Gå til innhold

prostitusjon i kristendommen

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg vet at en i følge bibelen ikke skal ha samleie før ekteskapet, og da tenker jeg at prostitisjon må være ulovlig. Er det det? Eller eller det lov å kjøpe seg denne tjenesten. Jesus omgikk med prsotituerte eller tar jeg feil.

Har noen noen henvisninger fra bibelen å komme med hadde det vært fint.

Kan ikke noen som vet svaret på dette skrive inn.

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jesus omgikk prositituerte. Strengt tatt så var vel de fleste prostituerte jøder og ikke kristne på den tiden...

Forøvrig så er vel også de fleste kristne fulle av synder (som de fleste andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus hadde mennesker rundt seg som generelt sett hadde lav status. Maria Magdalena var en av de og Jesus tilga henne for hennes synder. Frelste henne kan du si, slik at hun skulle gi opp prostitusjon og få en fresh start.

Selv om han tilbrakte tid sammen med prostituerte betyr jo ikke det at han hadde sex med de?

Men man kan jo lure. Man kan jo også lure på hvorfor han var så interessert i å ha en gjeng gutter rundt seg til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner at jesus omgikk alle mennesker, og jeg ville ikke komme frem til at han hadde seksuell omgang med prsotituerte. Lurte bare på om det er en synd å kjøpe sex. SEev er jeg veldig i mot uansett tro.

lurte jeg på om kristne er i mot. Eller om noen kristne kjøper denne tjensten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bibelen sier vel noe sånt som at man ikke skal drive hor, eller noe i den duren.

Og ja, i følge kristen tro er det synd å drive med prostitusjon.

Du spurte jo om Jesus ikke omgikk prostituerte, og jeg svarte ja, deriblant Maria Magdalena. At han var i sosial krets med henne betyr ikke at det å selge sex ble "lovlig" som du kaller det. Blir likevel sett på som synd blant kristne.

Hva ville du ha da, gjest? Bare ja og nei svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen (både første og den omskrevene utgaven) må tolkes.

Det som undrer meg er at det er så mange kristene som ikke vil flytte sammen før de gifter seg. De har gjerne sex, og oppholder seg gjerne hjemme til hverandre 23 timer av døgnet. Men å flytte sammen før de gifter seg? Neeei da.

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle.

Men av det jeg, så er det tydeligvis sånn det fungerer rundt Salem miljøet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jesus var en person som omga seg med alle klasser av folket.

At han også ønsket å ha sosial omgang også med de minst respekterte (tollere, "syndere", prostituerte etc.) var

noe som sjokkerte hans bedre stilte venner.

På det meste hadde han nærmere 70 stykker som fulgte med han

deriblant mange kvinner (f.eks. den prostituerte Maria Magdalena).

At han hadde med kvinner i følget ble den gang oppfattet som ganske

radikalt (Så at det var noe suspekt ved at han hadde bare menn

rundt seg er feil. Det var mange kvinner også.) Blandt disse

følgesvennene valgte han ut 12 spesielt til sin innerste krets.

Man kan selvfølgelig tenke hva man vil men det er ikke grunnlag

i skriftelig materiale eller i følge tradisjonen for å tro at Jesus

deltok i "syndige" handlinger påvirket av eller sammen med

disse menneskene.

Maria Magdalena var nok temmelig sikkert sterkt fasinert av Jesus

men det er intet grunnlag i dokumentasjonen eller tradisjonen

for at han hadde sex med henne (slik det f.eks. blir antydet

i musicalen "Jesus Christ Superstar").

Og når det gjelder moderne kristnes seksualmoral så er den

selvfølgelig sterkt påvirket av omgivelsene. I byene er det f.eks.

færre som venter med sex til de gifter seg. Hvis du derimot

drar ut på landet i f.eks. Spania så vil du se at det er langt mer vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Det står ikke svart på hvitt i Bibelen at du ikke skal ha sex før ekteskapet, dette er en tolkning av det som står der. Det står at du ikke skal drive hor, og at du ikke skal bryte ekteskapet, det er det som mange tolker som sex utenfor ekteskapets rammer. Når det gjelder prostitusjon sa vil jeg vel anta at det er det som er å hore? eller å ha sex med andre enn den du er gift med/ i et forhold til, altså utroskap. Men jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt, har du fått inntrykk av at kristne kjøper mye sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bibelen står det at en mann ikke skal pule en mann, noe sånt. Litt etter står det: du skal ikke klippe skjegget!

Men jeg kan ikke se de som ser på homofili som synd, går rundt med skjegg som aldri har blitt klippet...

Bare for å sikre meg: jeg er ikke imot homofili.

Mange kristne ser heller ikke på homofili som synd.

Og jeg er ikke kristen.

Sånn, da har jeg mitt på det tørre? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei, her kommer det frem mange unike vinklinger på sakene...

Manji: hvilken omskreven Bibel er det du snakker om? Dødehavsrullene som ble funnet i forrige århundre viser at Bibelen er nøyaktig avskrevet siden den ble skrevet. Det finnes mange tusen skrifter fra den tiden, som alle viser en stor respekt for å skrive nøyaktig av. Platons skrifter derimot, finnes det bare 5 originaler av (en digresjon, ja, men å si at dagens Bibel er omskrevet legger et feil grunnlag for diskusjonen). Forskjellen i dagens versjon dreier seg kun om oversettingen er ord for ord eller med vekt på meningen.

Glamorgirl: Det står da virkelig i Paulus brev at "Men dersom de ikke kan være avholdende, bør de gifte seg. For det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær". (1. Kor. 7,9)

Joplaya: Det "litt etter" som du henviser til er ganske vesentlig. Det handler om den gamle og den nye pakt, den nye da Jesus trådte inn i bildet og korrigerte fokus - det er troen på Gud som er det aller viktigste.

Som gjest helt korrekt skrev, Jesus omgikkes alle lag i samfunnet, noe som var helt nytt. Dem som han omga seg med var mennesker, som gjorde menneskelige feil, men de vendte seg om fra det gamle livet - Maria gav opp sin tidligere hovedsysselsetting.

Mennesker som lever i dag er fremdeles mennesker, som gjør feil slik som mennesker gjør. Jeg har en stor omgangskrets av kristne venner, og uten at de skal måtte behøve å skrifte for sine avgjørelser vet jeg at det er vanskelig å holde sex innenfor ekteskapets rammer - også av egen erfaring. Men det går faktisk.

Spørsmålet gjaldt ikke om sex hører til innenfor ekteskapet, men om kristne kjøper sex. Ja, det hender sikkert, slik som kristne også kan feile på andre områder. Men jeg tror det hører til sjeldenhetene, og det finnes ikke noe bibelsk grunnlag for å si at prostusjon er riktig. Tvert om, siden det presiseres at sex hører til innenfor ekteskapet, vil det være en naturlig konsekvens at man holder seg til den ene.

"Hold dere borte fra hor! All synd som et menneske ellers gjør, er utenfor kroppen. Men den som driver hor, synder mot sin egen kropp." (1. Kor. 6.18 ).

Les gjerne mer i 1. Kor. 6 og 7, for ikke å glemme kapittel 13 - de vakre ordene om hva kjærlighet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manji: hvilken omskreven Bibel er det du snakker om? Dødehavsrullene som ble funnet i forrige århundre viser at Bibelen er nøyaktig avskrevet siden den ble skrevet. Det finnes mange tusen skrifter fra den tiden, som alle viser en stor respekt for å skrive nøyaktig av.

Hva med alle de rullene de valgte bort, som har blitt funnet i den senere tid? De valgte bort mye info, litt av grunnen er at bibelen ikke kunne romme så mye. Men hvorfor var da Maria Magdalenas beretninger blant de som ble valgt bort? Tilfeldig eller ikke?

Joplaya: Det "litt etter" som du henviser til er ganske vesentlig. Det handler om den gamle og den nye pakt, den nye da Jesus trådte inn i bildet og korrigerte fokus - det er troen på Gud som er det aller viktigste.

Nettopp. Hvis troen på Gud er det viktigste; hvorfor slår man da så hardt ned på homofile og andre som ikke lever i pakt med enkelte retningslinjer? Og hvis det med å ikke klippe skjegget kom etter den nye pakten, burde ikke det da ilegges mer vekt om man følger bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg kan godt diskutere både skjegg, homofili og skrifter - i en annen debatt. Akkurat her dreier det seg om prostitusjon og Bibelen.

Akkurat når det gjelder skjegget - vil du vise meg hvor det står? Jeg finner det i alle fall ikke.

Når det gjelder kristne og prostitusjon, som omfattes av "retningslinjene", så står det ikke at en kan gjøre hva en vil bare en tror på Gud. Troen på Gud er det viktigste, ja, og den holder i forhold til å være god nok. Men det står også om å frykte Gud som blant annet allvitende. Dersom Gud er allvitende, og ber oss om å ikke drive hor, da er det til det beste for oss. Dersom en tror på Gud, vil retningen, ønskene for livet endre seg, slik det gjorde for Maria Magdalena. Ikke fordi vi må, men fordi det kommer som en helt naturlig konsekvens.

Jeg er fullt med på at både kristne og andre går noen ganger mer etter person og ikke etter innhold. At dem som velger å kjøpe sex blir fordømt som mennesker, ikke som handling. Der var Jesus annerledes, han var klar på at ville en følge ham måtte livskursen endres (Gå bort og synd ikke mer), men han dømte dem ikke som mennesker, ham tvert i mot oppsøkte dem som samfunnet forkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

i bibelen et sted står det iallfall "at det er bedre å sende sin sperm i en hore's buk , enn å la den fall i marken. Med andre ord , det er bedre å knulle en hore eller å runke!!! Vet nå ikke det da men det står faktisk noe sånnt............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...