Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Har en liten valp på 10 uker som jeg går litt tur rundt i hagen og nabolaget med. Jeg møtte på en med en kjempe stor hund som kom bort til oss. Jeg vet man må la hunden sosialisere med andre, men den kom i så stor fart at jeg ble redd. den begynte å snuse så fælt på valpen min og jeg løftet den opp og da fikk jeg kjeft av den andre eieren at jeg ikke gjør en bra jobb og må la valpen min få hilse på andre hunder. greit, tenkte jg. jeg får la valpen min hilse på neste hund. Da kom det en annne hund og jeg lot dem få hilse. Det var en voksen hund og valpen min hoppet litt på henne. Plutselig tok den andre hunden å beit valpen min under magen og løftet den opp. valpen min hyl gråt og dro meg i retning hjemover. og ble vettskremt. det var ikke noe skade under magen men:( jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre? jeg blir jo redd når slikt skjer.
Tabris Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Det er veldig viktig at valper sosialiseres. Men det er minst like viktig at de sosialiseres med trygge hunder som man vet fungerer med valper, nettopp for å unngå slikt. Har du familie, venner eller naboer med hunder som du kjenner og stoler på? Så kan valpen din treffe dem - helst så fort som mulig slik at denne vonde hendelsen ikke får feste seg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 ja det er jo det, jeg kjenner noen men de bor ikke i nabolaget. valpen min liker jo å hoppe på andre hunder men det er nok fordi hun vil leke og er liten(10 uker). Men det er jo ikke sikkert de andre hundene liker dette. jeg ble kjemperedd når den ble bitt. den la seg ned på føttene mine og så på meg. jeg har aldri hatt hund før så det er første gang jeg opplevde noe lignende og det var skremende for meg også ikke minst. Men hva skal jeg gjøre dersom en hund går forbi. Skal jeg la valpen min hilse på den eller skal jeg bare la den hilse på hunder som jeg kjenner til? Jeg vil jo ikke at en slik situasjon skl gjenta seg. og jeg vil ikke gå rundt og være redd for at hunden biter valpen min.
Honesty Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 Det så sannsynligvis mye verre ut enn det var. Normale voksne hunder lar valper gjerne herje vilt i en periode, men de sier fra når nok er nok, og da kan det gjerne se brutalt ut, men de vil aldri skade valpen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Okei, men hun ville jo ikke slippe valpen og ristet litt på den mens valpen skrek og da måtte eieren dra hunden sin vekk for at den skulle slippe taket. Da så det jo litt ille ut, men kanskje du har rett:) da vet jeg det til neste gang.
Troyamin Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Skal jeg la valpen min hilse på den eller skal jeg bare la den hilse på hunder som jeg kjenner til? Du skal KUN bruke voksne hunder som du kjenner og som du vet er snille mot valper.
Honesty Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Det hørtes litt ekkelt ut at den andre hunden ristet valpen. Jeg tenkte mer på å gi en advarsel i form av å "klype", og selv da kan en valp hyle temmelig høyt. Nei, det lureste er nok å holde deg til å la den hilse på hunder du vet er vennligsinnet, og så kanskje ta den med på valpekurs for sosialiseringens del.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Du skal KUN bruke voksne hunder som du kjenner og som du vet er snille mot valper. ååh...da hadde jeg rett første gang altså når den store hundens eier kjeftet på meg og sa jeg ikke burde ha hund fordi jeg ikke lot hunden hennes hilse på valpen min. da vet jeg det..takk for svaret:) jeg hører jo så forskjellig så vet jo ikke hva som er riktig
drumsticks Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Ett fint kompromiss for mange er å vente til andre eller tredje gang man møter den fremmede hunden. Da har man fått observert hund og eier litt. Om man i tillegg begrenser møtene litt i starten er man ganske trygg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Nei nei det var ikke advarsel, den tok tak i den altså. Ja jeg skal prøve å få andre vennlige hunder til å hilse på valpen. Men kjenner ikke mange som har hunder egentlig bortsett fra noen som bor litt lengre unna og de vet jeg er snille, jeg kan jo kanskje ta med hun dit Også bør jeg nok ta en valpekurs også. det er nok det lureste:) Det hørtes litt ekkelt ut at den andre hunden ristet valpen. Jeg tenkte mer på å gi en advarsel i form av å "klype", og selv da kan en valp hyle temmelig høyt. Nei, det lureste er nok å holde deg til å la den hilse på hunder du vet er vennligsinnet, og så kanskje ta den med på valpekurs for sosialiseringens del.
la Flaca Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Du må rekne med å få veldig mange rare og dårlige råd fremover dessverre. Og de folka som er mest påståelige og roper høyest om hvordan ting skal gjøres er gjerne de som har minst peiling. Skaff deg kunnskap (www.canis.no), stol på deg selv og følg magefølelsen din. Den stemmer ofte! Jeg pleier å spørre folk om hunden deres er ok med valper før jeg lar en valper hilse. Og før valpen evt. får hilse er det viktig at den er relativt rolig.(så "rolig" som en valp kan være) Det er ikke lurt å belønne stressing, bjeffing og hopping med å få lov til å hilse på en annen hund. Når valpen blir voksen er et sånt forventningsstress lite hyggelig å leve med, og kan slå over i aggresjon. Derfor; bare hilse på hyggelige hunder. Bare hilse når rolig. Også øve på å ikke hilse på hunder som går forbi. Belønn med ros og godbiter når valpen fokuserer på deg og ikke den andre hunden. Det beste du kan gjøre for valpen din er å skaffe gode forbilder og kompiser til den som den kan bli orntlig godt kjent med. Gjerne andre valper, men enda viktigere stødige og rettferdige voksne hunder med godt språk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Huff da... Det må ha vært ekkelt. Som de fleste sier, så er det best å finne noen snille vennlige hunder. De fleste voksne hunder veit jo at valpen er ein valp og pleier å være forsiktige, men om det blir for mye fra valpen får den ein advarsel. Husker når eg skulle introdusere første bikkja mi til gamlehundene til sambo (to 13-15 år gammle hunder, ein svær blandingshund, og ein litt mindre tjukkas som bodde hos hans foreldre). Vetle dotten var redd og gjemte seg bak beina til pappan men sneik seg etterhvert nærmere før alt var heilt ok. Han var litt vilter, tjukkasen var ikkje så begeistra for å få ein valp i trynet så han valgte å gå vekk fra valpen vår. Den andre gikk rundt og snuste med vetle dotten rett bak, hengende fra halen, eller ørene, eller halvveis oppå ryggen. Blei tilslutt litt lei biteleikingen og gav fra seg et brumm for å advare om at nå var det nok. Men ingen av de beit tak i han noensinne, tror kanskje han blei glefsa etter 1 gang pga at han beit litt for nær ein viss plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå