Gå til innhold

sliter med overspising

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg er en jente (19) som sliter med noe jeg vil kalle overspising. er helt normalvektig, fordi det skal en del til for at jeg blir smellfeit. men likevel sa vil jeg slanke meg 3-4 kg kanskje. og dette hadde jeg klart hvis jeg kunne styre meg selv!!!! :kjefte: helt siden jeg kan huske har jeg spist til magen verker, og etter det bare enda mer. jeg klarer rett og slett ikke planlegging av måltider og spise lite og ofte er helt umulig for meg. og det hjelper ikke a skrive ned en liste eller noe slikt . jeg har prøvd kjempe lenge, utallig mange ganger. klarer kanskje og spise bra i max en uke for det gar helt feil igjen. er det noen medisiner som kan redusere matlysten litt? har ikke lyst å slutte å spise, men spise normalt. jeg ma gjøre noe!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

er ikke lenge til det blir ferie i utlandet. kanskje kjøpe reductil slankepiller der nede?

Skrevet

er ikke lenge til det blir ferie i utlandet. kanskje kjøpe reductil slankepiller der nede?

Jeg håper at du tuller i tusenårsstil, og at ingen tar dette forslaget seriøst.

TS - slapp av med mat, nyt mat og glem tre kilo. Minus et par tusen gram kommer ikke til å gjøre deg lykkelig eller løse noen verdensproblemer, verken i ditt hode eller på livsbasis.

Føler du at du spiser for fort, og at du blir ubehagelig mett, så lær deg å tygge maten bedre, ta mindre på gaffelen og drikk mer i løpet av måltidet. Dette vil også bedre fordøyelsen din generelt.

Men, hvis du er i kaloribalanse (dvs stabil vekt det siste halvåret-året) og normalvektig, så tyder det på at kroppen din trenger det den får. Å bytte ut noe av det usunne inntaket med lik energimengde sunne matvarer er derimot en investering i framtida :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Husk at overspising er en spiseforstyrrelse, jeg slet med det samme selv. Du burde ta kontakt med legen din.

Skrevet

TS - slapp av med mat, nyt mat og glem tre kilo. Minus et par tusen gram kommer ikke til å gjøre deg lykkelig eller løse noen verdensproblemer, verken i ditt hode eller på livsbasis.

Føler du at du spiser for fort, og at du blir ubehagelig mett, så lær deg å tygge maten bedre, ta mindre på gaffelen og drikk mer i løpet av måltidet. Dette vil også bedre fordøyelsen din generelt.

Men, hvis du er i kaloribalanse (dvs stabil vekt det siste halvåret-året) og normalvektig, så tyder det på at kroppen din trenger det den får. Å bytte ut noe av det usunne inntaket med lik energimengde sunne matvarer er derimot en investering i framtida :)

Åh, jeg elsker deg! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ts her

ja men jeg er ikke happy med kroppen min og jeg vet jeg ville ha vert det hvis jeg tok av meg de 3-4 kiloene. det har stor betydning for meg. derfor tror jeg at slankepiller som reduserer matlysten hjelper derfor kan jeg bli vant til sunne og regelmessige måltider.

jeg kan spise to store posjoner med cornflakes til frokost, etter en halvtime ha mersmak , slik fortsetter det uansett hvor sakte jeg spiser. jeg er rett og slett drittlei av og faile hver gang! jeg har ikke noe annet valg enn å ty til noe annet.

for alle er det absolutt ikke enkelt å spise lite og ofte.

ser jeg på film, må jeg ha noe i munnen. må legge meg hundreprosent mett osv. en skjokoladeplate blir spist lett.

kan ogsa spise en hel melkeskjokolade(!) og likevel bare stappe i meg mer.

det hjelper ikke å bare handle sunn mat. fristelser er overalt. og jeg må gjore noe så jeg minsker lysten på alt dette!!!!!

Skrevet

Det er jo vaner også det du har lagt til deg. Du har lyst på ting, fordi du også er vant til det. Du er vant til å ha noe å tygge på når du er på sofaen, vant til å spise sjokolade, vant til ditten og vant til datten.

Slankepillene som ble nevnt over her, Reductil, ble bevist farlige for folk og ble fjernet fra markedet. Dessuten ble de som som regel fikk det, evaluert pga veldig høy BMI.

Jeg vet du tenker at det ikke går, at du ikke kan,men du KAN !DU kan faktisk la være å putte ting i munne. Problemet er at magen din er vant til å få gedigne inntak og derfor ikke krymper og gjør deg fortere mett. Bergans, er det ikke 1-2 uker det tar før magesekken blir vant til mindre mengder og derfor hjelper på metthetsfølelsen ?

Etter jeg spiser laks får jeg alltid sjokoladesug og har lyst på en hel plate. Det er så ille at i starten ble jeg tverr og sur som en liten unge i trassalderen. Da jeg fikk det innabords, roet jeg meg ned, la meg på sofaen og følte meg i himmelen i 15 min før jeg følte meg skikkelig bedriten. Raskt sukker inn, og bedriten følelse etterpå.

Drikk mye vann, det hjelper på metthetsfølelsen også. Bruk tid, ikke gafle.

Er sikker på du også lever etter "regelen": Kan jo ikke la noe middag være igjen. Må jo spise alt!? Nei, man må faktisk ikke spise alt! =)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lignende problemer, en følelse av å måtte spise nesten hele tiden. Jeg begynte å drikke latterlige mengder te. Det hjalp faktisk, for da satt jeg og drakk hele tiden i steden for å spise. Men det er jo selvfølgelig ikke en ideell løsning da, jeg skjønner jo at du vil ha noe litt mer permanent som gjør at du ikke må ha i deg noe hele tiden..

Går du på p-piller? Mine problemer ble mindre da jeg sluttet på dem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vaner også det du har lagt til deg. Du har lyst på ting, fordi du også er vant til det. Du er vant til å ha noe å tygge på når du er på sofaen, vant til å spise sjokolade, vant til ditten og vant til datten.

Er sikker på du også lever etter "regelen": Kan jo ikke la noe middag være igjen. Må jo spise alt!? Nei, man må faktisk ikke spise alt! =)

Fjerna resten av innlegget ditt, for det var bare dette jeg ville svare noe til.

Nå vet jeg ikke om TS har en spiseforstyrrelse, men uansett så reagerer jeg på at du skriver at det er vaner. En overspiser har ikke ønske om maten h*n spiser som regel, det er mer tvangstanker enn mye annet. Derfor er det ikke snakk om en vane man kan legge fra seg.

Kanskje det har begynt med at TS har spist det h*n ønsket, og så ikke klart å stoppe. Det vet jeg ingenting om. Jeg vet derimot at det er vanskelig å leve med tanker om mat 24/7, og det er et slit uten like å prøve å ikke overspise. Jeg har selv spiseforstyrrelse, og jeg hater det. Jeg kjenner igjen det TS skriver om å ikke klare å styre seg. Jeg er også "sulten" en halvtime etter frokost.

Og det med at man ikke trenger å spise alt på tallerkenen er nesten umulig for en overspiser. Det er noe man gjør sammen med andre nemlig. Og overspising skjer ikke sammen med andre.

TS; du er nødt til å ta dette opp med legen. IKKE kjøp deg ulovlige slankepiller, det er ikke uten grunn det er tatt av markedet i norge. Ikke tro at dette løser seg uten hjelp fra andre. Jeg har trodd det i 10 år, og nå håper jeg virkelig jeg snart får hjelp. Ta dette op med legen din, h*n vil kunne hjelpe deg med henvisning til psykolog og ernæringseksperter. Ta tak i dette mens du enda kan.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fjerna resten av innlegget ditt, for det var bare dette jeg ville svare noe til.

Nå vet jeg ikke om TS har en spiseforstyrrelse, men uansett så reagerer jeg på at du skriver at det er vaner. En overspiser har ikke ønske om maten h*n spiser som regel, det er mer tvangstanker enn mye annet. Derfor er det ikke snakk om en vane man kan legge fra seg.

Kanskje det har begynt med at TS har spist det h*n ønsket, og så ikke klart å stoppe. Det vet jeg ingenting om. Jeg vet derimot at det er vanskelig å leve med tanker om mat 24/7, og det er et slit uten like å prøve å ikke overspise. Jeg har selv spiseforstyrrelse, og jeg hater det. Jeg kjenner igjen det TS skriver om å ikke klare å styre seg. Jeg er også "sulten" en halvtime etter frokost.

Og det med at man ikke trenger å spise alt på tallerkenen er nesten umulig for en overspiser. Det er noe man gjør sammen med andre nemlig. Og overspising skjer ikke sammen med andre.

TS; du er nødt til å ta dette opp med legen. IKKE kjøp deg ulovlige slankepiller, det er ikke uten grunn det er tatt av markedet i norge. Ikke tro at dette løser seg uten hjelp fra andre. Jeg har trodd det i 10 år, og nå håper jeg virkelig jeg snart får hjelp. Ta dette op med legen din, h*n vil kunne hjelpe deg med henvisning til psykolog og ernæringseksperter. Ta tak i dette mens du enda kan.

det er akkurat slik det er. det er ikke ''bare'' en vane. det stopper bare aldri. jeg klarer ikke å styre. hver dag lever jeg i en forestilling om at i MORGEN , ja DA starter det sunne livet. men jeg har ingen kontroll på det. sefolgelig hvis jeg prver alt jeg kan får å spise lite og ofte , klarer jeg kanskje det en dag. for at jeg så neste dagen må bare spise alt jeg egentlig hadde tenkt å spise dagen før. det går rett og slett ikke..

legen er en ide ja.

men er det noen som vet noe om disse pillene? hva er det som er så farlig med de? vil bare gjre noe med dette nå. er drittlei

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bergans:

Uansett om man er normalvektig eller ei, skal man ikke måtte lide av en spiseforstyrrelse.

Jeg vet alt om å være (litt under) normalvektig og overspiser. Selv om jeg sikkert ikke har vondt av å legge på meg, er det ikke veien å gå. Å tenke på mat døgnet rundt er ikke sunt, og noe jeg jobber med å bli kvitt.

Skrevet

TS: De ble trukket fra markedet fordi sjangsen for hjerteinfarkt og slag øke med 10-20 % ifølge The Guardian, og i motsening til hva man ellers får: lavere sannsynlighet for å få dette ved å ha et sunt kosthold.

Link: http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2010/jan/22/reductil-banned-in-europe

Til den andre: Jeg bagatelliserer ikke lidelsen og jeg håper dere får hjelp! Absolutt! Å mistrives i sin egen kropp er noe av det værste.

Skrevet

Bergans:

Uansett om man er normalvektig eller ei, skal man ikke måtte lide av en spiseforstyrrelse.

Jeg vet alt om å være (litt under) normalvektig og overspiser. Selv om jeg sikkert ikke har vondt av å legge på meg, er det ikke veien å gå. Å tenke på mat døgnet rundt er ikke sunt, og noe jeg jobber med å bli kvitt.

Jeg har ikke nevnt noe om spiseforstyrrelser eller ei, det er det andre som hevder. Men uansett så ligger det i hodet, og det er klassifisert under DSM og ICD. Det finnes noen få tilfeller der anoreksi blir utløst av fysiske årsaker som medisiner eller som en kompliserende faktor i wasting/HIV-sykdom.

Det er en grunn til at SF er et problem kun i rike, vestlige land, hvor vi egentlig har det for bra og ikke må kjempe for klær eller brød i magen. Og det sier litt når tråd etter tråd på dette forumet handler om unge jenter i tenårene som får det for seg at det eneste som teller er om de veier et par kilo mindre, og slanking vil løse alt. Likedan på kropp&helse-forumet, hvor silikon skal læse alt..... Det er utrolig skremmende å lese at seksårige jenter, SEKS ÅR, foretrekker bilder av seg selv hvor de ser tynnest mulig ut og de ser på kvinnelige former som noe æsj. Seksåringer abonnerer ikke på Cosmo eller handler egne klær, men de hører hva storesøster, kusine, mor og tante sier om sin kropp, vekt og mat. De holdninger vi har og de kommentarer vi slenger ut (oi, se hvor stor rumpa mi ser ut i den buksa/på det bildet) samt "idealer" vi har (magemålet til Cheryl Cole er perfekt, jeg vil se sånn ut) oppfatter de som ekte og riktig. Jeg blir flau av hvor mye selvforakt vi utstråler, hvor lite respekt vi har for de som virkelig sliter med sykdom, skader og dårlige prognoser, og hvor lite takknemlige vi er for det vi tross alt har.

Oi, nok OT.

Ja, mgesekken venner seg til økte matmengder, da gastriske mekanoreseptorer aktiveres når vevet strekkes ifm med at sekken fylles med mat/væske. Når disse reseptorenen aktiveres, så skilles det ut ensymer og signaler som gir oss en metthetsfølelse. Ved å spise for mye for fort så rekker ikke kroppen å registrere og fortelle oss helt hvor mette vi egentlig er. Derfor er det lurt, hvis noen strever med overspising, å lære seg å tygge maten mer, spise mindre munnfuller og ha mindre på tallerkenen i utgangspunktet.

Føler TS at dette er et mentalt handikap som hun ikke takler, så søk profesjonell hjelp, ikke SLANKEPILLER.

Jeg er forøvrig enig i at TS sin situasjon kan forbedres ved at hun tar tak i sine vaner og forandrer på dem, litt etter litt. Men det krever at man tar ansbar for egne handlinger, har litt ryggrad og ikke søker kapitulerer etter ett forsøk. Det krever arbeid, men såpass fortjener kroppen vår. En normalvektig tenåring som bare "må" bli kvitt et par kilo bør aldri få være i nærhtene av en slankepille.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke nevnt noe om spiseforstyrrelser eller ei, det er det andre som hevder. Men uansett så ligger det i hodet, og det er klassifisert under DSM og ICD. Det finnes noen få tilfeller der anoreksi blir utløst av fysiske årsaker som medisiner eller som en kompliserende faktor i wasting/HIV-sykdom.

Det er en grunn til at SF er et problem kun i rike, vestlige land, hvor vi egentlig har det for bra og ikke må kjempe for klær eller brød i magen. Og det sier litt når tråd etter tråd på dette forumet handler om unge jenter i tenårene som får det for seg at det eneste som teller er om de veier et par kilo mindre, og slanking vil løse alt. Likedan på kropp&helse-forumet, hvor silikon skal læse alt..... Det er utrolig skremmende å lese at seksårige jenter, SEKS ÅR, foretrekker bilder av seg selv hvor de ser tynnest mulig ut og de ser på kvinnelige former som noe æsj. Seksåringer abonnerer ikke på Cosmo eller handler egne klær, men de hører hva storesøster, kusine, mor og tante sier om sin kropp, vekt og mat. De holdninger vi har og de kommentarer vi slenger ut (oi, se hvor stor rumpa mi ser ut i den buksa/på det bildet) samt "idealer" vi har (magemålet til Cheryl Cole er perfekt, jeg vil se sånn ut) oppfatter de som ekte og riktig. Jeg blir flau av hvor mye selvforakt vi utstråler, hvor lite respekt vi har for de som virkelig sliter med sykdom, skader og dårlige prognoser, og hvor lite takknemlige vi er for det vi tross alt har.

Oi, nok OT.

Ja, mgesekken venner seg til økte matmengder, da gastriske mekanoreseptorer aktiveres når vevet strekkes ifm med at sekken fylles med mat/væske. Når disse reseptorenen aktiveres, så skilles det ut ensymer og signaler som gir oss en metthetsfølelse. Ved å spise for mye for fort så rekker ikke kroppen å registrere og fortelle oss helt hvor mette vi egentlig er. Derfor er det lurt, hvis noen strever med overspising, å lære seg å tygge maten mer, spise mindre munnfuller og ha mindre på tallerkenen i utgangspunktet.

Føler TS at dette er et mentalt handikap som hun ikke takler, så søk profesjonell hjelp, ikke SLANKEPILLER.

Jeg er forøvrig enig i at TS sin situasjon kan forbedres ved at hun tar tak i sine vaner og forandrer på dem, litt etter litt. Men det krever at man tar ansbar for egne handlinger, har litt ryggrad og ikke søker kapitulerer etter ett forsøk. Det krever arbeid, men såpass fortjener kroppen vår. En normalvektig tenåring som bare "må" bli kvitt et par kilo bør aldri få være i nærhtene av en slankepille.

ts:

ja men jeg har gitt opp absolutt alt. har bare lyst til å ligge under dyna resten av livet. gidder ikke mer når jeg har prvd alt. folk kan tro det er mulig for meg å forandre på, men det er det ikke. disse kiloene plager meg ekstremt mye. for meg er det enten spise mest mulig eller slutte å spise, noe som også utrolig vanskelig, etter noen dager går vekta uansett tilbake igjen. og det er bare en utrolig usunn og usmart måte å gjre det på. vet at dere tenker, om slanke piller er noe bedre.. men da kan jeg i hvertfall spise som et vanelig menneske.

Skrevet

Dra til legen.

Ifølge det du sier er det ikke noe noen her inne kan si som hjelper deg, og du har gitt opp selv. Du sier klart at ikke noe fungerer, og at du har prøvd alt.

Bestill time i morgen.

Skrevet

Kjære AnonymBruker

Jeg stenger denne tråden nå.

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen

Furstina(mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...