Gå til innhold

Kommentarer om sunt kosthold/slank kropp

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ser at det er en del innlegg her der jenter som er slanke/tynne eller spiser/ønsker å spise sunt får dette kommentert av omverdenen og opplever dette som plagsomt.

For eksempel at omverden vil ødelegge et sunt kosthold eller er missunderlige på at de er slanke, eller opplever mas om å spise mer, plagsomme bekymring m.m.

Mitt beste råd til dette er dialog. En dialog om emnet kan gjøre situasjonen veldig mye bedre!

1) Hvis det faktisk er en grunn til bekymringen over at du ikke vil spise det ene eller andre, så bør du ikke klage over kommentarene.

2) Hvis det ikke er noe grunn til kommentarene, så fortell avsenderen av budskapet HVORDAN det føles når han/hun sier dette. Blir du sint, såret, frustrert osv. Fortell om hvordan det føles.

3) Forklar avsenderen HVORFOR du føler det slik og slik. Har du et ønske om å leve sunt, så forklar hvorfor du vil leve sunt, eller er det også måten det sies på? Ordbruken? Eller er det fordi du gjennom lang tid har opplevd å få kommentar på kroppen og ønsker et annet fokus.

4) Spørs avsenderen av budskapet HVORFOR hun/han sier det han/hun gjør.

Kanskje vil avsenderen forklare sin bekymring, kanskje vil avsenderen si at hun/han syns du er så fin som du er og ikke ønsker noen forandring, eller at hun/han er redd for at du ikke liker maten han/hun har laget, eller at kanskje det handler om misunnelse.

Det er veldig mye som kan løses ved og faktisk snakke om problemet, og hvorfor det oppfattes som et problem. Ved en bedre forståelse av hverandre kan man ofte løse problemene man har seg i mellom.

Dette er ikke ment som en fastlagt oppskrift, og kanskje er det ikke mulig i alle situasjoner, men det viktigste er at dere faktisk snakker om det i stede for å bare irritere dere over det.

Det er veldig mye som kan løses ved og faktisk snakke om problemet, og hvorfor det oppfattes som et problem. Ved en bedre forståelse av hverandre kan man ofte løse problemene man har seg i mellom.

Hvis det viser seg umulig, etter gjentatte forsøk, å få til en samtale og løse problemene må man enten bite tenne sammen og prøve så godt man kan og overse kommentarene, unngå situasjoner der du vet kommentarene kommer, eller hvis det er helt uutholdelig (du opplever det som vond mobbing) kutte ut personen.

Jeg håper at dere som opplever slike kommentarer jeg sikter til kan få løst problemene og får et godt forhold til personen :)

Endret av Maud

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...