Gå til innhold

Hvordan spise nok?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens.

Dette har jeg spist i dag:

Frokost: to små, grove brødskiver med bittelitt smør, brunost og litt jordbærsyltetøy, ett glass melk

Lunch: et grovt rundstykke uten noe på

Mellommåltid: et eple

Middag: en halv skinkepizza

Og så regner jeg med at det blir en brødskive med bittelitt smør og banan på til kvelds.

Noe ala dette spiser jeg hver dag, men jeg varierer mellom flere forskjellige påleggstyper og om jeg spiser brød eller knekkebrød (og hva slags brød eller knekkebrød jeg spiser). Middagene er selvsagt heller ikke det samme hver dag, jeg prøver som regel å holde det litt sunnere enn pizza... Har ofte grønnsaker til middagen, og spiser gjerne mer enn én frukt pr. dag også.

Problemet oppstår når jeg taster inn dette på vektklubben.no.

Kalorier: 1021

Hallo?! Dette er jo langt under hva en person i min alder, med min kropp og mitt aktivitetsnivå liksom skal spise. Men jeg sulter absolutt IKKE, jeg har jo egentlig følt meg god og mett i hele dag!

Er det virkelig nødvendig å spise så og så mye? Diverse kalkulatorer der man taster inn høyde, vekt, kjønn, alder og aktivitetsnivå sier at jeg skal ha alt fra 2000-3000 kcal pr. dag!

Det blir jo nesten til at jeg spiser noe drittmat (det vil si noe med masse energi, type sjokolade/sjokoladepålegg el.l.) for å få opp kcal-antallet raskt........ Har jo hørt fra mange at man MÅ spise så og så mye for å ikke sette kroppen på sparebluss. Men det virker jo helt sinnsykt hvis jeg skal begynne å spise 50 % mer enn jeg gjør (eller enda mer enn 50 % tilogmed) for å gå NED i vekt, når jeg holder vekta med det jeg spiser nå?! Og jepp, jeg er overvektig...

:filer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stod bom stille i 3 måneder fordi jeg fikk i meg for lite.

Du spiser jo ikke så mye. Legg inn noe nøtter, avokado, mer mettende mellommåltider.

Lunchen din er bare et rundstykke uten noe på ? Lunch kan du ha like stor mengde som frokost.

Lotte28 har en god link til 1500 kcal per dag. Det er faktisk ganske mye når man spiser sunt, og vanskelig å få i seg disse mengdene per dag.

Link: http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10626

Hvis du trener mye kan du spiser mer

Skrevet

Svar på emnet.

Frokost

Havregryn 100gr 389 kcal

Helmelk 200gr 132 kcal

Knuste mandler 20gr 125kcal

Syltetøy 10gr 18kcal

Da har du ca 660kcal til frokost. Proteinpulver, rosiner, andre type nøtter, bær, frukt, grønnsaker alt går an å ha oppi en skål med havregryn. Null problem å nå 1000kcal til frokost.

For å regne ut basalforbrenningen så er det greit å vite fettfri masse, da dette spiller inn. Om du er 170cm høy og veier 120kg med kun muskler så vil du ha en langt høyere forbrenning enn en som veier 120kg med 50kg fett (70kg fettfri masse).

Nå vet jeg ingen fakta om deg, men selv ligger jeg på en ca 3200-3700kcal når jeg går opp i vekt. Når jeg ønsker å gå ned i vekt så har jeg ca et vedlikeholdsinntak på 3000kcal.

Da spiser jeg 3000kcal daglig i ei uke.

Så spiser jeg 2700kcal daglig i ei uke.

Så spiser jeg 2400kcal daglig i ei uke.

Så spiser jeg 2000kcal daglig til jeg når målet mitt. Da basalforbrenningen min tilsvarer en ca 1800kcal.

Det er mange andre faktorer som spiller inn på forbrenningen; medisiner, stress, intoleranse, aktivitetsnivå og mm.

Gjest norah
Skrevet

dette er jo ganske lite mat.

selv fårjeg høre at "du spiser jo som en fugl", og jeg spiser ca 2000 kcal hver dag. trener 3-4 ganger i uken.

de to tusen kcal består av:

- frokost: 2 små brødskiver vanlig pålegg og kanksje frukt(tilsvarer kanksje halvannen vanlig size)

- lunch: samme som frokost

- mellommåltid: litt frukt i løpet av dagen, og en liten bolle havregryn med rismelk før trening

- middag: normal "liten" porsjon, eks et stykke laks, to middels poteter og litt grønnsaker

- kvelds: to små brødskiver med vanlig pålegg.

jeg spiser ingenting kaloririkt, og ingen melkeprodukter eller andre drikker.likevel klarer jeg utennoen problemer å få i meg 2000 kcal om dagen....

du må rett og slett bruke et par tre uker på å venne magen til å spise litt mer. ta litt majones på skiven, velg makrell i tomat/avocado, spi en håndfull neve nøtter til mellommåltid og vips du er på iallefall 2000 kcal.

Gjest norah
Skrevet

Stod bom stille i 3 måneder fordi jeg fikk i meg for lite.

Du spiser jo ikke så mye. Legg inn noe nøtter, avokado, mer mettende mellommåltider.

Lunchen din er bare et rundstykke uten noe på ? Lunch kan du ha like stor mengde som frokost.

Lotte28 har en god link til 1500 kcal per dag. Det er faktisk ganske mye når man spiser sunt, og vanskelig å få i seg disse mengdene per dag.

Link: http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10626

Hvis du trener mye kan du spiser mer

har sagt det før og sier det igjen: jeg er ganske kritisk til at man legger ukritisk ut menyer på 1500 kalorier uten å presisere at dette faktisk er slankekost for de som må en god del ned i vekt.

ingen normale mennesker, og SPESIELT ikke de som er fysisk aktive skal leve på så lite.

Skrevet

har sagt det før og sier det igjen: jeg er ganske kritisk til at man legger ukritisk ut menyer på 1500 kalorier uten å presisere at dette faktisk er slankekost for de som må en god del ned i vekt.

ingen normale mennesker, og SPESIELT ikke de som er fysisk aktive skal leve på så lite.

Å spise 1500 kalorier dager en ikke trener og kanskje 1700-1800 de dagene en trener er lite for mennesker som ønsker å holde en stabil vekt, men for en som slanker seg er dette ett greit nivå å ligge på.

Skrevet

Vet ikke om du faktisk leste innlegget mitt, men jeg nevnte at hvis man trener (ja, fysisk aktiv) så skal man ligge på mer!

For vektnedgang uten trim må man ha underskudd, og 1500 kcal per dag hvis man kun spiser sunt kan faktisk gjøre det vanskelig for mange å nå opp, rett og slitt fordi man har kalorifattig men sunn mat.

Jeg synes ikke det er rettferdig å si at jeg er "ukritisk til menyer på 1500". Det er variert kosthold med underskudd, men siden TS ikke nevnte noe om at hun var aktiv så la jeg link til denne menyen ut, og ikke f.eks den på 2000 kcal som man kan bruke hvis man er fysisk aktiv.

Skrevet

Jeg synes ikke det er rettferdig å si at jeg er "ukritisk til menyer på 1500". Det er variert kosthold med underskudd, men siden TS ikke nevnte noe om at hun var aktiv så la jeg link til denne menyen ut, og ikke f.eks den på 2000 kcal som man kan bruke hvis man er fysisk aktiv.

Her er en dagsmeny på 2000 kalorier;

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10465

Gjest Feline.
Skrevet (endret)

Jeg også lurer på hvordan jeg skal klare å spise nok kalorier? Dersom jeg spiser usunn mat er det jo null problem, men med sunn mat har jeg problemer med å komme over 1200. Vil ikke akkurat ta en sjokolade bare for å øke kalori-inntaket heller :P

Endret av Feline.
Skrevet

Jeg også lurer på hvordan jeg skal klare å spise nok kalorier? Dersom jeg spiser usunn mat er det jo null problem, men med sunn mat har jeg problemer med å komme over 1200. Vil ikke akkurat ta en sjokolade bare for å øke kalori-inntaket heller :P

Hvorfor ikke en pose med ubehandlete nøtter da? 100 gram gir deg lett en 550-700 kalorier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...