Gå til innhold

Er det egentlig nødvendig med Goretex-joggesko?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvilke vårsko jeg skal kjøpe til barnet mitt! Hun er 20 mnd, og går foreløpig ikke i barnehage, begynner der til høsten.

Vi var i skobutikk i dag, og prøvde Superfit Goretex. De virket kjempegode og lette, men jeg synes at 650 kr for et par vanlige sko er horribelt. Med vintersko er det greit, for de MÅ jo være varme, men vårsko finnes jo i et uendelig antall typer og prisklasser.

Feks har de mye fint på XXL Sport, som Puma, Lacoste og Nike Good Year til 150-200 kr til barn. Men det er kanskje mer spasersko, og ikke til å leke ute i over lengre tid?

Jeg skal kjøpe støvler som hun kan bruke når det regner, og når det er tørt kan hun bruke vanlige joggesko. Er det da behov for Goretex-joggesko?

Hun bruker Ecco Goretex vintersko fortsatt, de er passe store, vanntette, og hun er ikke for varm i dem. Men hun bør kanskje gå over til lette Goretex-sko snart?

Huff, så vanskelig dette her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvilke vårsko jeg skal kjøpe til barnet mitt! Hun er 20 mnd, og går foreløpig ikke i barnehage, begynner der til høsten.

Vi var i skobutikk i dag, og prøvde Superfit Goretex. De virket kjempegode og lette, men jeg synes at 650 kr for et par vanlige sko er horribelt. Med vintersko er det greit, for de MÅ jo være varme, men vårsko finnes jo i et uendelig antall typer og prisklasser.

Feks har de mye fint på XXL Sport, som Puma, Lacoste og Nike Good Year til 150-200 kr til barn. Men det er kanskje mer spasersko, og ikke til å leke ute i over lengre tid?

Jeg skal kjøpe støvler som hun kan bruke når det regner, og når det er tørt kan hun bruke vanlige joggesko. Er det da behov for Goretex-joggesko?

Hun bruker Ecco Goretex vintersko fortsatt, de er passe store, vanntette, og hun er ikke for varm i dem. Men hun bør kanskje gå over til lette Goretex-sko snart?

Huff, så vanskelig dette her!

Vi bruker støvler når det er vått, og vanlige joggesko når det er tørt. Nå er ungene 8 og 10, men vi gjorde det også da de var små. Funker fint. Synes som deg at 650,- er for mye for joggesko.

Gjest Gjest
Skrevet

Det du må sjekke, er om skoene har en god såle inni, litt myk og med kul under foten, sånn opphøying, og om den har god støtte rundt hælen.

Jeg kjøpte lacoste-sko til min pode (for de var svarte og jeg tenkte de også skulle være litt pensko) og de ble brukt to ganger. Det var knallhard såle og de var helt flate.

Så prøv på ungen og se at hun går ordentlig og ikke sånn flatt. Vanskelig å forklare hva jeg mener.

Min unge har litt problemfot og ble henvist til fysioterapeut da han var tre. Vi hadde med litt ulike sko han brukte og de beste sånn for foten, hadde vi faktisk kjøpt som reservejoggesko på OBS.

Naboen var fornøyd med Puma til sin gutt og så sjekket jeg de ut og akkurat det samme, knallhard og stiv såle, og helt flat inni.

Så mitt svar er, nei, man behover ikke goretex, men noe som er bra på foten for ditt barn. Og mange av de mer "jålete" er ikke det.

650,- er mye penger for sko som ikke funker, men funker de og ungen din fx ikke drar skoene etter seg nedoverbakke på en trehjulssykkel så de blir slitt hull på med en gang og sånn, så kanskje de varer hele sesongen. Eller kanskje det kommer et vokserykk i juni og hun vokser to størrelser i sommer - ja, det skjer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Vi har Adidas Good Year i str 24, som jeg regner med at kommer til å passe i sommer. Og som du sier, de er helt flate, så det blir IKKE lekesko.

Jeg kikket litt på nett nå, og det ser ut til at Falkanger, Din Sko osv har mange joggesko til barn i semsket skinn, som ikke er Gore Tex. Men det går vel an å impregnere?

Da vil jeg isåfall kjøpe sko som er behagelige med gode såler og støtte, som dere sier over her, og så impregnerer jeg dem slik at de blir vanntette. Og da er vel det like bra som Goretex, i allefall siden hun ikke går i barnehage?

I barnehagen er en jo 100% avhengig av vanntette og pustende sko, fordi barnas foreldre ikke er der til å konstant sjekke om de er tørre, varme og ikke klamme. Så hjemme er kanskje slingrinsmonnet litt større, tenker jeg.

Så får jeg heller kjøpe Goretex når hun begynner i barnehagen?

Jeg har aldri hatt Goretex-sko selv, og er derfor ikke helt inne på hva det er dette fantastiske stoffet faktisk gjør, så correct me if I'm wrong!

TS

Skrevet

ingen vits i goretex joggesko til små unger, for er det dammer så renner det jo innovenfra uansett. goretex joggesko og andre vantette joggesko har en funksjon når den som bruker de er voksen nok til å vurdere dypden i en vannpytt og de at DER kan jeg ikke gå, for da går vannet over kanten på skoen.

Er det så vått at man trenger noe som er vanntett bruker man gummistøvler på barn.

Skrevet

Det viktigste er at de er gode å gå i. Regner det, så bruker vi støvler. Blir joggeskoene våte, så blir de våte. Vi kjøpte joggesko til 299,- i dag. Synes det er grei pris for noe som er for lite neste vår.

Skrevet (endret)

Vi har brukt Viking Gore Tex en sommer. Sønnen min er "vanngal" og ser han en sølepytt, så er han nesten nødt til å hoppe i den :gjeiper: Selvsagt stopper vi ham, men han klarer ofte å finne vann lenge før vi har oppdaget det.

En annen ting er dugg. Vi har mye dugg i gresset i hagen vår på sensommeren og det gjør bena våte, det er også duggete i bhg gresset på morgenen. Jeg synes at Gore Tex er praktisk, men det er ikke noe man MÅ ha. Jeg kjøper nok Gore Tex sko i år.

Endret av Caramba
Skrevet

Det du må sjekke, er om skoene har en god såle inni, litt myk og med kul under foten, sånn opphøying, og om den har god støtte rundt hælen.

Jeg kjøpte lacoste-sko til min pode (for de var svarte og jeg tenkte de også skulle være litt pensko) og de ble brukt to ganger. Det var knallhard såle og de var helt flate.

Så prøv på ungen og se at hun går ordentlig og ikke sånn flatt. Vanskelig å forklare hva jeg mener.

Min unge har litt problemfot og ble henvist til fysioterapeut da han var tre. Vi hadde med litt ulike sko han brukte og de beste sånn for foten, hadde vi faktisk kjøpt som reservejoggesko på OBS.

Naboen var fornøyd med Puma til sin gutt og så sjekket jeg de ut og akkurat det samme, knallhard og stiv såle, og helt flat inni.

Så mitt svar er, nei, man behover ikke goretex, men noe som er bra på foten for ditt barn. Og mange av de mer "jålete" er ikke det.

650,- er mye penger for sko som ikke funker, men funker de og ungen din fx ikke drar skoene etter seg nedoverbakke på en trehjulssykkel så de blir slitt hull på med en gang og sånn, så kanskje de varer hele sesongen. Eller kanskje det kommer et vokserykk i juni og hun vokser to størrelser i sommer - ja, det skjer.

Sko til små barn skal IKKE ha den kulen under foten. For foten skal utvikle seg selv, og ikke støttes opp av en såle.

Men ellers er det viktig at skoen er lett, myk i sålen, og helst litt vanntett.

Jeg er sær på sko til ungen min, og betaler heller litt mer for gode sko. (Selv om jeg ikke nødvendigvis betalen 600 for gore-tex sko...)

Impregnerer istedenfor selv.

Skrevet

Mine barn har ikke goretex-joggesko. De har støvler for våte dager, ellers går de i vanlige joggesko. Jeg har impregnert joggeskoene, så blir de litt mer vanntette og holder seg fine litt lengre. Betaler ikke 600 kr eller mer for joggesko til dem, selv om jeg jobber i skobutikk og får rabatt. Prisen på joggeskoene her var vel 249 og 399, om jeg ikke husker feil.

Og ang. såle med opphøyning, så er det som Susan Sto Helit sa neinei til unger.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Da er fysioterapeuten vår og dere uenige om denne forhøyningne i sko til barn.

Skrevet

Da er fysioterapeuten vår og dere uenige om denne forhøyningne i sko til barn.

Det er fullt mulig.

Det er generelt uenighet om f.eks. plattfothet, og om dette skal eller ikke skal behandles. Men det er gått mer og mer bort fra behandling av dette med såler hos barn.

Men om du søker litt på dette med barnesko, så er det altså sånn at ungene anbefales å ha som der de bruker musklene i foten mest mulig. (Altså helst mye barbent, og skinntøfler uten såle til de minste inne.) Og da skal det ikke være en slik opphøyning inne i skoen.

God støtte rundt hælen,og kanskje ankelen og, derimot, det er viktig, spesielt hos de minste.

Skrevet

Signerer Susan Sto Helit igjen jeg!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig prisbevisst og har stram øknomi, men vi investerte i Viking gore tex joggesko til vår toåring og har aldri angret. Kostet ca. 500 kr mener jeg. Han hadde skoene hele sesongen (noe vi ikke har opplevd med billigere skopar) og holdt seg tørr og fin. (Vår sønn er også gal etter sølepytter og vått gress o.l.) Barnehagen ga i tillegg tilbakemelding på at de var veldig fornøyd med slikt fottøy. Etter 4 barn har jeg lært meg å spare inn på andre ting og heller koste på litt mer på godt fottøy. Bryr meg ikke om parkdressen er arva, men det er utrolig viktig hva ungene putter føttene inn i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...