Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 I sykemeldingen min står dignosen DEPRESJON INA Er det noen som vet hva bokstavene INA står for?
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Og hva skal "ikke nærmere angitt" være godt for? :klø:
Såpeboble Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Jeg mener det betyr at legen usikker på om du har en depresjon eller hvilken type depresjon du har, men er ikke helt sikker. Ser bare at på alle de sykemeldingene og legeerklæringene jeg leser hver dag i jobbsammenheng ofte har INA bak diagnosen. Du finner sikkert mer info om dette hvis du googler litt eller rett og slett spør legen din om det
Inx Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Jeg mener det betyr at legen usikker på om du har en depresjon eller hvilken type depresjon du har, men er ikke helt sikker. Ser bare at på alle de sykemeldingene og legeerklæringene jeg leser hver dag i jobbsammenheng ofte har INA bak diagnosen. Du finner sikkert mer info om dette hvis du googler litt eller rett og slett spør legen din om det Jeg leser "ikke nærmere angitt" som at man ikke gir fler detaljer om diagnosen/ begrunnelsen for sykemeldingen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 GOoglet og fant dette svaret: Bokstavsekvensen INA står for "ikke nærmere angitt". "Depresjon INA" betyr at man er sikker på at du lider av en eller annen form for depresjon. Før man er kommet i gang med utredning og behandling setter man gjerne en såkalt "tentativ diagnose". Det er et foreløpig forslag til diagnose. Og slike tentative diagnoser er gjerne litt runde og generelle i formuleringen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #7 Skrevet 8. april 2010 Som eksempel: På min første sykemelding stod det "leddplager INA". Først etter lang tid med utredning fikk jeg diagnosen leddgikt og formuleringen ble endret deretter (altså til RA Reumatoid Artritt).
maddicken Skrevet 8. april 2010 #8 Skrevet 8. april 2010 INA er noe som brukes i diagnosesystemet, når diagnosen ikke er veldig spesifikk. F.eks om et barn har en lungebetennelse, som man også kan verifisere med et røntgenbilde av lungene og blodprøver, men man ikke vet agens (hvilken type virus/bakterie) - så er diagnosen "lungebetennelse INA". Dersom man tror det er overveiende sannsynlig at barnet har en lungebetennelse pga pneumokokker - så settes i stedet diagnosen "lungebetennelse pga pneumokokker". INA brukes altså når man er tror det er en bestemt sykdom, men ikke sikker på hvilken "undergruppe" den tilhører. Depresjon, men ikke sikker på hvilken type depresjon - som noen tidligere har sagt. Slike diagnoser brukes først og fremst i journalen, i epikriser o.l. I tillegg blir de jo "overført" til en attest, dersom det er nødvendig for dokumentasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå