Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Tenker for tiden på å leie en hybel/liten leilighet. Og er nysgjerrig på hvilke økonomiske utgifter jeg da kommer til å få. -Leie av bolig -Strøm (ca??) -TV/Internett (kan man velge bort TV og kun ha internett?) -Kommunale utgifter/renovasjon Hva mer og ca?
ExMuslimAtheist Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Tenker for tiden på å leie en hybel/liten leilighet. Og er nysgjerrig på hvilke økonomiske utgifter jeg da kommer til å få. -Leie av bolig -Strøm (ca??) -TV/Internett (kan man velge bort TV og kun ha internett?) -Kommunale utgifter/renovasjon Hva mer og ca? Er du student eller lærling? Hvilken by bor du I?
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Student Bærum Tenkte på forsikring av innbo, betaler jeg som leietaker det eller er det en felles ordning for alle i huset?
Surresola Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Hei! Det er veldig forskjellig hva du må betale i strøm. Avhenger av hvordan leilighet du har, om den er godt isolert,beliggenhet, type fyring.... osv. Jeg betalte nå nesten 5000 kr for strøm i januar og februar i en 80 kvm leilighet. Men det er visst sinnsykt mye i forhold til andre jeg kjenner. Du kan velge bort TV og bare ha internett ja Da slipper du vel også den fordømte nrk lisensen. Kanskje du bør ha innbo-forsikring? Jeg hadde ikke det i min første leilighet, men det er utrolig dumt å ikke ha hvis det skjer noe. Du må jo også ha penger til mat. Da jeg var alene klarte jeg meg fint på ca 1000 kr til mat i mnd... Kommer ikke på noe mer i farta! Lykke til!
Gjest Mahareth Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Tenker for tiden på å leie en hybel/liten leilighet. Og er nysgjerrig på hvilke økonomiske utgifter jeg da kommer til å få. -Leie av bolig -Strøm (ca??) -TV/Internett (kan man velge bort TV og kun ha internett?) -Kommunale utgifter/renovasjon Hva mer og ca? Hva er budsjettet ditt? Lever du kun på lån og stipend? Hvis du søker på finn så kan du se hva du må forvente å betale i leie der du vil bo. Hvis du skal bo i en egen leilighet er det dyrere enn kollektiv. Kommunale utgifter og sånn skal du ikke betale når du leier, det er huseiers ansvar. Innboforsikring er greit å ha. Mat, der skal det godt gjøres å komme under 1500 kr i måneden. Ikke glem telefonutgifter, transport, evt trening.
aluminium Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 Tenker for tiden på å leie en hybel/liten leilighet. Og er nysgjerrig på hvilke økonomiske utgifter jeg da kommer til å få. -Leie av bolig -Strøm (ca??) -TV/Internett (kan man velge bort TV og kun ha internett?) -Kommunale utgifter/renovasjon Hva mer og ca? Leie 3600/mnd Strøm +/-600/mnd Bredbånd 410/mnd Kommunale avgifter 0/mnd Mat 1500/mnd Buss 300/mnd Sum: ca 5500/mnd Det er det jeg kommer på i farta som jeg selv har. Grunnen til 0,- i komm. avg. er at jeg leier, og dermed slipper å tenke på sånt. Skal du kjøpe bolig, må du også ta med disse, og de varierer fra sted til sted.
ExMuslimAtheist Skrevet 7. april 2010 #7 Skrevet 7. april 2010 (endret) Student Bærum Tenkte på forsikring av innbo, betaler jeg som leietaker det eller er det en felles ordning for alle i huset? Da kan jeg ikke hjelpe deg når det kommer til husleie, jeg bor I Oslo men det er vell ikke dyrere I Bærum? Bor I studentbolig, god standard hybel med egen bad, kjøleskap, varmekabler i badet, møblert, internett og strøm inkludert I husleien som er på 4420. deler felles kjøkken med 5 andre, prøv å se om dere har slike tilbud der? Bruker på det minste 1500 på mat og drikke i måneden, på det meste 3000, veldig opp å ned, ellers går det mye til klær, produkter, sjampo, kremer, såpe og slikt, dopapir og rengjøringsmidler koster en del også. å vaske klær jeg betaler 20 kr pr vask, 20 pr tørk, ca 4 ganger I uka. ja kommer veldig an på hva du bruker mest penger til, kanskje fest og slikt Hvis du har pc med tv kort, trenger du ikke tv, men tror man må betale nrk lisens uansett. Jeg har ikke tv og ser ikke vitsen, du kan se det meste på kanalene sine nettsider, eller betale for vise serier du liker. Sjekk på ikea.no og slikt, regn ut hvor mye det blir til renovasjon, nye møbler, man kan som regel ikke male eller renovere utleide hybler. Telefon, kollektiv og trening, sjekk prisene Endret 7. april 2010 av ExMuslimAtheist
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 pga helseproblemer er jeg nødt til å bo for meg selv (assa ikke bofellesskap. Eier i dag egen leilighet så har alt av møbler så slipper jo å kjøpe dette. Fester ikke, men har cøliaki så buker ganske så mye penger på mat.... Ønsker ikke å ha en TV, men er avhengig av Internett til studier. Hva er TV-kort?
ExMuslimAtheist Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 pga helseproblemer er jeg nødt til å bo for meg selv (assa ikke bofellesskap. Eier i dag egen leilighet så har alt av møbler så slipper jo å kjøpe dette. Fester ikke, men har cøliaki så buker ganske så mye penger på mat.... Ønsker ikke å ha en TV, men er avhengig av Internett til studier. Hva er TV-kort? ok, men da tenker jeg du kan sjekke på finn.no for husleie priser. ja da trenger du ikke bruke mer enn 2500 til mat og drikke Tv kort er installert I harddisken, det eneste du trenger å gjøre er å koble, kabel ledningen bak I Pc'n, så har du som regel ett program som følger med, bare klikk tv, så er det akkurat der samme som vanlig tv Men hvis du eier egen leilighet, hvorfor ut å leie da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Pga samlivsbrudd. Og det har hele tiden vært mannen som har tatt seg av det øknomoiski ettersom jeg ikke har peil på slikt.... angrer på det i dag....
ExMuslimAtheist Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 Pga samlivsbrudd. Og det har hele tiden vært mannen som har tatt seg av det øknomoiski ettersom jeg ikke har peil på slikt.... angrer på det i dag.... Skjønner Det er ofte slik med oss, men det er ikke for sent, du er fortsatt student og får bare prøve deg fram, det er slik du lærer, det liksom ikke noe fasit svar på hvor mye utgifter det blir, men hold deg til ”the basic” hvis du har lite råd, altså husleie, strøm, nett, telefon, mat, kollektiv, trening, produkter. Senere kan du se om du har råd til å bruke mer I måneden, lykke til da
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #12 Skrevet 7. april 2010 Ja, uff blir skummelt dette. Takker for hjelpen!
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 Husk at du mest sannsynlig må betale depositum når du skal leie, det er ofte på 3 ganger månedsleien, og settes inn på en depositumkonto før du kan overta leiligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå