Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Spørsmålet er:

To personer, brutto inntekt 34500, vil øke til ca 41000 fom januar 2011. 13500 står i depositumskonto, 50000 i vanlig sparekonto. 27000 i stuidelån.

Fra sommeren 2010, burde vi søke huslån eller leie til januar, eller leie enda lenger? Hvor mye kan vi låne?

Er ellers økonomisk bevisste og flinke til å budsjettere.

Endret av Bintou
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye dere kan låne avhenger av bank, kundeforhold osv.

Hadde jeg vært dere ville jeg ha tatt kontakt med banken dere har, og høre va de kan tilby. Dere kan i tillegg ta kontakt med husbanken som skal hjelpe unge etablerere inn på markedet.

Men husk, etter finanskrisen har bankene skjerpet inn på utlånsrutinene til førstegangskjøpere. Samt at det kan være lurt å ha litt egenkapital i BSU.

Lykke til :)

Skrevet

Det er ikke utenkelig at dere må fikse 10-20% egenkapital selv, har dere det er det vel bare å prøve å få seg lån. ;)

Skrevet (endret)

Vil tippe dere kan få låne rundt 1-1,2 millioner (basert på dagens inntekt). Noen banker tilbyr 100% finansiering, men mange har også sluttet med det.

Det er jo bare å høre i banken, men dere burde også tenke på om dere har tenkt til å bo der over flere år, eller over kortere tid. Hvis dere ikke har planer om å bo der i flere år så lønner det seg nok å fortsette å leie.

Om dere får lån kommer også an på om dere har faste stillinger. Én av dere burde ihvertfall ha det.

Endret av Linelia
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er fjerde generasjons kunde hos DNBnor. Ser de opererer med 90% finansiering, men opptil 100% om man kan stille med garanti.

Mine besteforeldre eier en bygård med 5 utleieleiligheter, og en del hvor de bor selv.Jeg vet min mor fikk lån med den som garanti en gang i tiden. Kan det kanskje hjelpe oss?

Ellers tenker vi da å leie billig (er det i det hele tatt mulig i Oslo?) i hvertfall ut året, og så begynne å tenke på lån når jeg får ny arbeidskontrakt i januar. Jeg tenker slik at det er bedre å søke lån når inntekten da har økt slik at vi har råd til noe som er på en slik størrelse at vi kan bli boende minst 5 år..

Høres det ut som en fornuftig plan? Lufter tankene litt her..

Skrevet

Syns det høres ut som det gusntigste er å eie. Nå høres det ut som dere bor billig i leieleilighet, men prisene har jo steget jevnt og trutt de siste årene, hvis det forsetter vil jo boligen dere kjøper om 5 år være betraktelig dyrere. Mest sannsynlig stiger boligprisene mer enn dere klarer å spare opp. Med 41 000 brutto har dere vell mellom 750 - 800000K i året? Dere vil i så fall fint klare å betjene et lån på ca. 2mill. I tillegg blir det jo noe skattelette når dere har gjeld.

Skrevet

Syns det høres ut som det gusntigste er å eie. Nå høres det ut som dere bor billig i leieleilighet, men prisene har jo steget jevnt og trutt de siste årene, hvis det forsetter vil jo boligen dere kjøper om 5 år være betraktelig dyrere. Mest sannsynlig stiger boligprisene mer enn dere klarer å spare opp. Med 41 000 brutto har dere vell mellom 750 - 800000K i året? Dere vil i så fall fint klare å betjene et lån på ca. 2mill. I tillegg blir det jo noe skattelette når dere har gjeld.

41 000 brutto - ikke netto. Det er under 500 k i året. Er fortsatt ikke ferdig med utdannelse noen av oss.. vil ikke ta oss vann over hodet, heller! Inntil videre leier vi billig, men sier opp kontrakten denne måneden og oppsigelse løper da til 1. august

Skrevet

41 000 brutto - ikke netto. Det er under 500 k i året. Er fortsatt ikke ferdig med utdannelse noen av oss.. vil ikke ta oss vann over hodet, heller! Inntil videre leier vi billig, men sier opp kontrakten denne måneden og oppsigelse løper da til 1. august

Ja ser nå at du skrev brutto. Mens om student betaler dere vell ikke så mye skatt? Dere må nesten se hva dere har utbetalt etter skatt. Vil alikelve anta at det vil svare seg å eie. Som sagt så vil dere da opparbeide dere egenkapital til en evt. større bolig senere. Dere vil også få med dere en evt. prisstigning av det dere kjøper:-)

Skrevet

Ja ser nå at du skrev brutto. Mens om student betaler dere vell ikke så mye skatt? Dere må nesten se hva dere har utbetalt etter skatt. Vil alikelve anta at det vil svare seg å eie. Som sagt så vil dere da opparbeide dere egenkapital til en evt. større bolig senere. Dere vil også få med dere en evt. prisstigning av det dere kjøper:-)

Takk for tips :) Får vel avtale et møte med banken og høre hva de har av gode råd og tilbud!

Gjest navnelapp
Skrevet

Om det lønner seg å leige eller å eige avheng aller mest av tidshorisonten du investerer over. For at det skal lønne seg å eige bør ein ha ein tre- til femårshorisont. Planlegg du for kortare tid enn det bør du leige.

Husk at du går inn i kjøpemarknaden berre ein gong (vanlegvis), og du går inn og ut av den same marknaden på same tid. Med det meiner eg at om prisane er låge i ein periode kan du få kjøpt noko for ein låg pris, men du må jo selge det du sit med i same låge marknad.

Ift inntektene kan dokke lett betjene eit lån på ca. 1,2-1,4 mill, og det er jo grunn til å tru at inntektene vil stige over tid når begge studerer.

Skrevet

Om det lønner seg å leige eller å eige avheng aller mest av tidshorisonten du investerer over. For at det skal lønne seg å eige bør ein ha ein tre- til femårshorisont. Planlegg du for kortare tid enn det bør du leige.

Husk at du går inn i kjøpemarknaden berre ein gong (vanlegvis), og du går inn og ut av den same marknaden på same tid. Med det meiner eg at om prisane er låge i ein periode kan du få kjøpt noko for ein låg pris, men du må jo selge det du sit med i same låge marknad.

Ift inntektene kan dokke lett betjene eit lån på ca. 1,2-1,4 mill, og det er jo grunn til å tru at inntektene vil stige over tid når begge studerer.

Kan jeg spør hvorfor du mener at man bør leie hvis man har en bohorisont på 2-3 år? Slik jeg ser det, vil utgiftene du betaler i lån, være en indirekte sparing som vil føre til nedbetaling av lån/opptjening av egenkapital.

Skrevet

Kan jeg spør hvorfor du mener at man bør leie hvis man har en bohorisont på 2-3 år? Slik jeg ser det, vil utgiftene du betaler i lån, være en indirekte sparing som vil føre til nedbetaling av lån/opptjening av egenkapital.

Kostnader ved kjøp og salg av bolig. Derfor.

Skrevet

Enig med Wadjet. Koster både å kjøpe (spesielt hvis det er selveier, da må man ut med 2,5% av kjøpesummen i dokumentavgift + andre avgifter/gebyrer), og å selge (megler er ikke billig, man må regne med ca 50-60 000,- for å selge en leilighet), og hvis man bare har bodd der i et par år eller mindre så er det ikke sikkert at det man har betalt ned på lånet og evt. verdiøkning overstiger disse summene, slik at man i verste fall sitter igjen med restlån.

Skrevet

Jeg er fjerde generasjons kunde hos DNBnor.

DET har ingenting å si ;)

Ellers tenker vi da å leie billig (er det i det hele tatt mulig i Oslo?)

Tja, jeg og sambo leier 90ish kvadrat for 7k/mnd. Er billig i mine øyne det ;)

Skrevet

DET har ingenting å si ;)

Tja, jeg og sambo leier 90ish kvadrat for 7k/mnd. Er billig i mine øyne det ;)

Det er billig det, men det er jo ikke standarden?

Skrevet

Mens om student betaler dere vell ikke så mye skatt?

Skatter studenter mindre enn andre? Jeg er student og skatter akkurat like mye som alle andre.

Skrevet

Studenter skatter nok like mye som alle andre, men inntekten er lavere, så skattesatsen blir naturlig nok lavere...

Gjest Idzi-bidzi
Skrevet

Jeg og kjærsten har lenge gått med kjøpsplaner, og jeg ble ferdig med studier i sommer. Jeg jobbet mye ved siden av skolen (hadde vel ca 15 tusen utbetalt inkl. studiepenger) og trodde det skulle gå bra å betjene et lån, men nå som jeg er i full jobb ser jeg at jeg gjorde det lurt i å vente! Hverfall hvis begge er studenter, så har dere begrenset med muligheter dersom en av dere skulle bli syk og ikke få jobbet etc. (HUSK for guds skyld å ha uføreforsikring osv i orden)

Det er så utrolig mange utgifter man ikke tenker på, jeg tror vi brukte 50 tusen første mnd bare på å kjøpe ting som hvitevarer, søplekasser, gardiner etc. Ting man ikke tenker på, men som koster!

Vi har nå kanskje rundt 36 000 utbetalt i mnd til sammen, og et lån på 2 550 000 kr. Det går veeldig fint med så mye i lån for oss nå som renta er så lav, vi har vel faste utgifter på ca 16 tusen i mnd med husleie og strøm og lån etc. Men vi setter av 19 000 kr hver mnd til utgifter, og sparer det vi ikke bruker tilfelle det kommer noe uforutsett, + at vi ikke blir vant til lav rente, fordi den VIL stige igjen og da er det lurt å ikke være godt vant.

Skrevet

Tror noen har missforstått regner med at den inntekten du skriver der er for begge? I så tilfelle er det ikke mye dere kan få i lån. ca2,5x inntekt om denne hadde vært for en person når den er for 2 personer blir det ikke mye igjen etter andre utgifter. Ingen av dere har fast jobb så der burde vel helst hatt 20% EK. Tipper at når banken legger tallene deres inn i systemet å regner over hva dere kan låne blir det ca 400k.

Og ang hvorfor det ikke er anbefalt å kjøpe for kort tid så er det riktig som sagt over her at det koster ganske mye å kjøpe å selge bolig lett 100k på en liten og billig leilighet for å kjøpe og så selge igjen. I tillegg koster det å flytte og det er en risiko for å kjøpe dyrt og selge billig. Et tap er ikke så farlig før en realiserer det og over tid vil de fleste investeringer lønn seg, det er dyrt å sitt med restlån etter salg av bolig. der var det et par grunner til.

Skrevet (endret)

Tror noen har missforstått regner med at den inntekten du skriver der er for begge? I så tilfelle er det ikke mye dere kan få i lån. ca2,5x inntekt om denne hadde vært for en person når den er for 2 personer blir det ikke mye igjen etter andre utgifter. Ingen av dere har fast jobb så der burde vel helst hatt 20% EK. Tipper at når banken legger tallene deres inn i systemet å regner over hva dere kan låne blir det ca 400k.

Og ang hvorfor det ikke er anbefalt å kjøpe for kort tid så er det riktig som sagt over her at det koster ganske mye å kjøpe å selge bolig lett 100k på en liten og billig leilighet for å kjøpe og så selge igjen. I tillegg koster det å flytte og det er en risiko for å kjøpe dyrt og selge billig. Et tap er ikke så farlig før en realiserer det og over tid vil de fleste investeringer lønn seg, det er dyrt å sitt med restlån etter salg av bolig. der var det et par grunner til.

Takk for reality check ;) Har det virkelig ingenting å si at jeg står som en av tre arvetakere av en bygård til +/-12 000 000, og at denne også kan brukes som garanti?

Endret av Bintou

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...