Gå til innhold

Slanking vs kostholdsomlegging?

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70
Skrevet

Ser at det er mange forumbrukere som planlegger å slanke seg i løpet av våren, bl.a. ved å bruke ketolysekur, lavkarbo osv. Dette er jo, såvidt jeg har forstått, dietter som skal brukes en begrenset periode, dvs. til man har nådd målet sitt. Jeg lurer på hva dere planlegger å gjøre med kostholdet når dietten er over og vektmålet nådd? Grunnen til at jeg spør om dette, er at jeg har vært jojo-slanker i mange år. Jeg har gått på ulike dietter og gått ned i vekt, men kiloene har alltid kommet tilbake igjen når jeg har gått tilbake til mitt "gamle" kosthold. Nå har jeg bestemt meg for å slutte å slanke meg og heller legge om kostholdet, slik at jeg kan ha et kosthold der jeg kan holde vekta. Jeg må skjerpe inn i begynnelsen, til jeg har nådd trivelsvekta mi, men jeg planlegger dette som et langtidsprosjekt og ikke som en slankekur eller diett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg planlegger dette som et langtidsprosjekt og ikke som en slankekur eller diett.

:klappe: Det er dette som fungerer, og gjør at man slipper å gå opp igjen :)

Skrevet

Endelig noen som har forstått det! :danse:

Skrevet

TS, bra du har forstått at det er riktig vei å gå!

Dog vil jeg også si at før jeg forstod at dette er den riktige måten, så har jeg også vært innom alskens kurer og korttidsgreier, var også en tur innom lavkarbo, men for meg personlig klarer jeg ikke å la være å spise så mye gode ting pga at det er noe man ikke skal ha i seg. Mange sier lavkarbo er en livsstil; det skal jeg ikke kommentere siden det allerede er tusen andre tråder her inne, men for de fleste andre så blir ikke lavkarbo en livsstil, men mer som en kur, fordi man rett og slett har problemer med å følge den slavisk og ikke orker/er interessert i det. Jeg antar derfor at mange av de som velger å ty til kurer nå i vår, er de som gjerne vil se om det fungerer for de, og for mange er det kanskje ikke mye som skal av heller før sommeren begynner! Tror mange kunne spart mye tid på å hoppe over det, og komme rett i gang på måten du velger å gjøre det på! Tror nesten det er en del av prosessen : )

Jeg lever ved: litt av alt, alt med måte! =) Kan spise sjokolade, pizza uten å legge på meg.

Lykke til!

Skrevet

Ser at det er mange forumbrukere som planlegger å slanke seg i løpet av våren, bl.a. ved å bruke ketolysekur, lavkarbo osv. Dette er jo, såvidt jeg har forstått, dietter som skal brukes en begrenset periode, dvs. til man har nådd målet sitt. Jeg lurer på hva dere planlegger å gjøre med kostholdet når dietten er over og vektmålet nådd? Grunnen til at jeg spør om dette, er at jeg har vært jojo-slanker i mange år. Jeg har gått på ulike dietter og gått ned i vekt, men kiloene har alltid kommet tilbake igjen når jeg har gått tilbake til mitt "gamle" kosthold. Nå har jeg bestemt meg for å slutte å slanke meg og heller legge om kostholdet, slik at jeg kan ha et kosthold der jeg kan holde vekta. Jeg må skjerpe inn i begynnelsen, til jeg har nådd trivelsvekta mi, men jeg planlegger dette som et langtidsprosjekt og ikke som en slankekur eller diett.

Ja jeg slanker meg - og det i den forstand at jeg ønsker å gå ned i vekt.

Men at det er varig livsstilsendring som må til er jo ikke vanskelig å forstå. Nå har mitt slankeprosjekt var lenge, av samme grunn. Jeg bruker tid for å stabilisere vekten innimellom. Men da lever jeg fortsatt etter samme filosofi og med samme trening.

Ketolysekuren er ment som en diett ja, men lavkarbo generelt kan ikke kalles en diett. Det er en kostholdsfilosofi med mange retninger.

Skrevet

JEPP, det enkle er det beste i denne sammenheng mener jeg!!

Skrevet

Hei!

Jeg ser at du har tenkt på dette som et langtidsprosjekt og det er bra!

For andre som ønsker å prøve seg på alskens dietter vil jeg bare forklare hvordan dette fungerer; La oss si du til vanlig spiser ca. 2000 kcal per dag (husk; dette er bare et eksempel - jeg bruker runde tall for å gjøre prinsippet enklest mulig) du ønsker å gå raskt ned i vekt og prøver en diett. På denne dietten vil du få i deg ca. 1000 kcal (husk, bare et tall), altså 1000 kcal mindre enn det du fikk i deg før. Du går naturligvis ned i vekt. Når du har kommet ned til en viss vekt vil vekten stagnere, og 1000 kcal vil bli det som er normalt for kroppen din og vekten holdes stabil. Kroppen tilpasser seg. Når dietten er over og du skal begynne på ditt normale kosthold igjen som er på 2000 kcal, vil dette være 1000 kcal mer enn det kroppen din har blitt vant til og derfor vil du legge på deg til det samme som du veide før dietten.

Tilbake til trådstarter:

Endre kostholdet ditt på lang sikt; spis sunt og tren regelmessig. Legg opp et kosthold du kan lære deg å leve med. Det tror jeg er det viktigste. Lavkarbo er en livsstil, de har lært seg å leve på lite karbohydrater. Du trenger ikke å gå så drastisk til verks. Jeg har ikke et lavkarbo-kosthold men har sluttet å spise vanlig brød, dette startet fordi jeg hadde problemer med fordøyelsen. Nå seg jeg at jeg klarer meg uten dette brødet til hverdags (jeg spiser 4korn med melk eller lager meg omelett). Det hindrer meg heller ikke i det sosiale livet. Kan jeg kjøpe med en salat når vi er ute på kafé er jo det flott, men har jeg lyst på en baguett unner jeg meg det. Jeg skyr altså ikke karbohydrater men spiser det med moderasjon til vanlig.

Gjest Nanne70
Skrevet

Ja jeg slanker meg - og det i den forstand at jeg ønsker å gå ned i vekt.

Men at det er varig livsstilsendring som må til er jo ikke vanskelig å forstå. Nå har mitt slankeprosjekt var lenge, av samme grunn. Jeg bruker tid for å stabilisere vekten innimellom. Men da lever jeg fortsatt etter samme filosofi og med samme trening.

Ketolysekuren er ment som en diett ja, men lavkarbo generelt kan ikke kalles en diett. Det er en kostholdsfilosofi med mange retninger.

Takk for informasjonen. Jeg har imidlertid et inntrykk - som godt kan være feilaktig - av at en lavkarbo livsstil er ganske rigid og streng? (Derav "diett"). Jeg har selv oppdaget at det er greit å begrense karbohydratene for å holde vekten, uten at det dermed er nødvendig å kutte ut fullstendig. Hva er det man ønsker å oppnå med å kutte ut enkelte typer matvarer, når det ikke er nødvendig pga allergier o.l.? Vil det ikke dessuten bli vanskeligere å legge varig om til en slikt kosthold enn et kosthold der man kan unne seg det meste, men i små mengder og bare av og til?

Gjest Nanne70
Skrevet

Hei!

Jeg ser at du har tenkt på dette som et langtidsprosjekt og det er bra!

For andre som ønsker å prøve seg på alskens dietter vil jeg bare forklare hvordan dette fungerer; La oss si du til vanlig spiser ca. 2000 kcal per dag (husk; dette er bare et eksempel - jeg bruker runde tall for å gjøre prinsippet enklest mulig) du ønsker å gå raskt ned i vekt og prøver en diett. På denne dietten vil du få i deg ca. 1000 kcal (husk, bare et tall), altså 1000 kcal mindre enn det du fikk i deg før. Du går naturligvis ned i vekt. Når du har kommet ned til en viss vekt vil vekten stagnere, og 1000 kcal vil bli det som er normalt for kroppen din og vekten holdes stabil. Kroppen tilpasser seg. Når dietten er over og du skal begynne på ditt normale kosthold igjen som er på 2000 kcal, vil dette være 1000 kcal mer enn det kroppen din har blitt vant til og derfor vil du legge på deg til det samme som du veide før dietten.

Tilbake til trådstarter:

Endre kostholdet ditt på lang sikt; spis sunt og tren regelmessig. Legg opp et kosthold du kan lære deg å leve med. Det tror jeg er det viktigste. Lavkarbo er en livsstil, de har lært seg å leve på lite karbohydrater. Du trenger ikke å gå så drastisk til verks. Jeg har ikke et lavkarbo-kosthold men har sluttet å spise vanlig brød, dette startet fordi jeg hadde problemer med fordøyelsen. Nå seg jeg at jeg klarer meg uten dette brødet til hverdags (jeg spiser 4korn med melk eller lager meg omelett). Det hindrer meg heller ikke i det sosiale livet. Kan jeg kjøpe med en salat når vi er ute på kafé er jo det flott, men har jeg lyst på en baguett unner jeg meg det. Jeg skyr altså ikke karbohydrater men spiser det med moderasjon til vanlig.

Jeg er alt for glad i mat og ulike smaker til at det er aktuelt for meg å legge om til noen form for "ekstremkosthold". Riktignok har jeg oppdaget at jeg går lettere ned i vekt når jeg ikke spiser brød, men denne oppdagelsen kom faktisk av jeg kuttet ut brød en periode fordi jeg i likhet med deg fikk fordøyelsesproblemer. Det går helt greit, det finnes mye annet godt og sunt å spise, og brødmat er i grunnen ikke så spennende uansett, selv om det er godt innimellom:)Frokosten min består som regel av havregrøt med kanel eller musli med blåbær, det metter godt!

Skrevet

Brødmat er jo ikke spennende i det hele tatt! Vi nordmenn har blitt altfor opptatt av dette brødet :P Men det er selvfølgelig bedre enn denne søppelmaten vi finner mye av i USA (til frokost og lunsj).

Jeg skjønner brød blir en enkel løsning for mange, det er bare en vanesak å prøve å finne andre sunne alternativer :)

Skrevet

Jeg var 10 kilo tyngre for ett og et halvt år siden. Det er jo ikke akkurat stor nedgang når man ser på tidsaspektet og jeg skal ned 20 til. Min måte å gjøre det på er at jeg ikke stresser med det. Jeg spiser akkurat det jeg vil, selv om det er å kaste i meg en pose ostepop på rekordtid. Og det helt uten dårlig samvittighet.

Det jeg har gjort er å endre en god del småting i det daglige kostholdet. Jeg har gått fra å bruke mye halv- og helfabrikata til å lage maten selv. Tidligere var en kjapp middag gjerne schnitzler med pommes, begge deler fra frysedisken. Med saus til. Nå freser jeg heller opp kylling og grønnsaker i panna og lager ovnsbakte potetbåter eller jeg mekker en kjapp tomatbasert kjøttsaus og koker pasta. Sausen bruker jeg fremdeles, noen ting nekter jeg å gi slipp på. Joda, det tar litt lengre tid å lage det, men det er ikke noe problem. Det er mer vanen enn noe annet.

Jeg gjør hele tiden flere og flere endringer, og det er helt tydelig at dette er bra for meg, både fordi jeg føler meg bedre og fordi vekta går ned. For meg ble dette rette måten å gjøre det på, siden jeg ikke føler at jeg gir slipp på noe som helst. Å plutselig skulle starte med en mer eller mindre radikal endring funker ikke, perspektivet må være veldig langsiktig. For meg, altså.

Nå har jeg funnet meg såpass til rette med maten at det er på tide å gjøre endringer i aktivitetsnivået. Der gjelder det samme, jeg kan f.eks. ikke melde meg inn i treningsstudio, for jeg vet at jeg blir støttemedlem. Løsningen blir lengre turer etter middag (samboeren og jeg går allerede rundt 2 km hver kveld) og en tur i svømmehallen i helgene som en slags felles aktivitet for oss to. Litt etter litt blir jeg vant til aktiviteten og kan legge til mer aktivitet uten at det føles som et ork.

Sånn funker det for meg, og at det tar tid å gå ned i vekt er helt underordnet. Jeg skal leve med dette resten av livet. :)

Nå er det tid for sen lunsj, knekkebrød med uanstendige mengder philadelfia (original, light smaker dritt), skinke og avocado. Nam!

Skrevet

Tror dette er den mest fornuftige tråden jeg har lest her inne!!

Skrevet

Jeg vil også gi en applaus til Zzyzx! Kjempebra!:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for informasjonen. Jeg har imidlertid et inntrykk - som godt kan være feilaktig - av at en lavkarbo livsstil er ganske rigid og streng? (Derav "diett").

Ordet diett stammer fra det latinske ordet diaeta, og det greske ordet diaita som begge rommer betydningen "livsstil", eller "levevis". :)

Skrevet

Dette temaet er noe som jeg virkelig brenner for. Spesielt her inne er det mange jenter/kvinner som av en eller annen grunn faller for dietter av ulike slag. Jeg kjenner også mange som driver på slik og kan aldri vise til resultater over lang tid.

Det finnes ikke noe annen måte å få en sunn kropp på, enn å ha et bra kosthold og drive fysisk aktivitet som livsstil. Alt annet er usundt og lureri.

De fleste unge kvinner i dag er oppvakte og inteligente. Hvorfor faller man da for dietter?

Applaus til TS for å sette fokus på dette temaet !

Gjest Nanne70
Skrevet

Ordet diett stammer fra det latinske ordet diaeta, og det greske ordet diaita som begge rommer betydningen "livsstil", eller "levevis". :)

Jojo, jeg er klar over det - men akkurat i denne sammenhengen mente jeg diett i betydningen slankekur, i motsetning til livsstilsomlegging:)

Skrevet

De fleste unge kvinner i dag er oppvakte og inteligente. Hvorfor faller man da for dietter?

Applaus til TS for å sette fokus på dette temaet !

Jeg tror de handler i desperasjon. Innerst inne vet de nok at de må legge om kostholds- og treningsvanene, så disse diettene blir jo en lettvintløsning. Kanskje de tror de kan endre kostholdet etter de har gått ned i vekt (med diett).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...