Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Hei Jeg vil ha moseplen i hele rekkehushagen min. Fordi familien vår har så mange venner og slektninger som er fryktelig alergiske mot gress. Jeg vil helst ha en litt tykk mose fordi det skal være mykest og gå på har jeg hørt. Vi vet at om en vil ha mose på en blomsterpotte eller på stener skal en finne mose og kutte den opp i små biter og blande den i sur melk og smøre den der en vil ha mose. Mose liker også fuktighet og vi bor ved kysten og det regner mye og er veldig fuktig luft her. Gresset i hagen min trives derimot veldig godt her trolig fordi de forige eierene var veldig flinke til å gjødsle. Hva skal vi gjøre for å få mose i hagen? Er det en spesiell sort mose vi burde velge? Har mose røtter?hvordan sprer mose seg? :rødme: Som dere sikker har skjønt har ikke vi så mye peiling på mose. Så tusen takk om dere svarer eller komenterer
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Hei Jeg vil ha moseplen i hele rekkehushagen min. Fordi familien vår har så mange venner og slektninger som er fryktelig alergiske mot gress. Jeg vil helst ha en litt tykk mose fordi det skal være mykest og gå på har jeg hørt. Vi vet at om en vil ha mose på en blomsterpotte eller på stener skal en finne mose og kutte den opp i små biter og blande den i sur melk og smøre den der en vil ha mose. Mose liker også fuktighet og vi bor ved kysten og det regner mye og er veldig fuktig luft her. Gresset i hagen min trives derimot veldig godt her trolig fordi de forige eierene var veldig flinke til å gjødsle. Hva skal vi gjøre for å få mose i hagen? Er det en spesiell sort mose vi burde velge? Har mose røtter?hvordan sprer mose seg? :rødme: Som dere sikker har skjønt har ikke vi så mye peiling på mose. Så tusen takk om dere svarer eller komenterer Bladmose
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Bladmose Hei ts igjen er det virkelig ingen som vil ha mose plen enda så mange som er allergiske mot gress? :rødme:
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 Du kan få min. Send PM. Hei ts her Må jeg plukke den selv da eller sender du den? Du kunne jo skjert den ut så kunne vi rullet den ut her Foresten gratulerer med og bli mann Men hvordan ser hagen din ut siden mosen tydligvis trives hos deg, er det mye skygge og eller fukt i hagen? Spredde mosen seg raskt?
Fresi Skrevet 7. april 2010 #7 Skrevet 7. april 2010 Du kan skjære ut hele plenen, det er ikke store stykket. Du kan få litt skvallerkål med på kjøpet også hvis du vil. Godt i salat og trives uten særlig stell. Det samme gjelder forsåvidt mose etter min erfaring. Den gror villig vekk uansett fukt og skygge ser det ut til.
Miss Puddel Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 (endret) Det blir jo som regel mose om man slutter å stelle gressplenen, eller om den er gammel, men jeg har aldri tenkt over hvordan man skal gå frem for å få den dit. den er jo veldig sårbar for tråkk da, her var det veldig mye mose når vi flyttet hit, men ettersom da hagen ble tatt i bruk og vi og hestene har gått her er mye av mosen borte. Jeg hadde tatt kontakt med et hagesenter jeg, og spurt hva de kan foreslå. Det er mulig du må stase på heller i steden. mose er veldig seintvoksende, og om man graver opp biter og prøver å ta med og plante vil den som regel dø. Endret 7. april 2010 av Miss Puddel
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 Du kan skjære ut hele plenen, det er ikke store stykket. Du kan få litt skvallerkål med på kjøpet også hvis du vil. Godt i salat og trives uten særlig stell. Det samme gjelder forsåvidt mose etter min erfaring. Den gror villig vekk uansett fukt og skygge ser det ut til. ts igjen. En kunne vel forsåvidt likså gjerne kommet og tatt mosen din istedenfor fra en annen plass. Skvalderkål vil vi ikke ha fordi da tror jeg naboene hadde blitt ganske sure da det lett vil spre seg til dem... Har du prøvd og gjødsle da? Det liker gresset men ikke mosen. Det var det de som eide huset før oss gjorde og det er hvertfall ikke noe mose her. Skulle lese omhvordan en får mose men endte opp med å lese litt om hvordan en fjerner mose... Hva er det værste med ha mose foresten?
Fresi Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Nei, jeg har ikke prøvd å gjødsle eller kalke eller noe som helst. Mosen plager ikke meg. Den er myk og grønn og funker minst like godt som gress. Ikke trenger man å klippe den heller. Misunnelig?
Sasha Sasha Skrevet 8. april 2010 #12 Skrevet 8. april 2010 Nei, jeg har ikke prøvd å gjødsle eller kalke eller noe som helst. Mosen plager ikke meg. Den er myk og grønn og funker minst like godt som gress. Ikke trenger man å klippe den heller. Misunnelig? Hvis den en dag plutselig blir borte så vet du hvem som har tatt den :rødme: ts igjen
Miss Puddel Skrevet 8. april 2010 #13 Skrevet 8. april 2010 Det værste med å ha mose er litt det som jeg har nevnt at den er veldig var for bruk. Det skal ikke mye tråkk og bevegelse til før den blir borte eller det blir "skrubbsår i underlaget. Så det er veldig vakkert, men det egner seg ikke for en plen som blir brukt til noe annet enn å se på. Uttrykket med at "det vokser ikke mose på en rullesten" sier sitt liksom
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #14 Skrevet 8. april 2010 Det værste med å ha mose er litt det som jeg har nevnt at den er veldig var for bruk. Det skal ikke mye tråkk og bevegelse til før den blir borte eller det blir "skrubbsår i underlaget. Så det er veldig vakkert, men det egner seg ikke for en plen som blir brukt til noe annet enn å se på. Uttrykket med at "det vokser ikke mose på en rullesten" sier sitt liksom Hvis vi sier at det er et grillselskap i hagen med bord og vi er en 6-7 personer i hagen på vår moseplenen og vi selvsagt går en del frem og tilbake i hagen på samme plass. Så kan mosen bli ødelagt på den kvelden? Eller tåler den mer? Er litt usikker på hva du mener med var for bruk vi spiller ikke fotball eller vollyball i hagen feks. Ikke pleier vi å bruker hagen så mye heller men det blir jo fort ganske mye tråkking på samme stedene i hagen siden hagen er såpass liten. Men det kunne jo grit blitt løst med og ha stener der vi går mest.
Amys Skrevet 8. april 2010 #15 Skrevet 8. april 2010 Moren min har en del mose i hagen (dog ikke frivillig ). Den mosen tåler en del, ikke like mye som en gressplen, men den tåler da å bli gått på, sleping av solsenger med hjul etc. Og den er supermyk å gå på Hagen hennes er ikke spesielt fuktig (sol fra midt på dagen -> solnedgang), men det er ganske mye leire i jorden, så det kan være det som er trikset?
Gjest SmallTalk Skrevet 8. april 2010 #16 Skrevet 8. april 2010 Utifra det jeg har merket, så tåler mosen fint å bli gått/sittet/ligget på, men den er så porøs at det blir revet opp med en gang ved f.eks forballsparking.
Fresi Skrevet 8. april 2010 #18 Skrevet 8. april 2010 Hvis den en dag plutselig blir borte så vet du hvem som har tatt den :rødme: ts igjen Be my guest. Sett gjerne igjen noe som bytte da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå