Gå til innhold

Forlovers plikter

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare et kjapt spørsmål: Hva er forlovers plikter, sånn rent juridisk sett? H*n må skrive under på forlovererklæring, men er det noe mer?

Jeg tenker ikke på slike ting som utdrikningslag, kjoleprøving og taler; min forlover er dessverre blitt syk og kan ikke komme i bryllupet mitt i sommer men hun vil gjerne være forlover likevel, og jeg vil gjerne ha henne som forlover.

Og hvordan er det med ringene, er det brudgommens forlover som passer på mannens ring mens brudens forlover passer brudens ring, eller kan én forlover passe på begge ringene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juridisk sett må hun bare skrive under på en forlovererklæring og være til stede som vitne under vielsen, så vidt jeg husker fra mitt eget bryllup. Så hvis hun ikke kan være der under vielsen ville jeg valgt en annen forlover.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Uff, det var ikke det svaret jeg ønsket, men takk for svar likevel. :sjenert:

Hvis det er slik at forlover være til stede ved vielsen har jeg intet annet valg enn å finne en annen forlover. :tristbla:

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på det altså, så kan lønne seg å sjekke det opp nærmere.

Skrevet

Er ganske sikker på at forlover ikke må være tilstede under vielsen, kun skrive under på papirene... Men er jo hyggelig å ha et vitne der, men du kan jo velge å ha to forlovere. Bare en skriver under på papirene (hun som er blitt syk) og en som kan være tilstede for deg i løpet av dagen og være vitne under vielsen... Lykke til!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Utifra hva jeg har lest her inne tidligere, så er det ingen regel om at forlover og vitne må være samme person. De kan godt være forskjellige personer.

F.eks så kan du ha en venninne som forlover, og moren din som vitne. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok det var jo bra, takk for svar :)

Skrevet

Såvidt jeg vet har smalltalk rett. Forlover skriver under på papirene, og dere må ha et vitne, men det trenger ikke være samme person.

Skrevet

Mannen hadde ikke sin forlover til stede under vielsen, men et stedfortredende vitne.

Skrevet (endret)

Forloverne må IKKE være tilstede undervielsen, men hver av partene må ha ett vitne hver, det kan uten problemer være to totalt ukjente personer man tar med seg fra gata.

Men jeg tror heller ikke noen blir "oppnevnt" som vitne under vielsen heller, har man gjester trenger man ingen spesiell som har vitnerollen.

Endret av Iril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...