Gjest Kiro Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Hvor vanlig er det å gå på samlivskurs? Har forholdet utbytte av det? Når begynner man? Er samlivskurs bare for par som sliter? Noen med tanker rundt dette, eller erfaringer?
Gjest Mahareth Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Har ikke vært på noe samlivskurs, men jeg tenker at det er noe jeg vil foreslå for min kjære når vi begynner å planlegge å få barn. Jeg tror de aller fleste par ville ha godt at et forebyggende samlivskurs. Mange skillsmisser kunne nok vært unngått om paret hadde tatt tak i problemer tidligere.
Havbris Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Jeg har ikke vært på samlivskurs selv, men kjenner flere som har tatt ett eller flere kurs. De fleste hadde utbytte av det av de jeg kjenner, men det er sikkert par som hadde hatt mer utbytte av å gå i parterapi, fordi konfliktsoffet er større. Nei - det er ingen betingelse at man er i et forhold der man sliter, flere samlivsterapeuter sier de skulle ønske at mange oppsøkte slike kurs før de fikk vanskeligheter, så kunne de kanskje lære seg å kommunisere om vanskelige ting før alt krøllet seg til. Jeg kjenner et par som drar på samlivskurs en weekend hvert år. De har ikke spesielt store utfordringer i forholdet - men gjør det for å opprettholde kommunikasjonsferdighetene!
Gjest Samlivschvamliv Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Enig med poster over. Trur det er alt for uvanlig, og at folk trur det kun er nødvendig når samlivet så og si har raknet. Forebyggende er knall. Et annet problem trur jeg er at folk trur man må ha vært i lag X antall år før det er vits - jeg føler faktisk at et samlivskurs er viktig ganske tidlig, i allefall når nyforelskelsen er i ferd med å ta slutt.
I Grosny Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Hvor vanlig er det å gå på samlivskurs? Har forholdet utbytte av det? Når begynner man? Er samlivskurs bare for par som sliter? Noen med tanker rundt dette, eller erfaringer? Dessverre har jeg bare tanker , og ikke erfaringer. Jeg har lyst til å ta med min kjære på kurs. Mine venner som har deltatt er veldig godt fornøyd. De lærte mye om kommunikasjon. Kommunikasjon er jo nøkkelen til ett bedre samliv. Så samlivkurs er også veldig nyttig for oss som har det bra.
Gjest Kiro Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 Det virker som om det er enighet om at samlivskurs er bra for forholdet. Men hvorfor hører man ikke så ofte om det?
Havbris Skrevet 7. april 2010 #7 Skrevet 7. april 2010 Det virker som om det er enighet om at samlivskurs er bra for forholdet. Men hvorfor hører man ikke så ofte om det? Jeg forstår ikke helt hva du mener? Mener du at du ikke hører om det blandt dine venner, familie etc? Det kan jo være slik at det er få i din omgangskrets som har gått på slike kurs, eller kanskje folk du kjenner stort sett har det så bra at de ikke synes de trenger slike kurs? Her på dette forumet blir det ofte nevnt.
LukaFrost Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 Det virker som om det er enighet om at samlivskurs er bra for forholdet. Men hvorfor hører man ikke så ofte om det? Jeg tror faktisk dette er noe tabubelagt. Man er vel redd for hva andre vil si om man går på samlivskurs/i samlivsterapi. Tradisjonelt har man vel vært i krise når man har benyttet slik hjelp.
Gjest noen Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 Vi gikk på kurs før vi rakk å begynne å slite, og jeg tror dette var tilfellet for ganske mange av deltakerne. Der var både folk i startfasen på forholdet og folk som hadde vært sammen en stund. Takket være kurset oppdaget vi slikt som vi ikke hadde tenkt på før, men som kunne ha skapt problemer for oss senere. For eksempel, hvordan viser vi hverandre at vi elsker hverandre? Er det sikkert at måten som den ene viser det på, oppfattes av den andre? Du verden så mange leie misforståelser vi har unngått takket være dette kurset!
Havbris Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Vi gikk på kurs før vi rakk å begynne å slite, og jeg tror dette var tilfellet for ganske mange av deltakerne. Der var både folk i startfasen på forholdet og folk som hadde vært sammen en stund. Takket være kurset oppdaget vi slikt som vi ikke hadde tenkt på før, men som kunne ha skapt problemer for oss senere. For eksempel, hvordan viser vi hverandre at vi elsker hverandre? Er det sikkert at måten som den ene viser det på, oppfattes av den andre? Du verden så mange leie misforståelser vi har unngått takket være dette kurset! Jeg har snakket med folk som sier det samme, og som sier de lærte ganske mye av å forsøke å ta den andres perspektiv, lære seg samtaleteknikker, og som du sier - det å kunne se den andres bidrag selv om det kan se annerledes ut enn ditt eget. Det å kunne se hva som ligger "bak" handlinger, lære å se annen kommunikasjon enn den verbale og se at formidling av kjærlighet kan ha mange former og uttrykk. Jeg tror også mange misforståelser kunne vært unngått i mitt eget forhold dersom vi hadde visst mer om dette da vi innledet forholdet!
Gjest Kiro Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 Jeg tror faktisk dette er noe tabubelagt. Man er vel redd for hva andre vil si om man går på samlivskurs/i samlivsterapi. Tradisjonelt har man vel vært i krise når man har benyttet slik hjelp. Ja jeg tror også det er tabubelagt. Men det er vel ikke noe galt i å fokusere på forholdet, lære mer om kommunikasjon og ikke minst forebygge samlivsbrudd? Det er ingenting galt, eller flaut i å ville lære mer om en sak, hvorfor akkurat dette?
Gjest Rocky Skrevet 7. april 2010 #12 Skrevet 7. april 2010 Hvor vanlig er det å gå på samlivskurs? Tror ikke det er veldig vanlig, kjenner bare et annet par som har gjort det. Men for alt jeg vet kan det jo være flere, det er kanskje ikke helt vanlig å snakke om det. Har forholdet utbytte av det? Det er sikkert mange typer kurs, men jeg/vi syns det var veldig lærerikt og jeg vil påstå at vi har hatt godt utnytte av det. Er samlivskurs bare for par som sliter? Kurset er ikke bare for folk som sliter. Tvert i mot tror jeg det er en fordel å ta kurset før man begynner å slite. Bedre å ungå fastlåste dårlige mønstre enn å bryte dem opp. Når begynner man? Man kan jo sikkert ta det når som helst, vi tok det omtrent når vi begynte å se etter bolig sammen men tidspunktet var litt tilfeldig. Ville tatt det tidligst mulig, men bedre sent enn aldri.
sofie777 Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 Hvis man ikke er redd for litt kristeliøs påvirkning, vil jeg anbefale å ta kontakt med kirker/menigheter i nærheten. Der vet jeg at det finnes en del kurs. Der anbefaler man gjerne at man går når man har bestemt seg for å gifte seg eller når man er nygift, alt etter hvordan det passer i kalenderen, men det er også mange "voksne" par som går der. Det er jo vinklet ut fra den kristne troen, men tror man får mest generell trening, som kommunikasjon og andre ting (Har ikke gått på slikt kurs selv, men skal det når jeg kommer i den riktige situasjonen).
Havbris Skrevet 7. april 2010 #14 Skrevet 7. april 2010 Ja jeg tror også det er tabubelagt. Men det er vel ikke noe galt i å fokusere på forholdet, lære mer om kommunikasjon og ikke minst forebygge samlivsbrudd? Det er ingenting galt, eller flaut i å ville lære mer om en sak, hvorfor akkurat dette? De som har stort utbytte av disse kursene lærer også mye om kommunikasjon som kan bidra til at de blir bedre kommunikasjonspartnere i andre relasjoner også. F. eks som kolleger, som venn/venninne, døtre/sønner og som foreldre. God kommunikasjon består av en del universelle og almenmenneskelige "prinsipper" som er gyldige i enhver relasjon mellom mennesker som betyr noe for hverandre.
Gjest Kiro Skrevet 7. april 2010 #15 Skrevet 7. april 2010 Hvis man ikke er redd for litt kristeliøs påvirkning, vil jeg anbefale å ta kontakt med kirker/menigheter i nærheten. Der vet jeg at det finnes en del kurs. Der anbefaler man gjerne at man går når man har bestemt seg for å gifte seg eller når man er nygift, alt etter hvordan det passer i kalenderen, men det er også mange "voksne" par som går der. Det er jo vinklet ut fra den kristne troen, men tror man får mest generell trening, som kommunikasjon og andre ting (Har ikke gått på slikt kurs selv, men skal det når jeg kommer i den riktige situasjonen). Ingen av oss er kristne, så jeg tror at en kristen vinkling ville vært forstyrrende i en slik sammenheng. Hvertfall for oss! Men jeg kom over denne; http://www.samlivssenteret.no/hva_er_et_prep_kommunikasjonskurs_ Noen som har erfaringer?
Gjest Rocky Skrevet 7. april 2010 #16 Skrevet 7. april 2010 Men jeg kom over denne; http://www.samlivssenteret.no/hva_er_et_prep_kommunikasjonskurs_ Noen som har erfaringer? Ja, det var et prep-kurs vi tok. Skrev litt om det høyere opp i tråden.
Havbris Skrevet 7. april 2010 #17 Skrevet 7. april 2010 Ja, det var et prep-kurs vi tok. Skrev litt om det høyere opp i tråden. Det er også mange kommuner som arrangerer "God Start" samlivskurs for nybakte foreldre - eller de som planlegger å få barn: http://www.godtsamliv.no/ Kurset er utviklet av Barne - og familiedep.
Gjest skap Skrevet 7. april 2010 #18 Skrevet 7. april 2010 Hvis man ikke er redd for litt kristeliøs påvirkning, vil jeg anbefale å ta kontakt med kirker/menigheter i nærheten. Der vet jeg at det finnes en del kurs. Vi gikk selv et slikt kurs, og de presiserte at selv om kurset var i kirkelig regi og inneholdt noen referanser til Bibelen, så var det et kurs som var åpent for alle. Og slik var det i praksis også. Mye bra å lære om kommunikasjon, og ikke engang i nærheten av å trekke inn Gud som problemløser.
Gjest najki Skrevet 7. april 2010 #19 Skrevet 7. april 2010 Jeg kan tenke meg å gå på noe slikt den dagen vi bestemmer oss for å få barn. Eller, ikke DEN dagen da, men dere skjønner Tror det kan være nyttig å få med seg noen tips inn i en sånn situasjon. Man hører jo om hvor mange forhold som går skeis når det kommer barn inn i bildet. Har fått to linker her nå, og tar gjerne imot tips om flere som avholder slike kurs.
Gjest Kiro Skrevet 7. april 2010 #20 Skrevet 7. april 2010 Er det først når man vurderer barn at forholdet er seriøst nok til å gå på samlivskurs?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå