Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Hei! Vi skal kjøpe leilighet/rekkehus i Oslo. I den forbindelse er det viktig for oss å kjøpe der man sogner til en skole med ikke altfor stor andel av fremmedspråklige. Et område vi har tittet på ligger akkurat på grensa mellom 2 skoler. Øverste del av veien sogner til skole x med høy andel, mens nedre del av veien sogner til skole y med lav andel... Hvordan er det hvis vi kjøper i øvre del å søke vårt barn til skole y istedenfor x??? Er det mulig?
Disturbed Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Hei! Vi skal kjøpe leilighet/rekkehus i Oslo. I den forbindelse er det viktig for oss å kjøpe der man sogner til en skole med ikke altfor stor andel av fremmedspråklige. Et område vi har tittet på ligger akkurat på grensa mellom 2 skoler. Øverste del av veien sogner til skole x med høy andel, mens nedre del av veien sogner til skole y med lav andel... Hvordan er det hvis vi kjøper i øvre del å søke vårt barn til skole y istedenfor x??? Er det mulig? Nå mener jeg det er sånn at Oslo-skolene generelt er fyllt til randen, og at mange av skolene sliter veldig med et altfor høyt elevantall. Det er planlagt utbygging av en hel rekke skoler i nærmeste framtid, og i den forbindelse kan jeg ikke helt se at dere får innvilget søknad til annen skole enn den dere sogner til sånn helt uten videre... Høy eller lav andel av fremmedspråklige kan jeg vanskelig tro blir prioritert, med mindre man snakker om ekstremt høye tall. Har hørt skrekkhistorier om 3 søsken som blir tildelt skoleplasser på 3 forskjellige skoler pga sprengte skoler og at bosted midt-i-mellom. Og faktiskt ikke enkelt å få flyttet noen av barna, så i lys av den historien stiller dere jo svakt. Her hvor jeg bor tror jeg dessverre ikke dere ville ha blitt prioritert; alle de aktuelle skolene er sprengte og samtlige har utvidet kapasiteten med brakker, en stakkars ny elev inn gir et problem som må løses. Da er det ikke veldig rom for å la folk få velge ut ifra hva de subjektivt mener er "for høy andel av fremmedspråklige"... Men så er ikke jeg noen ekspert da, så fritt fram å søke!
Rosalie Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Jeg vet at i bydelen jeg bor, har de mer eller mindre opphevet skolekretsgrensene, slik at dersom det kommer tilflyttere blir de tildelt plass på skoler i annen skolekrets enn den de tilhører i bydelen dersom skolen de tihører er full og det er ledig plass på annen skole. Å da få byttet skole er omtrent umulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå