Marshmallow Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Jeg har fått det for meg at jeg har lyst til å dyrke min egne krydderurter (basilikum, gressløk etc.). Har absolutt ikke grønne fingre og har aldri prøvd meg på noe lignende før. Har et kjøkken som ikke har så mye lys, så jeg vet ikke hvor godt de vil trives på kjøkkenbenken. Hvor varmt må det være før urtene kan bo på verandaen? Jeg bor i Mellomeuropa, så det er ingen fare for nattefrost her lenger. Kan det lønne seg å investere i et minidrivhus? Hvor ofte og mye bør de vannes? Andre ting jeg bør tenke på? Beklager dumme spørsmål men jeg er virkelig en nybegynner i plantenes verden.
ingefær Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 kan ikke svare på så mye av det du spør om, men basilikum er i hvertfall veldig var på kulde. Leste nettopp at den ikke vil ha under 13C.
Susan Sto Helit Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Gressløk er hvertfall en fin plante å starte med. Jeg kjøpte en ferdig plante på butikken, stakk den i verandakassa på sommeren, og deretter hadde jeg gressløk hver sommer i 3 år... Vannet litt når det ble veldig tørrt. (Vanlig smal verandakasse, altså litt ofte vanning.) Den overvintrer fint, og krever overraskende lite. Har plantet fra frø ifjor sommer, og den ser fint ut til å ha overlevd i blomsterpotte ute vinteren gjennom. Basilikum er en langt mer krevende plante. Den liker ikke store temperaturforandringer... Lykke til! Det er bare å prøve og se hva du får til!
Marshmallow Skrevet 8. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. april 2010 Takk for raske svar Skal starte med et gressløk-eksperiment i morgen!
Gjest navnelapp Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Eg skriv masse om dyrking av urter (og korleis ein brukar dei) her: http://altgodt.wordpress.com/2009/06/03/grønt-og-godt/
Ninen Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Takk for flott link! Nå skal jeg også dyrke urter i sommer
tineline Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Jeg har svært gode erfaringer med persille, dill og gressløk, samt timian, i et typisk Osloklima. Basilikum har jeg kun fått til å bli liten og fislete. Mynte gikk forresten også veldig greit. Jeg sår i minidrivhus som står i vinduskarmen fra ca mars, og så setter jeg stiklingene i små potter når de har fått ett bladsett mer enn "hjertebladene", eller hva de nå heter. Er ganske greit med minidrivhus altså, spesielt hvis man ikke vet noe om slikt fra før (tro meg! - jeg snakker om meg selv).
Amys Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 Eventuelt kan man sette pottene oppi en litt dyp lasagneform (klart glass) med plastfolie over, hvis du ikke har/ikke gidder å kjøpe minidrivhus. Blir ikke noe lasagne på et par uker da men.. Jeg har forøvrig god erfaring med persille og kruspersille hvis du skal så frø, de vokser fort og er vanskelige å ta livet av
Marshmallow Skrevet 9. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 9. april 2010 Gleder meg til å sette i gang! Takk for gode svar
Gjest navnelapp Skrevet 6. april 2011 #10 Skrevet 6. april 2011 No har eg kjøpt meg eit stort blikkfat med høge kantar, der står det sitronmelisse, basilikum, timian, rosmarin, persille og graslauk. Alt er potter kjøpt i butikken, og no står dei på kjøkkenbenken min. Då blir dei brukt oftare og.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå