Gå til innhold

Hunder jager katter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stor hund som jager katter, dette er et ganske stort problem pga hunden er helt klart sterkere enn meg.

Han kan være ganske lydig ellers, men akkurat når det kommer katter springer han vekk. Det går greit om jeg ser katten før ham, da er jeg obs på det å prøver å få oppmerksomheten til hunden å lar ham få kort band.

Men er jo de gangene jeg ikke oppdager katten, da er han vekk på 2 sekunder.

Jeg springer som regel vekk, i motsatt retning av det hunden gjør, å da pleier han som regel å snu å komme etter meg, men er ikke alltid det heller fungerer. Noen ganger kommer han på døren hjemme etter ca 30 min med halen mellom beina, så han vet godt at han har gjort noe galt.

Jeg vet ikke om det er mulig å få ham til å slutte med dette ? Han er blitt 7 år, å jeg synes det er trist at jeg nå venter på at han skal bli gammel og ikke fult å så sprek. Jeg er veldig glad i ham, men synes forholdet vårt kunne hvert bedere om han hadde gått bedre i bånd. Store hunder liker han heller ikke, men det værste er katter.

Jeg er veldig glad i å gå tur, men turene blir begrenset pga katter. Vi kan ikke gå de og de stedene, fordi at det er mange katter der. Er også mange fine steder som ikke det er katter, som i skogen, men der igjenn møter vi på store hunder å det blir til at jeg aldri slapper ordentlig av, er stresset og nervøs for jeg må alltid være på vakt etter hunder og andre dyr.

Jeg skulle ønske jeg var en flinkere eier, som bare gikk akkurat der jeg ville, uten å tenke på at hunden jager katter, for han skulle hvert lært opp til å ikke gjøre det. Men fikk ham da han allerede var 1,5 år å det var mye som var forsent å lære ham opp til.

Jeg ønsker meg veldig en god turkamerat, å han er det, hadde han bare hørt hele tiden å ikke bare de gangene han selv ville høre. Er sikkert mange her nå som oppfatter meg som dum og bla bla bla, min feil, skulle lagt mer sjel i oppdra ham, men det er ikke så lett når man har prøvd. Han er sterkere enn meg, å jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Det er aldri for sent å lære en hund noen ting som helst, for å ha det klart. Selv om du fikk hunden som 1,5 åring betyr ikke det at det den ikke har lært kan den aldri lære ;)

Ha ikke hunden løs dersom den ikke kommer om den ser en katt, kan være livsfarlig for både hunden, katter og mennesker.

Jeg ville brukt klikker og prøvd å få oppmerksomheten hans når dere ser en katt. Når hunden ser på deg istedet for katten, klikker du og gir h*n go-bit. Og slik holder du på hele tiden. Hvis du ikke klarer å holde igjen hunden selv, ville jeg bedt en sterkere person bli med og holde hunden i mens. Ha hunden alltid i bånd og under kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...