kosejentaa Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Jeg flytter sammen med kjæresten min til sommeren for å studere i Oslo! Gleder meg veldig, men syns det er litt vanskelig i lelighetsjungelen.. Hvilke områder er trygge? Har ikke lyst å bo i områder hvor jeg syns det er ekkelt å gå hjem alene om kvelden.. Siden vi er studenter har vi jo heller ikke den tjukkeste lommeboka, og ønsker oss en rimelig leilighet, med litt romselig plass med avskilt soverom. Er det noen som har vært i denne jungelen før, og har noen gode tips og råd? Blir veldig takknemlig for svar!
Jumpforjoy Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 (endret) Jeg flytter sammen med kjæresten min til sommeren for å studere i Oslo! Gleder meg veldig, men syns det er litt vanskelig i lelighetsjungelen.. Hvilke områder er trygge? Har ikke lyst å bo i områder hvor jeg syns det er ekkelt å gå hjem alene om kvelden.. Siden vi er studenter har vi jo heller ikke den tjukkeste lommeboka, og ønsker oss en rimelig leilighet, med litt romselig plass med avskilt soverom. Er det noen som har vært i denne jungelen før, og har noen gode tips og råd? Blir veldig takknemlig for svar! Jeg har bodd tre plasser i Oslo, og likte meg best på vestkanten. Sikkert veldig politisk ukorrekt av meg, men. Siste plassen jeg bodde var nederst på Grünerløkka (grenseland mellom øst- og vestkant), der var det rett og slett forferdelig innimellom. Det vandrer en del folk rundt der som ikke tar nei for et nei, noe som er særdeles uhyggelig. Jeg opplevde flere enn én gang å bli fulgt etter, ganske skremmende opplevelser. I tillegg har det vært en ynda plass for salg av ulovlige stoffer, det kan jo også tiltrekke seg litt av hvert. Ellers bodde jeg på Frogner og Bygdøy, trivdes begge plassene. Bygdøy var mest lik området jeg har vokst opp, type eneboliger og grønne hager rundt omkring. Det er veldig fine turmuligheter der blant annet. Trygt og godt, veldig rolig. Var faktisk også her jeg bodde billigst. Frogner var en trivlig plass og det opplevdes trygt å vandre rundt der. En del mer trafikk her, men veldig fint og sentralt. Og ikke langt fra Frognerparken, min favorittplass i hele Oslo! Og angående leie, så bodde jeg billigst på Bygdøy som jeg skreiv, nest billigst på Frogner og dyrest på Grünerløkka. Men jeg tror det har mer med hvordan jeg bodde (hybel kontra kollektiv kontra egen leilighet) enn hvor det lå. Det kan være verdt å søke på studentleilighet (finnes parleiligheter) sånn i tilfelle det blir noe ledig (sikkert liten sjanse for det, men). Studenthybel er antagelig den billigste måten å bo på, og av hva jeg har sett, så er det ganske ålreit flere av plassene. Endret 6. april 2010 av Jumpforjoy
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Øvre del av Oslo's Beste Midtkant kan anbefales. Tåsen, Sagene, Voldsløkka, Bjølsen osv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 Tusen takk for svar! Skal se om jeg finner noe på finn og litt rundt omkring! Har søkt om parleilighet/studentbolig på sio, men fikk avslag fordi vi ikke gikk på "riktige" skoler.. Kjedelig.. Har sett litt rundt omkring også, og de billigste leilighetene ligger jo litt i utkanten, og det gjør jo ikke noe, så lenge de ikke er for langt unna sentrum. Men skal se litt på stedene dere anbefalte, kjempe glad for svar fra noen som har litt mer erfaring!
kosejentaa Skrevet 6. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2010 det siste der var jo selvfølgelig meg som skrev, vet ikke hvorfor det ble fra anonym! sikkert kommet borti en knapp!
Jumpforjoy Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Tusen takk for svar! Skal se om jeg finner noe på finn og litt rundt omkring! Har søkt om parleilighet/studentbolig på sio, men fikk avslag fordi vi ikke gikk på "riktige" skoler.. Kjedelig.. Har sett litt rundt omkring også, og de billigste leilighetene ligger jo litt i utkanten, og det gjør jo ikke noe, så lenge de ikke er for langt unna sentrum. Men skal se litt på stedene dere anbefalte, kjempe glad for svar fra noen som har litt mer erfaring! Jeg veit ikke helt hva slags leiligheter Oas har, men du kan jo ta deg en titt. De dekker mange skoler som Sio ikke dekker. Forøvrig er det ikke noe problem å bo litt i utkanten. Det er veldig god kollektivtrafikk i Oslo. Det beste er å bo i gangavstand til to muligheter (trikk, buss eller bane), da er du veldig godt dekka med tanke på transport.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Ett godt tips er å lage en god annonse selv og legge ut på finn.no - veldig mange utleiere orker ikke å bli rent ned av folk de uansett ikke vil leie til. De velger heller å plukke ut de de evnt kunne tenke seg å vise til. De ønsker rolige og ryddige folk. Legg gjerne ved bilde av dere også. Selv har jeg fått flere hundre henvendelser på en god annonse.
Nigo-san Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Hvilke områder er trygge? Har ikke lyst å bo i områder hvor jeg syns det er ekkelt å gå hjem alene om kvelden.. Siden vi er studenter har vi jo heller ikke den tjukkeste lommeboka, og ønsker oss en rimelig leilighet, med litt romselig plass med avskilt soverom. Er det noen som har vært i denne jungelen før, og har noen gode tips og råd? Hvis dere ikke har tjukk lommebok og vil ha en litt "romslig" leilighet, må dere antageligvis et stykke ut av byen. Problematikken med å gå hjem alene slipper du nok da, siden du blir nødt til å ta nattbuss eller taxi uansett De aller fleste områder i Oslo er trygge, i den forstand at det ikke er farlig å bo der. Jeg jobbet i mange år kveldstid og tuslet alene over Akerselva, Grønland og nedre Grünerløkka nattestid uten å oppleve det minste ubehag. Fordelen er jo også at det er veldig sentralt. Men det koster! Hvis dere kommer flyttende uten noen store ønsker om bosted, og dårlig med penger, ville jeg anbefalt å se nærmest mulig studiestedet. Og se etter studentboliger! De har også parleiligheter. Hvis det ikke går, og dere vil ha en toroms for lite penger, ville jeg sett etter leieleiligheter rett ved t-banen. Manglerud, Oppsal og Tveita er kanskje ikke verdens navle, men utrygt er det ikke, og det koster halvparten av leiligheten på Grünerløkka eller Frogner. Men som sagt- det bør være nært offentlig kommunikasjon, ellers kan dere like gjerne flytte til Kløfta.
Snasen Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Øvre del av Oslo's Beste Midtkant kan anbefales. Tåsen, Sagene, Voldsløkka, Bjølsen osv. Det er høl uten like. Skjønner ikke at noen anbefaler steder hvor narkomane har fått sine oppholdstillatelser og barn ned i 13-års alderen går rundt og patter på jointen. Tåsen kan jeg si meg mer enig i. Bare synd det ligger så nære Bjølsen og sagene. Enig med hun over deg ang Bygdøy og Frogner.
Mangopai Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Jeg trives best på østkanten, kan anbefale Mortensrud, Manglerud, Nordstrand, Lambertseter etc... Går både t-bane og buss og det ligger litt utenfor sentrum slik at det blir litt billigere
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 Jeg synes ikke akkurat at Sagene og Bjølsen er skummelt. Går her greit natterstider jeg. Er mange studenter og unge par, i disse områdene og det er som regel bare de man møter. Områdene har fine kafeer uten å være ett partysted (som deler av Grunerløkka er). Tåsen er mye mer rolig - det er jeg enig i.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå