Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Jeg har forsøkt å finne svaret på skatteetatens internettsider, men det eneste jeg finner er dette: Enslige liknes i klasse 1. Ektefeller liknes i klasse 2 når bare én ektefelle har inntekt. De liknes også i klasse 2 hvis begge har inntekt og den samlede inntekt er så lav at felles likning gir lavest skatt... ... Ektefeller blir liknet særskilt i klasse 1 for lønn, pensjon og kapitalinntekt når de har så høy inntekt at dette gir lavere skatt enn felles likning. Finnes det noen beløpsgrenser å forholde seg til her? Vi er gift, og hadde samlet inntekt i inn- og utland på under 300 000 i fjor.
cogito Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Du får vel automatisk den skatteklassen som er mest gunstig? Eg fann dette hos Skatteetaten: Hvilken likningsmåte er gunstigst? Har hver av ektefellene en nettoinntekt på kr 40 800 eller høyere, er særskilt likning gunstigst eller like gunstig som felles likning. I slike tilfeller gjennomføres særskilt likning. Har begge ektefeller personinntekt som til sammen ikke er høyere enn kr 441 000, og en av ektefellene har en lavere nettoinntekt enn kr 40 800, vil felles likning alltid være gunstigste likningsmåte. Er ektefellenes samlede personinntekt høyere enn kr 441 000, og en av dem har en lavere nettoinntekt enn kr 40 800, vil særskilt likning gi ektefellene lavere toppskatt av personinntekten enn ved felles likning, men høyere kommune-, fylkeskommune- og fellesskatt av nettoinntekten. Hvilken likningsmåte som i et slikt tilfelle vil være gunstigst, vil være avhengig av hvor høy personinntekten er, og hvor lav nettoinntekten er. I slike tilfeller velger likningsmyndighetene den likningsmåten som er gunstigst for ektefellene sett under ett. Er felles likning gunstigst, kan ektefellene likevel kreve at inntektene liknes særskilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå