Lyra Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Vi skal nå flytte inn i ny leilighet der veggene er helt hvite (nymalte av oss selv). Gulvene er parkett. Fra før av har jeg naturhvit sofa og mørkebrune/svart salongbord, skjenk og vitrineskap(disse er ikke samme farge). Nå har det seg sånn at jeg har sett meg helt forelsket på den mer romantiske stilen med mye hvitt med innslag av roser og pastellfarger og tenkte jeg skulle prøve meg på noe sånt.Jeg lurer da på om jeg burde male disse møblene hvite eller om jeg bare skal ha dem mørke?? Nå skal det sies at jeg har en trehvit tv-benk som skal males enten mørk eller hvit, alt etter hva jeg gjør med de andre møblene. Noen tanker og råd? Noen som generelt har noen råd om denne stilen?
Gjest SmallTalk Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Hvite vegger og helt hvite møbler hørtes veldig hvitt og tamt ut. Jeg personlig tror jeg ville satset på et avbrekk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 De kan fint males hvit om du ønsker en mer romantisk stil. Evt en veldig dus rosa, blå eller gul for å gjør det litt mer spennende. Så lenge man har puter, tepper, pledd og duker med litt farge og mønster så går det veldig fint å ha det ganske hvitt uten at det blir sterilt.
Octavia Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Hvis du googler bilder av det slik jeg har gjort her får du et visst inntrykk.
Marien Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 Vi skal nå flytte inn i ny leilighet der veggene er helt hvite (nymalte av oss selv). Gulvene er parkett. Fra før av har jeg naturhvit sofa og mørkebrune/svart salongbord, skjenk og vitrineskap(disse er ikke samme farge). Nå har det seg sånn at jeg har sett meg helt forelsket på den mer romantiske stilen med mye hvitt med innslag av roser og pastellfarger og tenkte jeg skulle prøve meg på noe sånt.Jeg lurer da på om jeg burde male disse møblene hvite eller om jeg bare skal ha dem mørke?? Nå skal det sies at jeg har en trehvit tv-benk som skal males enten mørk eller hvit, alt etter hva jeg gjør med de andre møblene. Noen tanker og råd? Noen som generelt har noen råd om denne stilen? Jeg har alle veggene hvite i min stue. kjempe godt utgangspungt! jeg bruker mørke møbler for å skape kontrast og er kjempe fornøyd!altså mørkt på lyst og om vendt. Prøv! Jeg er ikea fan og har nesten alle møbler, rammer o.l i brunsvart og pynter opp med grønne planter og fargede gardiner for å få litt liv og farge:)
Lyra Skrevet 17. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2010 Takk for svar dere Det er den mer romantiske stilen jeg vil prøve meg på, vil gjerne ha en mykere stil enn de kontrastene de mørke møblene mot det hvite skaper. Men jeg er dessverre ikke så flink med stil og farger.Jeg vil, jeg vil, men får det ikke til... Nå er det en salig røre av svarte, brune og trehvite møbler, men jeg håper å kunne bygge opp en viss stil etter hvert... Det er en del møbler som skal males da, så hvis jeg maler alle f.eks. lys rosa føler jeg det hedde blitt litt mye rosa (spesielt med tanke på mannen ) Noen hvite og noen med farge, hva sier dere til det?
Soon Skrevet 17. april 2010 #7 Skrevet 17. april 2010 Hos oss er nesten alt hvitt Dvs det går i forskjellige hvit/lyse nyanser - elsker fransk landstil/shabby chic - så jeg sier bare gå for hvitt Bruk heller noen f.eks lyserosa eller lyseblå pledd, pynteputer, duker etc for å friske opp litt, og med grønne planter til så får du også litt farger. Gå inn på interiørblogger/blogspot, der ligger det jo tusenvis av blogger med denne stilen. Ta med deg tips og ideer derfra, og gjør det til ditt eget. Lykke til.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. april 2010 #8 Skrevet 17. april 2010 Noen forslag: * hvis du er usikker, så vent med å male enkelte ting, f eks kan det være fint, uten å bryte stilen, å ha noe trehvitt (men unngå for mange ulike treslag, særlig rødt treverk tenker jeg) eller mørkt tre innimellom. Jeg synes i hvert fall det passer godt inn og gir interiøret litt mer tyngde enn om alt er malt, og så lenge selve møbelet er i en stil som passer/er nøytral nok ser det ikke malplassert ut. Hvis alt er helt hvitt blir det nesten som å komme inn i en tom tegneserierute, synes jeg *sjekk blogger og magasiner for tips - jeg ville lagt merke til forskjellen på å bruke ulike nyanser av hvitt, glansgrader, ulike farger, og gjort meg opp en mening om hva jeg syntes var finest. Moren min malte noen vegger og gulv i svake, litt sære, støvete nyanser av grønt, rosa (eller en slags lilla?) o.l, og det ble veldig fint. Hun er riktignok utdannet innen farger, og dere har jo allerede hvite vegger, men jeg tror nyanser kan være fint altså På det du maler, og/eller tepper, puter osv. Men igjen; let deg litt fram selv så du finner det du liker. * hvis du vil unngå å få en altfor feminin stil (noe som lett skjer med disse to stilene), kan du velge noen ting i "ubehandlede" naturmaterialer, f eks tepper og pledd med tekstur (jeg blir aldri lei av jutetepper, flettede kurver o.l, men det teppet blir kanskje i overkant for din stil) unngå å male i lyserosa, velg kanskje heller litt lysegrått og slikt, og unngå altfor mye rosemønster. Og jeg gjentar vel meg selv nå, men det kan være lurt å innrede litt og litt, ikke kjøpe/male/fikse alt i en stil nesten før dere har flyttet inn. Da kan det fort føles for mye som en "pakkeløsning" og kanskje lettere å gå lei enn om du tar utgangspunkt i noen få ting og ideer, og leter og pusser opp møbler etter hvert. Pakk bort ting du vet ikke vil passe inn, det er bedre å ha litt for lite dilldall og halvveismøbler enn for mange, og lettere å få en følelse av hva som mangler.
Lyra Skrevet 18. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2010 Takk for tips dere!! Når det gjelder blogger og slikt er det der jeg har fått inspirasjon til å prøve meg på denne stilen, jeg er bare ikke så flink å tadet fra nettet og integrere det i stua. Kommer til å ta det litt etter litt, vi har ikke akkurat så god råd, så det blir endetalj her og et malingstrøk der. Trehvitt er jeg ikke noe glad i, så det kommer til å males vekk på en eller annen måte uansett. Føler jeg ikke har råd til å prøve og feile så mye, derfor vil jeg få det så rett som mulig med det jeg faktisk prøver meg på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #10 Skrevet 18. april 2010 Hvis du vil lakkere møblene så de får samme farge (tresort) bør du bruke Bistrot Lakk fra Liberon. Den finnes i silkematt og blank, i mange forskjellige farger. Jeg har brukt den selv på flere tremøbler for å få det mest mulig likt og er kjempefornøyd med resultatet. (Dette funker bare for å få ting mørkere.) Hvis du helst vil at alt skal være lyst går det an å male møblene i en lys farge, om ikke pastellfarge, så finnes det f.eks. mange nyanser av grått, beige, gråbeige etc. Da bryter du litt mot de hvite veggene, uten at det blir harde kontraster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå