.lille Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Hei. Jeg skal jobbe med en historisk person i 3 klasse VGS. Er det noen som har tips til hvem jeg kan velge? Hvem som helst, når som helst. Gjerne litt orginalt.
Lapetos Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Djengis Khan? Caligula? Sokrates? Knut Hamsun? Emma Goldman? (Hun ville jeg valgt - hoy for en fascinerende person. Selvbiografien hennes "anarkistiske erindringer" anbefaler jeg på det varmeste.)
.lille Skrevet 7. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2010 Skal sjekke ut alle, tusen takk! Og tar gjerne imot flere forslag!
Shade Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Djengis Khan? Caligula? Sokrates? Knut Hamsun? Emma Goldman? (Hun ville jeg valgt - hoy for en fascinerende person. Selvbiografien hennes "anarkistiske erindringer" anbefaler jeg på det varmeste.) Caligula er ihvertfall et orginalt valg Skulle ønske jeg tenkte på noe sånt da vi hadde lignende oppgaver på skolen
.lille Skrevet 7. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2010 (endret) Her er foressten oppgaven. Trenger en person som jeg greit får svart på spørsmålene om. HISTORISK PERSON. Læreplanen sier: Presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personenes tenkemåter og handlinger. 1. Hovedpunkter om personen (tid, sted, alder, bakgrunn, hva han/hun gjorde …. 2. Hovedpunkter om samfunnet personen levde/lever i. Økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle forhold. 3. Hovedpunkter om personens handlinger og /eller tanker. Hvordan kan det du nevner i punkt 2 ha påvirket personen? Hvilke motiver hadde personene? Var handlingene tilsiktet? Hva er eventuelt det nye med personen? 4. Hvilken betydning har personen hatt? For hvem? Kortsiktig/langsiktig Endret 7. april 2010 av .lille
Gjest Micka Skrevet 7. april 2010 #7 Skrevet 7. april 2010 (endret) Hei hei, Så spennende. Her er mitt forslag: Emma av Normanie - hun er ikke så mye nevnt, om i det hele tatt, i historiebøkene. Håper du liker historie fra middelalderen, hun var født ca år 982. Hun var gift med to konger, var dronning av England to ganger. Hun reddet f.eks England fra danegjelden, som de måtte betale til vikingene. Ellers er det mange andre spennende personer fra antikken, for eksempel keisere fra Romerrike, og hva de fikk i stand. Endret 7. april 2010 av Micka
Lapetos Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 Caligula er ihvertfall et orginalt valg Skulle ønske jeg tenkte på noe sånt da vi hadde lignende oppgaver på skolen Forstår jeg godt Litt OT, men jeg må nevne det: En kompis av meg skrev en erotisk novelle som tentamen-besvarelse en gang. God karakter fikk han også :D Flere Historiske karakterer til TS: Hatsepsut? Amalie Skram? Sappho? (Ja, ekte person, bare google det. følte for å spesifisere at hun er ekte, siden jeg synes navnet hennes er så pussig ) Siddharta Gautama (Grunnleggeren av den Buddhistiske filosofi, og en av mine klare favoritter ) Rosa Parks? http://no.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks Mahatma Ghandi? (Ikke originalt, men ærlig talt - han fortjener ihvertfall å bli nevnt ) Mao? Janis Joplin? Ozzy Osbourne? Grigori Rasputin?
aluminium Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 (endret) Enkelte ville nok også funnet på Steve Jobs/Bill Gates. Ellers er Adam Smith, evt. John Maynard Keynes, verdt å nevne. Torstein Veblen mener jeg var litt interessant, men kanskje ikke like enkelt å finne godt stoff. Det er iallefall ikke personer som alle andre har! Endret 7. april 2010 av aluminium
Jerle Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Jeg hadde ville skrevet om Olav den hellige eller Roald Amundsen(som jeg valgte selv å skrive om på vgs)
hjertesukka Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/Rosa_Luxemburg Dame med futt i! Det er også relativt lett å sette henne inn i en sammenheng, hvertfall politisk.
Antique Skrevet 7. april 2010 #12 Skrevet 7. april 2010 Jeg skrev om Anne Frank og dagboka hennes, samt Hitlers syn på jødene under 2.vk
TKP Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 Vil du være original, samt ha et godt utgangspunkt til å takle alle de 4 punktene på en svært god måte, ville jeg selv gjerne valgt Lenin (eller lignende, kanskje Stalin?). Mange i klassen din kommer definitivt til å komme dragende med personer som Ghandi, Martin Luther King, Jr., Nelson Mandela og så videre. Dette er selvfølgelig store historiske personligheter, og fullt mulig å skrive en interessant oppgave om, MEN; oppgaver om sånne "typiske" personer har en lei tendens til å bli veldig klisjépregede og ren oppramsing av tårevått fakta læreren din helt sikkert har måtte lest gjennom 34 ganger før. Både politisk, økonimisk, sosialt og kulturelt sett hadde jo Lenin en alldeles enorm påvirkning, og her har du en gyllen mulighet til å vise læreren din kunnskap fra et større bilde. Vil også i det minste tipse deg om å la vær å velge en person som er allmennt annerkjent som helt, frihetsforkjemper og slikt. Det blir fort uinteressant, kanskje også for deg som skal skrive, ikke bare for leser. Ghandi var fredelig tross utsatt for urettferdighet og diskriminering, og kjempet en kamp for mange mennesker... Bla, bla, bla. Vis deg heller fra en litt "proff" side, og imponer læreren din med å være original.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #14 Skrevet 7. april 2010 3. Hovedpunkter om personens handlinger og /eller tanker. Hvordan kan det du nevner i punkt 2 ha påvirket personen? Hvilke motiver hadde personene? Var handlingene tilsiktet? Hva er eventuelt det ”nye” med personen? Den siste setningen der forstår jeg ikke hva de mener med. Det "nye"?
Green Lady Skrevet 7. april 2010 #15 Skrevet 7. april 2010 Jeg hadde en lignende oppgave da jeg gikk på VGS, og jeg skrev om Josef Mengele - The Angel of Death. Han jobbet som lege i Auswitch, og utførte forsøk på mennesker. Det er helt jævlig å lese om det han gjorde, men likevel "spennende", om jeg kan si det på den måten. En annen person du kan skrive om, er JAck the Ripper.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #16 Skrevet 7. april 2010 Michael Jackson? en veldig interessant person, og var opptatt av blant annet miljøet, og mennesker generelt. sykt perfektsjonist! sett filmen "this is it"?
Gjest Micka Skrevet 7. april 2010 #17 Skrevet 7. april 2010 Den siste setningen der forstår jeg ikke hva de mener med. Det "nye"? Det betyr hva h*n gjorde som endret noe i samfunnet.
Gjest Micka Skrevet 7. april 2010 #18 Skrevet 7. april 2010 Hvor er du .lille? Kunne du bruke et av disse forslagene?
.lille Skrevet 8. april 2010 Forfatter #19 Skrevet 8. april 2010 Hei hei! Og takk for alle svar!! Jeg har fremdeles ikke bestemt meg, men tenker så det knaker.... Men jeg tror ikke Stalin eller Lenin er et orginalt valg, og heller ikke hitler Jeg vil ikke ta noe noen andre i klassen har valgt! Tenker litt på Ghandi da.. Hva tror dere om det? Er det for klisje?
Shade Skrevet 8. april 2010 #20 Skrevet 8. april 2010 Litt klisje er det nok Holder fortsatt en knapp på Caligula jeg da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå