Gå til innhold

Backpacker ryggsekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingenting som en GOD ryggsekk når man backpacker.. tro meg.. det er alfa omega.. så jeg ville ikke spart penger på dette.

Jeg har backpacket med alt fra diger koffert, til en ødelagt bag, til en god ryggsekk- gangen jeg dro med god ryggsekk var som å komme til himmelriket hva backpacking angår!

Så bergans anbefaler jeg.. :) Det er det jeg har! Herlige saker.

Skrevet

Eg har backpacka ein god del, og brukt samme sekken i alle år.

Den kjøpte faktisk mamma og pappa på eit sånt medlemstilbud på Coop. Utruleg nok.

Eg syns den er heilt fantastisk. God å ha på og MASSE plass i. Har samanlikna med andre sekkar som er like mange liter, men min får alltid plass til meir.

Så eg er kjempefornøgd med den altså.

Poenget mitt er: Sekken treng ikkje vere rådyr eller eit visst merke. Men du MÅÅ prøve den før du kjøper! Aller helst bør du få fylle litt opp i, stramme alle stropper så den passar der perfekt, gå litt rundt, sitt med den, reis deg, gå litt meir.

Viss du skal backpacke kjem du til å bli gala av ein dårleg sekk, så bruk tid og pengar på å finne ein som passar akkurat deg! :)

Skrevet

Jeg hadde selv en Bergans da jeg skulle ut og reise, men etter å ha vært en mnd med den i Afrika, ble jeg veldig lei av å måtte ta ut alt for å få ut ting som lå i bunnen. Berganssekkene her heller ikke særlig støtsikre. Sekkene blir slengt mye ut og inn av fly, inn og ut av busser osv, så ting kan fort bli ødelagt.

Etter å ha vært på Nomaden fant jeg selv denne: Ospray Waypoint og har trivdes veldig med den. Den har god polstring på siden, et svært rom man kan åpne som en bag, og en genial liten dagstursekk på utsiden som er utrolig kjekk for gåturer osv. Reimene er også veldig lette å stille opp og ned, sånn at man får den riktig i forhold til kroppen. Den er ikke vanntett da, men ellers synes jeg den er utmerket for en backpacker! Når jeg kjøpe den fikk jeg også med en kodelås, som jeg bruker hver gang jeg reiser til nye steder, og på fly osv.

Om du ikke bor så langt unna Oslo, vil jeg virkelig anbefale å gå innom Nomaden. De er veldig hjelpsomme, og der kan du finne en sekk som du virkelig trives med. De har mange forskjellige, og masse gode reisetips!

Skrevet

Sørg for at sekken kan låses på et vis, enten kun med hengelås eller i alle fall med oppfinnsom surring av wire og hengelås. ;)

Gjest mari kontrari
Skrevet

Angående det med å få tak i ting i bunn - jeg har en Bergans lady-modell kjøpt for endel år siden, og den har mulighet for å åpnes hele veien ned, glidlås som går nesten fra bunnen på ene siden og opp og rundt og ned igjen om det ga mening. Man kan i hvertfall åpne den litt som en koffert dersom den ligger med ryggstroppene ned. Samtidig har den stropper ol. over slik at det ikke er lett for noen å åpne den mens du har den på ryggen. Veldig god sekk i hvertfall, kan jo være de har den eller en lignende fremdeles. Eneste jeg har å utsette på den er at det kan føles som det er fryktelig mye stropper på gang - men samtidig gjør jo disse det mulig å regulere både "bæreinnstillingene" og størrelsen på sekken, så de har jo en funksjon.

Når jeg kjøpte sekken min fikk jeg forresten prøve den i butikk, men litt vekt oppi, samt tilbud om å komme innom med prøve-pakket sekk for å få justert den riktig.

Gjest Elfrida
Skrevet
Etter å ha vært på Nomaden fant jeg selv denne: Ospray Waypoint
Jeg har også veldig god erfaring med Osprey, og med Nomaden, genial butikk.
Skrevet

Angående det med å få tak i ting i bunn - jeg har en Bergans lady-modell kjøpt for endel år siden, og den har mulighet for å åpnes hele veien ned, glidlås som går nesten fra bunnen på ene siden og opp og rundt og ned igjen om det ga mening. Man kan i hvertfall åpne den litt som en koffert dersom den ligger med ryggstroppene ned. Samtidig har den stropper ol. over slik at det ikke er lett for noen å åpne den mens du har den på ryggen. Veldig god sekk i hvertfall, kan jo være de har den eller en lignende fremdeles. Eneste jeg har å utsette på den er at det kan føles som det er fryktelig mye stropper på gang - men samtidig gjør jo disse det mulig å regulere både "bæreinnstillingene" og størrelsen på sekken, så de har jo en funksjon.

Når jeg kjøpte sekken min fikk jeg forresten prøve den i butikk, men litt vekt oppi, samt tilbud om å komme innom med prøve-pakket sekk for å få justert den riktig.

Høres ut som sekken min og den har fungert ypperlig til backpacking! Syns front/rygg-åpning er et must for backpackersekk. Alternativet er å pakke alt i plastposer og huske godt på hvor hva er ..

Gjest linneawarp
Skrevet

Tusen takk folkens, - skal få titte litt på bergans ryggsekk med god bæresystem, - og

selvsagt glidelås på siden og rundt sånn man kan åpne den uten å grave den opp.

Jeg var innom på stormberg, - de har billige ryggsekker, - men kun glidelås på sidene, - ikke rundt sånn man må åpne på siden og grave inn, - det er shit.

Ellers Nomaden har nok noen bra men - prisslappen er litt høy, - det er jo bergans også, - men mange sier bergans er best så får jeg ta en sjekk :D

Skrevet

Vær obs på et par ting: mye reimer og reguleringsmuligheter er ofte i veien og henger seg fast når du skal laste inn i busser, biler, hyller osv. Og mye "dilldall" har en tendens til å øke egenvekta på sekken, slik at du har en "tung" sekk i utgangspunktet, allerede før du har begynt å pakke i den. Har hatt en kraftig Berganssak med masse regulering og stropper og ekstra rom for skittentøy, men endte til slutt opp med en lett Bergans lady-modell Helium, som ikke har veldig kraftig stoff, men veier lite.

Hvis jeg ikke skal på mange jungel- eller båtturer med mye strandtråkking, velger jeg en trillebag/trillekoffert faktisk.

Skrevet

Høres ut som sekken min og den har fungert ypperlig til backpacking! Syns front/rygg-åpning er et must for backpackersekk. Alternativet er å pakke alt i plastposer og huske godt på hvor hva er ..

De gangene jeg har vært på backpacking har jeg pakket i poser. Riktignok ikke plastposer, for det kan vel for bli litt for tett, men jeg har rett og slett sydd meg noen store tøyposer av gamle laken eller lignende. Jeg er utrolig dårlig på å sy, men det er jo bare å klippe ut et avlangt stykke, brette det i to og sy med maskin rundt kantene. På toppen bare brette over sånn at man syr en liten "renne" man kan ha tråd i, vrenge og ferdig. Trenger ikke se bra ut. :fnise: Har hatt en pose til klær, en til undertøy, en til toalettsaker og solkrem og lignende, og en til alt mulig annet rart (kabler til kamera, evt tabletter for magen, hva som helst. Da har jeg sluppet å lete gjennom sekken hver eneste gang jeg skulle finne bikinien eller den svarte singleten. Anbfales på det sterkeste! :)

Skrevet

Jeg glemte å si at de Ospray-ryggsekken har et lite trekk med glidlås som man tar rundt bærereimene når man skal fly osv. Da ser den bare ut som en vanlig bag, og man slepper at de hekter seg fast og blir ødelagte. Geniale greier..

Enig at den er litt dyr, men det er jo en sekk man kan bruke i mange sammenhenger senere og. Sekken er også det man bor i når man er på tur, så er lurt å velge en god en. Har møtt flere med sekker der bærereimene har ryki osv.

På Nomaden fikk jeg også prøve sekkene med litt vekt i, så det er jo ålreit. De er veldig behjelpelige. Og Nomaden har også sånne pakkeposer (litt dyre men) om du ikke gidder å sy selv (selv om det var en god ide!). Har brukt slike under hele min tur. Er veldig kjekt så ikke alle ting bare flyter rundt overalt.

Gjest linneawarp
Skrevet

Jeg prøvde sekker i dag -

Norheim *vondt!!*

Hafsløfs....Var for tynn støtte på skulderen....Den store reimen over skulderen...

Bergans - En vinner!....Veldig behagelig å ha på seg, - spesielt Bergans Rodane

og Trollhetta 75 liter inkl småsekk ( 63 + 12 )

---------------

Fant billig 1999 kr for 75 l på villmarksbutikken, - men skal tenke så godt på saken!

Ja - en venninne sa det er lurt å ha ulike farge poser når man skal pakke ned tøy, ting osv :)

Jeg kan sy, - men har ingen symaskin så blir nok mye arbeid å sy for hånd...hater å sy!

Får ta meg en tur til Nomaden: )

Gjest linneawarp
Skrevet

Jeg prøvde Osprey Newpoint, - FANTASTISK RYGGSEKK! kjøper den! :D

Annonse
Skrevet

Så bra :) Osprays reisesekker er helt geniale for backpackere! Godt du fant en du likte. :jepp:

• 2 uker senere...
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg sitter og lurer på det samme.. Men hvor stor sekk bør man ha på 3 måneders backpacking - hvor mange liter liksom?

Skrevet

Finnes det sekker er spesielt bra for InterRail? Anbefalinger? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...