Gå til innhold

Forkalkninger i rygg og hofte hos golden retriever

Anbefalte innlegg

Gjest Dulcis
Skrevet

Hei.

Har en golden retriever på 7 år som har fått konstantert forkalkninger i ryggen og i en hofte. Han har til nå bare hatt smerter i 2 perioder på et par dager, med noen månederes mellomrom. Han har derfor fått smertestillende og betennelsesnedsettende medisiner, men bare mens han har hatt plager.

Fra før av så vet jeg at det er viktig med jevnlig morsjon av moderat grad og at hunden helst ikke skal ha det for kaldt. Jeg har også lest at noen anbefaler ingefær mot forkalkinger, i tillegg til selolje? Noen som har hatt noen erfaringer med dette? Eller som har noen andre tips og råd? Ønsker så inderlig gjerne at han skal få flere år uten for stor plager!

Videoannonse
Annonse
Gjest Silvermist
Skrevet

Selolje er et veldig bra tips.

Gjest Marlo
Skrevet

Har du testet akupunktur, evnt gullimplantat?

Bor du i nærheten av Larvik, så kan jeg på det sterkeste anbefale en veterinær der nede som driver med dette. Har jobbet hos han, og sett mange hunder komme inn der som knapt kan gå, i noen tilfeller bæres inn og etter noen behandlinger så har de levd et kjempeaktivt liv.

Skrevet

vi hadde en storpuddel som i 7 årsalderen fikk konstatert forkalkninger og låsninger o rygg og bakpart. det eneste som hjalp på smertene var kiropraktikk. Dessverre var ikke det nok, dette var en hund som i utgangspunktet var vant til å være med på tomils rideturer, og når han etterhvert til tross for behandlinger trengte smertestillende for å klare å hoppe opp i sofaen ble det siste tur til dyrlegen i vinterferien.

Jeg ville ikke dømme hunden til flerre år i smerter eller p smertestillende bare for at jeg i min egoisme skulle få beholde ham.

Gjest Dulcis
Skrevet

Jeg ville ikke dømme hunden til flerre år i smerter eller p smertestillende bare for at jeg i min egoisme skulle få beholde ham.

Det er nettopp dette jeg også tenker på. Det er derfor jeg vil prøve å hindre at det forverres så altfor raskt. Selvsagt så skal ikke han lide for at jeg fortsatt ønsker å ha en følgesvenn. Det er jeg altfor glad i ham til å gjøre. Men heldigvis så har han ikke noen daglige problemer med ryggen eller hofta, så han har ikke vondt på sine vanlige turer eller i hverdagen.

Skrevet (endret)

Vil anbefale Cosequin DS

Undersøkte litt rundt på nett og sakser det inn her :

"Cosequin er et kosttilskudd (klinisk ernæring)som består av glucosamine og chondroitin. Dette er stoffer som er naturlig i kroppen og har viktig funksjon for leddene og leddbrusken. Glucosamin kan enkelt sies å være byggestener for brusken i leddet, og chondroitin beskytter mot enzymer som bryter ned brusken.

Når et ledd brukes, slites brusken slik at kroppen stadig må danne nye bruskceller for å holde bruksen myk og smidig - slik at bevegelsen i leddet fungerer smertefritt. Ved overbelastning, sykdom eller skader kan nedbrytningen av brusk bli større enn produksjonen av nye bruskceller. Dette vil over tid føre til betennelser og forandringer i leddet - dermed blir bevegelsen dårligere og ofte smertefull.

Cosequin vil altså hjelpe kroppen med flere byggestener til leddbrusken samtidig som den beskytter mot nedbryting. Hvor gode resultater den enkelte hund kan få er avhengig av hvor mye reperasjonsarbeide kroppen må foreta i leddene. Noe tid vil det gå og det anbefales en startperiode på 4 - 6 uker for deretter å trappe doseringen noe ned. Når du vil merke virkning er individuelt, men som regel kommer virkningen gradvis i løpet av den første måneden.

Jeg vet ikke om (og har heller ikke funnet) at det er meldt om skadevirkninger på hunder ved bruk av Cosequin, og jeg mener du trygt kan følge din veterinærs anbefaling om dette. Uansett er dette langt bedre enn Rimdayl som er en "vanlig medisin"

Jeg har en hund med HD e+forkalkninger og spondylose.

Valpen var 22 mnd da han skulle kastreres og røntges samtidig.Røntgen viste HD E og forkalkn.vetrinær som ringte meg mens bikkja lå på operasjonsbordet,mente at bikkja ikke ville få et godt liv og ville avlive han.Jeg har aldri likt slike avgjørelser som er basert på et bilde,som en vetrinær ikke har lov til å stille diagnose på,kun bildeleser på NKK som faktisk har.Så jeg nekta ...

I dag er hunden straks 6år gammel og nye røntgen av hofta hans viser INGEN forandring i det hele tatt og vetrinæren scannet da chippen til pelsen fordi vet'n mente bestemt at vi hadde skifta ut bikkja med en annen,slik at bildene ikke stemte :skratte:

Men fakta er at hundens hofte har ikke forandret seg den."Normalt" burde hofta vært helt oppsmuldret i følge vetrinær men fant jo ut at noe riktig må vi jo ha gjort ettersom formen på bikkja er som den er.

Like lange turer hver dag uansett vær ,du skal ikke lufte bikkja på dine premisser men på hundens.Vi lufter 4 ganger pr.dag og går da i ca 45min pr.tur. Dette justeres ned om han har en dårlig dag (pga spondylosen)

Ettersom jeg har en meget bekledd hund ,hater han å få på dekken.Men jeg bruker det om det er over -20C ute.

Unngår asfalt og ikke minst is ,går helst på gress eller i skogen.

her brukes cosequin Ds og mobic som smertestillende/betennelsesdempende da bikkja ikke tåler (og eier vil ikke bruke)Rimdayl.

En god vetrinær burde kunne hjelpe deg, selv valgte jeg en ringerunde og fikk da rådet om mobic istedenfor rimadyl og metacam (som vi også har prøvd) da disse sliter mer på magen enn mobic.Dessuten er mobic billigere ,som bare er en bonus :Nikke:

Om du også har mulighet,er svømming flott som trim,dessuten en kiropraktor for hund (groruddalen dyreklinikk),innsetting av gull kan gi smertelindring og noen synes akupunktur virker.

Endret av Kårky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...