hint over en lav sko... så jeg havner nok i samme møkka en gang til neste gang det blir min tur.
blargh Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 (endret) Jeg tror på reinkarnasjon og karma, men jeg er først og fremst opptatt av å leve mest mulig etter min egen integritet. Det medfører bla at jeg er vegetarianer. Jeg tenker over mine handlinger (og tankesett), og når jeg merker at det skjer noe som ikke er i tråd med mine verdier så prøver jeg å finne alternative måter å gjøre ting på. Endret 8. april 2010 av blargh
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. april 2010 #6 Skrevet 19. april 2010 De med et buddhistisk syn mener at gjenfødelsessyklusen er lidelse og vil prøve å komme seg ut av den. Da er det viktig å bli kvitt karma, og ha respekt for alt liv.
Gjest Anjelika Skrevet 20. april 2010 #7 Skrevet 20. april 2010 (endret) Jeg tror ideen er at man blir gjenfødt som en dyngebille om man har oppført seg skikkelig ufint i forrige liv, så det er greit å være snill. Og det er iallefall greit å være vegetarianer, mtp at man står i fare for å spise oldemora si. Jeg er dog litt uenig i fordømmelsen din av oss ateister, hehe. Man trenger ikke å tro på en overmakt som sanksjonerer eller belønner for å respektere liv og miljø. Endret 20. april 2010 av Anjelika
Gjest Mahareth Skrevet 20. april 2010 #8 Skrevet 20. april 2010 Jeg liker å tro at man blir gjenfødt, men jeg er langtfra sikker. Tror ikke at et menneske har muligheten å bli gjenfødt som noe annet enn menneske dessverre. Jeg tror at karma fra mitt liv nå vil påvirke neste. Hvis jeg gjør noe som er veldig ondt så vil jeg ikke bli gjenfødt i et bra liv. Kanskje vil jeg være et foster som aborteres neste gang. Kanskje vil jeg være et barn som dør av sult. Jeg tror at alle får sin straff eller belønning etter døden. Tror ikke abortmotstandere har noen bedre karma enn gjennomsnittet, men vegetarianerne tror jeg har "et pluss i boka".
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 Jeg er dog litt uenig i fordømmelsen din av oss ateister, hehe. Man trenger ikke å tro på en overmakt som sanksjonerer eller belønner for å respektere liv og miljø. Var den til ts? For jeg mente aldri å fordømme ateister. Jeg har selv ikke sagt hva jeg tror på, eller ikke tror på
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #10 Skrevet 25. april 2010 Det er en ting jeg har lagt merke til når det kommer til gjenfødelse, og det er ofte at folk som tror på det ptøver å leve etter en mal, de må gjøre sånn og sånn, skal ikke drepe eller noe og prøver ofte å leve som et godt menneske. Men folk som ikke tror på det og helst ikke noe følger mange ganger ingen mal, bryr seg kanskje mindre om miljø, ser ikke noe gslt i drepe dyr, kan drikke seg full, feste, røyke og leve litt usunt så de dør tidligere. Nå mener jeg ikke å ta alle under en kam, men burde det egentlig ikke vært omvendt, eller rart det ikke er omvendt? En som tror på gjenfødelse burde jo nesten tro de kunne gjøre hva de vil for de får jo bare en ny sjanse etter dems tro, men de som ikke tror er jo alt slutt. Men det virker som det er helt omvendt for mange. Snakket med en vegeterianer før påske og hun trodde på gjenfødelse og mente det var så galt å spise kjøtt og alt mulig, og måtte tenke på miljø, abort var galt og slikt. Men hvorfor skulle det være det når man bare blir gjenfødt uansett, som hun tror på? Hun tror visst også dyra blir gjenfødt. Rart :klø: Vel, kanskje det er det beste at man ikke vet hva som skjer etter døden? Har tenkt på akkurat det samme som deg. Og disse menneskene er jo virkelig selvmotsigende, synes jeg. Jeg kjenner flere personer, som tror hardnakket på at det eksisterer et liv etter døden, og at de ikke er redde for å dø. Likevel lever de på en måte som skulle tilsi at de er livredde for å dø. Som du nevner her, de lever sunt, de hverken drikker eller røyker. Noen spiser vegetarmat, andre ikke. Men de fleste spiser sunt og holder fysikken i orden. De har flyskrekk og andre fobier. Osv osv... De viser altså mange symptomer på at de er redde for å dø. Men like fullt tror de på at de en gang skal gjenoppstå og at de ikke er redde for døden. Men jeg er sikker på at de hadde blitt livredde, om de plutselig møtte en person på gaten som truet dem med kniv. De forklarer meg dette med karma osv. At det livet de nå lever liksom skal ha betydning for det neste liv. Karma blir for meg bare en annen måte å si til folk, at du kommer til helvete, om du ikke sørger for å leve på den rette måten. Jeg får litt assosiasjoner i retning Bibelen,ja. De samme personene tror selvsagt på alt mulig innen det alternative, alt fra aura, tarotkort, spådom, gjenferd og healing. Hvorfor vil noen bedras så til de grader? Jeg har en følelse av at disse menneskene er de reddeste av oss, og at det er nettopp derfor de ønsker å ha en slik tro å klamre seg til.
Pingting Skrevet 25. april 2010 #11 Skrevet 25. april 2010 Har tenkt på akkurat det samme som deg. Og disse menneskene er jo virkelig selvmotsigende, synes jeg. Jeg kjenner flere personer, som tror hardnakket på at det eksisterer et liv etter døden, og at de ikke er redde for å dø. Likevel lever de på en måte som skulle tilsi at de er livredde for å dø. Som du nevner her, de lever sunt, de hverken drikker eller røyker. Noen spiser vegetarmat, andre ikke. Men de fleste spiser sunt og holder fysikken i orden. De har flyskrekk og andre fobier. Osv osv... De viser altså mange symptomer på at de er redde for å dø. Er det å leve sunt og ikke røyke et symptom på at man er redd for å dø? Hva med de av oss som ikke røyker fordi vi vil at den korte levetiden vi har skal bli så fin som mulig, og ikke årevis med pusteproblemer og amputerte bein? Er forskjell på å ønske å ha et fint liv og å være redd for å dø, vet du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå