Gå til innhold

Ta opp lån for å kjøpe aksjer?

Timian

Anbefalte innlegg

Hei!

Mannen min vil gjerne bruke av lånet vårt for å kjøpe aksjer.

Vi har et såkalt rammelån og har litt å gå på her - han vil da ta en del av dette og investere i aksjer som han er tipset om at går veldig bra!

Jeg setter meg fullstendig på bakbeina og mener at man ikke bruker lånte penger til å investere i aksjer eller andre ting som ikke er bombesikre!

Han på sin side sier at dette er helt vanlig - så er det noen her som kan dele sine erfaringer og meninger om dette?

Veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette videre. Jeg vil ikke risikere noe økonomisk, samtidig som jeg gjerne støtter mannen min i å tjene ekstra penger...

Takknemlig for svar og synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere råd til å tape de pengene? Og har dere en backup-konto til uforutsette ting? Hvis nei, så sier vel svaret seg selv?

Jeg hadde uansett ikke tatt opp lån for å kjøpe aksjer, det høres ut som en idiotisk ide, spesielt dersom man ikke har særlig erfaring innen aksjemarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Du er nok på min "side" i denne saken! ;)

Vi har på en måte råd til å tape de pengene, for vi er jo innvilget en ramme på lånet som vi klarer å betjene, men som du skriver, han har ingen erfaring på aksjemarkedet fra før og hører bare på venner som har tjent en del....

Klart det er fristende å gjøre noen kroner på denne måten, men jeg synes det er for risikabelt å bruke bankens penger på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt VILT ut.

Jeg har ”lekt” med aksjer og fond i mange år (etter at jeg fikk sparepenger nok til det og ikke minst økonomi til å tåle tap)…

og har hatt en grei utvikling på mine investeringer.

Men, jeg anbefaler aldri noe som helst til mine venner. Unntatt når det gjelder langsiktige investeringer i fond.

Etter å ha hatt interesse for dette og lest en masse, så vil jeg gi deg et ordtak:

”Ingen ting vokser inn i himmelen”.

Jeg har skrevet mange innlegg om dette temaet og nærliggende saker her og du må gjerne søke dem opp.

Akkurat nå har jeg liten tid til å skrive.

Konklusjon (om jeg forstår deg og din manns kunnskaper om dette rett)

Stay away!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har på en måte råd til å tape de pengene, for vi er jo innvilget en ramme på lånet som vi klarer å betjene, men som du skriver, han har ingen erfaring på aksjemarkedet fra før og hører bare på venner som har tjent en del....

Men hva om dere plutselig trenger de pengene til uforutsette ting, vannlekkasje på bad, en av dere mister jobben osv, da får dere jo ikke låne mer penger av banken siden dere har makset lånet deres... (men jeg mener jo uansett at det er idioti å bruke lånte penger på å spekulere i aksjer ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I prinsippet er det ingenting i veien for at man kan ta opp lån for å kjøpe aksjer selv, shorte aksjer fra andre eller bruke andre risikofylte finansielle instrumenter dersom man har råd til å tape pengene.

Men, man bør virkelig vite hva man driver med, og jeg mener det ikke er forsvarlig å kjøpe aksjer på lånte penger dersom man ikke har ganske god erfaring fra før, og det er ikke fornuftig å kjøpe aksjer på grunnlag av at vennene deres anbefaler det. Dere bør heller bruke litt tid på å sette dere inn i markedet, og gjerne vite litt om virksomheten og forretningsområdet til bedriften(e) dere vurderer å kjøpe aksjer fra.

Vil nok heller råde dere til å spare opp litt penger, og så investere litt slik at dere lærer dere de ulike mekanismene før dere tar ytterligere risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å låne penger for å gjøre noe han ikke kan høres farlig ut. Jeg ville overhode ikke vært betenkt med å låne til andeler i f.eks. Skagen Kon-Tiki dersom man har god oversikt over sin økonomiske situasjon minst 5 år frem i tid, men å kjøpe enkeltaksjer uten å ha peiling vil mest sannsynlig bli kostbart. Min bror siviløkonomen handler aksjer for lånte penger og tjener godt på det, jeg som har mindre peiling holder meg til å handle for egne penger og tjener ikke fullt så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!

Jeg er i utgangspunktet enig med de som mener det er galskap å låne penger for å investere i aksjer, men setter stor pris på de noe mer nyanserte svarene jeg ser her!

Det er uansett ikke snakk om å låne til grensa, så noe backup har vi - men hverken han eller jeg har erfaring med akjser, selv om vi har en del venner og familie med gode kunnskaper.

Etter mine protester i går mener han at han vil spare seg opp litt til å kjøpe aksjer i stedet for å ta mer av lånet vårt, men min innvending er da at han heller burde betal mer inn på lånet...

Skal søke litt på dine tråder, Østlandet! Virker som om du har litt peiling på dette!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert en god del eldre enn dere.

Derfor er det jeg for 6-8 år siden begynte med dette. Da var bolig nedbetalt. Unger klarte seg (stort sett) selv og jeg hadde etter hvert fått meg litt ekstra kapital og ønsket å øke risikoen med det.

Men husk…

Jeg har fått med meg en historisk oppgang i aksjer, som stoppet med finanskrisa.

En slik oppgang ser vi nok kanskje ikke igjen.

Mitt råd er at alle som har boliglån, først bør betale ned på dette, i stedet for den risiko det er i aksjemarkedet.

Det er den beste investering alle ”vanlige” mennesker kan gjøre.

Og det er jo de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg vil sterkt fraråde det.

Å gjøre det bra i aksjemarkedet er selv noe de profesjonelle har problemer med.

I beste fall gjør han det veldig bra i begynnelsen, så blir han grådig etter mer (begynner å drømme om ny hytte eller bil), tar på seg mer risiko og taper alt han har tjent og litt til.

Dette sier jeg av erfaring.

Jeg har nå studert aksjemarkedet inngående i to år og selv jeg er betenkt på å låne penger til aksjehandel.

Fortell at han skal skrive deg en detaljert forretningsplan på hvordan han har tenkt å gå frem. Hvor mye risiko han har tenkt å ta og hva grunnlaget hans er for å kjøpe aksjene.

Mest trolig vil han ikke kunne gi deg noe svar.

Å handle på tips fra noe man har lest på internett eller hørt fra en drosjesjåfør er idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har et såkalt rammelån og har litt å gå på her - han vil da ta en del av dette og investere i aksjer som han er tipset om at går veldig bra!

Jeg setter meg fullstendig på bakbeina og mener at man ikke bruker lånte penger til å investere i aksjer eller andre ting som ikke er bombesikre!

Han på sin side sier at dette er helt vanlig - så er det noen her som kan dele sine erfaringer og meninger om dette?

Veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette videre. Jeg vil ikke risikere noe økonomisk, samtidig som jeg gjerne støtter mannen min i å tjene ekstra penger...

Det er på grunn av slikt idioti at vi men jevne mellomrom får kredittkriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke akkurat det er den jevne hardt arbeidende arbeider (av begge kjønn), som er årsaken til finanskrisen da. (om det var den du mente)

Tror vel heller det var folk på et langt annet nivå, som mistet hodet og som var årsaken til det.

De har forresten ikke lært enda virker det som.

Kredittkriser innen makroøkonomi (Overliggende økonomi på nasjonale nivå)er det vel heller ikke med "jevne mellomrom".

Men, lokale kredittkriser innen husholdningene og vanlige bedrifter kanskje? (mikro økonomi.)

Aksjespekulasjon på husholdningsnivå, var vel ikke akkurat medvirkende til kreditt/finanskrisen vi er i, eller er ved utgangen av. (forhåpentligvis)

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad for at jeg spurte på dette forumet! Synes jeg har fått en del veldig bra svar her!

Mannen min er til vanlig veldig nøktern og forsiktig når det gjelder økonomi, så akkurat nå er jeg mest frustrert på denne "kompisen" som påstår at han kan tjene på ditt og datt...

Jeg kal utfordre ham på forslaget til AnonymBruker her om å sette opp en slags forretningsplan, så kan han jo tenke litt på det!

Jeg tviler vel egentlig på at han ville gjennomført dette - han nevnte det for første gang i går! Men da vet jeg i alle fall hva jeg bør argumentere med neste gang han "prøver seg"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er helt enig med deg. Jeg ville aldri brukt lånte penger for å spekulere i aksjer. Spiller ingen rolle om man får tips om bra plasseringer, utfallet kan man aldri vite noe om uansett. Man skal ikke investere mer i aksjer enn det man har råd til å tape.

Hvis mannen din vil dette, så sørg i allefall for at han må bruke sine egne penger og ikke felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er helt enig med deg. Jeg ville aldri brukt lånte penger for å spekulere i aksjer. Spiller ingen rolle om man får tips om bra plasseringer, utfallet kan man aldri vite noe om uansett. Man skal ikke investere mer i aksjer enn det man har råd til å tape.

Hvis mannen din vil dette, så sørg i allefall for at han må bruke sine egne penger og ikke felles.

Han må gjeren ta opp lån for å investere i fond (så og si risikoløst, hvis ikke en ny krise slår til eller noe), men ikke i enkeltaskjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må gjeren ta opp lån for å investere i fond (så og si risikoløst, hvis ikke en ny krise slår til eller noe), men ikke i enkeltaskjer.

Hvorfor skal man ta opp lån for å spare i fond? Man er jo ikke sikret spesielt stor avkastning der, nødvendigvis. Vil anta at lånerenta kan være større enn avkastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at risikoen er mindre i fond.

Men, det finnes veldig mange dårlige fond der ute. Risikoen for å gå i minus også på sikt, er der så absolutt.

Så i Ts tilfelle, er det helt klart at nedbetaling av lån, er den beste investering.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din er historieløs. Hvordan tror du depresjonen på 30 tallet startet?

Jo det var nettopp vanlige mennesker som tok opp lån for å kjøpe aksjer som trigget det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke akkurat det er den jevne hardt arbeidende arbeider (av begge kjønn), som er årsaken til finanskrisen da. (om det var den du mente)

Tror vel heller det var folk på et langt annet nivå, som mistet hodet og som var årsaken til det.

De har forresten ikke lært enda virker det som.

Kredittkriser innen makroøkonomi (Overliggende økonomi på nasjonale nivå)er det vel heller ikke med "jevne mellomrom".

Men, lokale kredittkriser innen husholdningene og vanlige bedrifter kanskje? (mikro økonomi.)

Aksjespekulasjon på husholdningsnivå, var vel ikke akkurat medvirkende til kreditt/finanskrisen vi er i, eller er ved utgangen av. (forhåpentligvis)

Da tar du veldig feil. En av hovedårsakene til den krisen vi har opplevd de siste årene er sub-prime morgage lånene. Amerikanske banker som ga lån til folk som ikke var kredittverdige, som skapte en stor boom i eiendomsmarkedet. Det var først når noen av bankene og investeringsselskapene ble redd for at disse låntakerene ikke kunne betale gjelden sin at snøballen begynte å rulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...