gard Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Hei Jeg har en kona som har laktosintoleranse og derfor har der vært litt tricky med en del oppskrifter ettersom vi nordmenn er ganske glad i melkeprodukter i maten vår ;-) Tidligere prøvde vi soyaprodukter men jeg syntes ikke det var spesielt godt men nå har Tine kommet med både laktosefri melk og matfløte. Men hvordan oppfører laktosefri matfløte seg i matlaging kontra vanlig matfløte? Jeg prøvde å lage fløtegratinerte poteter her om dagen og det virket som om den laktosefrie fløten laget masse skum før den fordampet ganske så raskt og dermed ble retten ganske tørr. Det kan jo være at det var jeg som gjorde noe feil selvfølgelig - eller er det slik at det laktosefrie matfløten oppfører seg anderledes under koking? Ser ut som jeg må eksperimentere mer for å få det perfekt ;-)
Elbereth Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Bruker også laktosefrie produkter, og opplever ikke noen forskjell på laktosefri melk og fløte kontra de vanlige laktoseholdige. Takk og lov for de to(!) laktosefrie produktene som finnes, den laktosereduserte melka smaker jo grusomt. Når det er sagt, så har jeg nettopp sendt mail til Tine og spurt om når de tenker å komme med litt større (og billigere!) laktosefri-sortiment. I Sverige klarer de jo å lage kremfløte, yoghurt, rømme, salatost, kulturmelk osv som er laktosefrie OG til en fornuftig pris. Laktosefri melk til 30 kr literen blir fort dyrt i lengden i en vanlig husholdning!
Gjest Coarvi Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Når det er sagt, så har jeg nettopp sendt mail til Tine og spurt om når de tenker å komme med litt større (og billigere!) laktosefri-sortiment. I Sverige klarer de jo å lage kremfløte, yoghurt, rømme, salatost, kulturmelk osv som er laktosefrie OG til en fornuftig pris. Laktosefri melk til 30 kr literen blir fort dyrt i lengden i en vanlig husholdning! Rop ut her da når du har fått svar! Tviler på at de blir å sette ned prisen noe særlig, da prosessen for å gjøre melka laktosefri visstnok er ganske kostbar. Er det forresten laktoseFRIE produkter de har mye av i Sverige? Ikke bare laktosereduserte? I Finland har de jo veldig mye laktoseredusert (mange flere laktoseintolerante i Finland enn ellers i Skandinavia), men har ikke sett at det er så mye laktosefritt? Men så er jeg ikke så god på finsk da så... Kanskje jeg har gått glipp av noe.
gard Skrevet 9. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2010 Kona fikk nettopp en haug med produkter fra ei venninne som hadde vært i Sverige - og der var det laktosefri kremfløte, laktosefri yogurt osv osv. Veldig godt utvalg med andre ord og det er litt rart at vi ligger så langt etter svenskene her.
Elbereth Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Rop ut her da når du har fått svar! Tviler på at de blir å sette ned prisen noe særlig, da prosessen for å gjøre melka laktosefri visstnok er ganske kostbar. Er det forresten laktoseFRIE produkter de har mye av i Sverige? Ikke bare laktosereduserte? I Finland har de jo veldig mye laktoseredusert (mange flere laktoseintolerante i Finland enn ellers i Skandinavia), men har ikke sett at det er så mye laktosefritt? Men så er jeg ikke så god på finsk da så... Kanskje jeg har gått glipp av noe. Det er laktoseFRIE produkter de har i Sverige. De smaker i stor grad som laktoseholdige produkter og er tilsvarende i bruk. Laktoseredusert melk er udrikkelig etter min smak, men kan til nød gå an i matlaging. Laktosefri melk er ok å drikke.
laktose_k Skrevet 15. april 2010 #6 Skrevet 15. april 2010 Rop ut her da når du har fått svar! Tviler på at de blir å sette ned prisen noe særlig, da prosessen for å gjøre melka laktosefri visstnok er ganske kostbar. Er det forresten laktoseFRIE produkter de har mye av i Sverige? Ikke bare laktosereduserte? I Finland har de jo veldig mye laktoseredusert (mange flere laktoseintolerante i Finland enn ellers i Skandinavia), men har ikke sett at det er så mye laktosefritt? Men så er jeg ikke så god på finsk da så... Kanskje jeg har gått glipp av noe. At prosessen er veldig kostbar, tror jeg ikke noe på, for her i Tyskland er det mange leverandører, og her koster slike produkter bare litt mer enn de andre. Men en god unnskyldning fra monopolbedriften, er det jo. I Sverige og i Finland (og her i Tyskland) har de masse laktoseFRIE produkter. LaktoseFRI vil si at andelen laktose er under en viss verdi (husker ikke hva den er). Og at flere er laktoseintolerante i Finland enn i resten av Skandinavia, er vel bare et tegn på at de har undersøkt ordentlig. Jeg tror andelen i Norge er rundt 10% (i min omgangskrets er den høyere enn det), men legene snakker om 1-2%. Nesten ingen av de jeg kjenner som har dette problemet har vært i kontakt med helsevesenet om det, så dermed fins det vel ingen god statistikk.
laktose_k Skrevet 15. april 2010 #7 Skrevet 15. april 2010 Kona fikk nettopp en haug med produkter fra ei venninne som hadde vært i Sverige - og der var det laktosefri kremfløte, laktosefri yogurt osv osv. Veldig godt utvalg med andre ord og det er litt rart at vi ligger så langt etter svenskene her. Rart at vi ligger langt etter svenskene? Alle land i Europa har vel fjerna monopolene og fått reell konkurranse i matmarkedet, unntatt Norge. Og med konkurranse kommer de radikale begrepene "kundeverdi" og "kundetilfredshet". Til og med nisjemarkeder blir da interessante. Det er ikke uten grunn at en dansk vits sier: "Vet du hvordan du kan reise 20 år tilbake i tid? Ta ferja til Oslo..."
Vera Vinge Skrevet 15. april 2010 #8 Skrevet 15. april 2010 Jeg blir nysgjerrig på om laktosefrie produkter er subsidiert av staten i Sverige? Når det gjelder glutenfrie produkter er det nemlig sånn, at støtten som cøliakere i Norge får i kroner hver måned, går rett inn i glutenfrie produkter i Sverige, sånn at disse matvarene er billigere i butikkene. Når jeg tenker meg, lurer jeg på om jeg har hørt noe om at denne støtten går til en rekke allergiprodukter som helhet (og at cøliakere sånn sett kommer bedre ut av det økonomisk i Norge, men det er sidespor her da). Noen som vet noe om dette? Hvis ja, er det da ikke sikkert at svenskene er så mye bedre på å fremstille laktosefrie produkter billigere.
laktose_k Skrevet 15. april 2010 #9 Skrevet 15. april 2010 Jeg blir nysgjerrig på om laktosefrie produkter er subsidiert av staten i Sverige? Når det gjelder glutenfrie produkter er det nemlig sånn, at støtten som cøliakere i Norge får i kroner hver måned, går rett inn i glutenfrie produkter i Sverige, sånn at disse matvarene er billigere i butikkene. Når jeg tenker meg, lurer jeg på om jeg har hørt noe om at denne støtten går til en rekke allergiprodukter som helhet (og at cøliakere sånn sett kommer bedre ut av det økonomisk i Norge, men det er sidespor her da). Noen som vet noe om dette? Hvis ja, er det da ikke sikkert at svenskene er så mye bedre på å fremstille laktosefrie produkter billigere. Aner ikke hvordan det er i Sverige, men er ganske sikker på at det ikke er slike subsidier her i Tyskland. Og her er prisforskjellen liten. Ellers har vel Norge både de største melkesubsidene og de høyeste melkeprisene i Europa. Forstå det den som kan. Men det er altså støtte til cøliakere (hvis det er det det heter) i Norge? Men ikke noe til oss med laktoseintoleranse. Jeg ønsker meg forresten ikke støtte, jeg ønsker produkter og fornuftige priser.
Vera Vinge Skrevet 15. april 2010 #10 Skrevet 15. april 2010 Aner ikke hvordan det er i Sverige, men er ganske sikker på at det ikke er slike subsidier her i Tyskland. Og her er prisforskjellen liten. Ellers har vel Norge både de største melkesubsidene og de høyeste melkeprisene i Europa. Forstå det den som kan. Jeg antar det handler mye om at det er dyrere å drive landbruk i ulendte Norge, med mange smågårder, enn på store gårder på de store flatene i Tyskland? Men det er altså støtte til cøliakere (hvis det er det det heter) i Norge? Men ikke noe til oss med laktoseintoleranse. Jeg ønsker meg forresten ikke støtte, jeg ønsker produkter og fornuftige priser. Ja, om du får påvist diagnosen cøliaki, får du 1800,- i måneden fra Folketrygden. Jeg regner med grunnen til at cøliakere får det og ikke de med andre intoleranser, er at det har større langvarige konsekvenser for cøliakere å ikke gå på diett. For oss som er intolerante mot andre ting, handler det mest om magesmerter/problemer som går over. Antar at staten ut fra et folkehelseperspektiv ønsker å oppfordre visse grupper til å leve på diett, bl.a. for å hindre følgesykdommer man kan få ved å f.eks. bryte ned tarmen over tid.
buttergirl Skrevet 15. april 2010 #11 Skrevet 15. april 2010 Får dere tak i laktosefri fløte i vanelige butikker? (rema, meny, rimi, kiwi o.l.) Det er jo bare helt fantastisk hvis det finnes!!! savner piska krem, sjokoladefromarsj, hjemmelaget is +++
laktose_k Skrevet 15. april 2010 #12 Skrevet 15. april 2010 Fikk lyst til å vise dere litt av utvalget jeg har her i Bayern, http://www.minusl.de/105 Dette er bare fra ett meieri, det fins mange andre, men disse er de største i hvert fall der jeg handler. Melka: smaker litt annerledes, litt søtere og er ikke helt hvit, nesten grå. Smør, fløte, yogurt: smaker akkurat som vanlig Rømme pleier jeg å kjøpe av et annet merke, og den smaker akkurat som vanlig rømme. Ingen av disse produktene er dyre, bare litt dyrere enn de "vanlige". Jeg tror forresten at meieriet bak Minus-L bare lager laktosefrie ting, mens Weihenstephan, f eks, har det i tillegg til "vanlige" produkter.
Elbereth Skrevet 15. april 2010 #13 Skrevet 15. april 2010 Får dere tak i laktosefri fløte i vanelige butikker? (rema, meny, rimi, kiwi o.l.) Det er jo bare helt fantastisk hvis det finnes!!! savner piska krem, sjokoladefromarsj, hjemmelaget is +++ Det finnes kun laktosefri matfløte å få tak i i Norge, og den kan ikke piskes til krem. Så enn så lenge får vi piske Menkomel...
Elbereth Skrevet 15. april 2010 #14 Skrevet 15. april 2010 Har fått svar fra Tine ang. flere laktosefrie produkter: "Vi takker for din henvendelse på internett. Vi kan godt forstå skuffelsen over sortimentet her i Norge av laktosefrie/reduserte produkter, da naboland som Sverige og Finland har et mangfold i forhold. Forekomster av laktoseintoleranse i Norge er anslagsvis mellom 2 og 5%. Når det gjelder prisen på de laktosefrie produktene fra TINE, så er årsaken til at de ligger noe høyere i pris at disse produktene er laget med en spesiell teknologi, som krever spesielt utstyr. Denne prosessen er relativt kostbar. TINE har som leverandør en konkurransedyktig pris til grossist/kjeder, og det er til slutt kjedene/butikkene som setter prisen ut til deg som forbruker. Som forbruker kan en ofte oppleve forskjellige priser på ett og samme produkt hos forskjellige kjeder/butikker. Ditt ønsker om flere laktosefrie produkter blir videresendt til Merkevaresjef i TINE Markedskategorier, og vår avdeling for Forskning og Utvikling. På den måten blir ditt ønske tatt med i den videre vurderingen av vårt varesortiment. Takk for at du kontaktet oss."
#Angel# Skrevet 15. april 2010 #15 Skrevet 15. april 2010 Håper Tine faktisk vurderer å utvide sortimentet. Det må være langt mer enn 2-5% i Norge som har laktoseintoleranse. Men det som også byr på en stor utfordring er alle matvarene som inneholder laktose. Som pølser, sauser, pålegg, chips, sjokolade osv. Hvorfor må alt inneholde laktose når så mange ikke tåler det?!? Takk og lov for lactrase når jeg skal spise ute
laktose_k Skrevet 16. april 2010 #16 Skrevet 16. april 2010 Laktose må være det billigste søtstoffet som det går an å få tak i, siden det brukes i alt. Jeg skrev til Toro for et par år siden og spurte om hvorfor de stappet laktose i nesten alt. Svaret var surt og uforskammet, og ikke noe å bli klok av.
*Numi* Skrevet 16. april 2010 #17 Skrevet 16. april 2010 (endret) *redigert* feil tråd.. Endret 16. april 2010 av *Numi*
buttergirl Skrevet 25. april 2010 #18 Skrevet 25. april 2010 Det finnes kun laktosefri matfløte å få tak i i Norge, og den kan ikke piskes til krem. Så enn så lenge får vi piske Menkomel... åh, skuffa, da er jo halve poenget med fløte borte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå