Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Planer om å kjøpe en ny Acer Aspire. Enkelt og greit fordi jeg trives med min Aspire 3680, men inser at den er såpass gammel og sliten at den trenger å pensjoneres før den tar reper'n på egenhånd. Trenger en grei hjemme-pc til å surre rundt på nett og laste ned bilder, samt redigere i PS (satser samtidig på å oppdatere PS) Men modellene kommer fortere på marked en jeg klarer å følge med på. Så hvilken nummerserie er det man bør se etter? Serienavn? Acer One - er det noe å ha? Eller er dette en liten fisle-pc?
Zealuu Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Acer One er en netbook, og fungerer greit til å surre på nett. Jeg ville imidlertid ikke satset på en netbook-modell om man skal laste ned og lagre mye, eller bruke Photoshop - det ofres ganske mye ytelse for å krympe dem såpass, og selv om SSD-disker er raske, er de veldig små (jada, de finnes med vanlige hdd-er også). Selv pleier jeg å gå ut i fra et sett med minstekrav til spesifikasjoner heller enn produsenter og modellnavn, så når det gjelder nøyaktig hvilken laptop du burde kjøpe, har jeg ingen konkrete råd å komme med. Men styr unna ultraportable (Acer One, Asus EEE, osv.) om du skal gjøre annet enn surfing og skriving med PC-en.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Takk. Nei en liten sak av en pc blir isåfall bare på siden for moro og reiser. Hmm ja hva vil man ha? Må ihvertfall ha en Ok rask pc (har en HP også og den liker jeg hverken taster eller lyd på - deng å den bråker) og plass til en del bilder og noen programmer. PS er jeg avhengig av. Det er jo en jungel der ute. Ikke rart ett lite blondt hue blir småsvimmel
Gjest Nedfall Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 (endret) Vet ikke om det er spesielt for Acer, men dama har en Aspire med Vista på, og den er treg som faen når den kom fiks ferdig fra butikken. Jeg er redd for at årsaken er all den "flotte og nødvendige" programvaren som følger med (bloatware). Jeg har satt den opp på nytt, ved hjelp av recovery plata som følger med (egentlig måtte jeg brenne ut denne fra en skjult partisjon), og deretter fjerne så mye jeg kunne av ubrukelig programvare. Fortsatt surrer den bare med halv fart, sammenlignet med min 1år eldre laptop med Windows XP.. Edit: Kikket litt på hva som fins av Acer maskiner for gøy nå.. de har noen fine og lette modeller i en serie som heter "Timeline". Etter det jeg kan se er det 4 modeller, med skjermer på 11,6, 13,3", 14" og 15,6" tommer. Er litt begeistret for at de bruker en skikkelig strømgjerrig Core 2 Duo prosessor (Core Solo på 11 tommeren). De bør surre lenge på en lading.. Modellene heter: # Aspire Timeline 1810 # Aspire Timeline 3810 # Aspire Timeline 4810 # Aspire Timeline 5810 (Nei, ingen personlig erfaring med de, men de ser ok ut på papiret) Selv hadde jeg vært skeptisk til en maskin med preinstallert Win7 (slik som jeg også er skeptisk til en maskin med preinstallert Win Vista) pga all bloatware produsenten har for vane å legge inn. Menmen.. Endret 6. april 2010 av Nedfall
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Hmm min pc er like treig som en geriatrisk pasient med rullator. Trodde kanskje det var fordi denne var så full men kanskje Acer generelt er trege. Min gamle haug av en HP, er raskere. Men den er jo også strippa for programmer og dokumenter. Hvor er det trygt å kjøpe bærbar da? Elkjøp frister ikke. Ville følt meg tryggere om det var fra en bedre dataleverandørkjede.
Gjest Nedfall Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Hmm min pc er like treig som en geriatrisk pasient med rullator. Trodde kanskje det var fordi denne var så full men kanskje Acer generelt er trege. Tror hardwaren er grei, men all "ulla" sluker prosessorkraft. Min gamle haug av en HP, er raskere. Men den er jo også strippa for programmer og dokumenter. My point exactly! Hvor er det trygt å kjøpe bærbar da? Elkjøp frister ikke. Ville følt meg tryggere om det var fra en bedre dataleverandørkjede. Tja.. si det? Elkjip har jo en 30dagers bytteårning, den ville jeg benyttet til det fulle hvis jeg skulle kjøpe noe der. Men det hjelper jo lite hvis de setter seg på bakbeina når du har bruk for garantien. Nettbutikker har jeg handlet på, av ymse slag, med stort sett god erfaring. Men da har du jo frakta da.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. april 2010 #7 Skrevet 7. april 2010 Takk for god hjelp Nedfall Skal sjekke ut Timeline og så skal jeg krype til korset og se hva Elkjøp har.
feuerstein Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 Trenger du egentlig batteritiden en Timeline gir? Lavspenningsprosessorene (SU7300 etc) er svært late, så dersom det er greit å ikke ha lang batteritid vil en normal prosessor gi en vesentlig kjappere pc.
Gjest Nedfall Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 Trenger du egentlig batteritiden en Timeline gir? Lavspenningsprosessorene (SU7300 etc) er svært late, så dersom det er greit å ikke ha lang batteritid vil en normal prosessor gi en vesentlig kjappere pc. De er en god del mer potente enn f.eks Atom som du finner på mange av de mini PCene. Ser jeg i prislista til Elkjøp, ser jeg at en SU7300 (som sitter i Acer Aspire 4810) banker prosessorene som sitter i de billigste bærbare de selger (den ser jevnt over ut til å være ca dobbelt så kraftig). Mens prosessorene som sitter i maskinene i samme prisklasse som denne pcen, er ca dobbelt så kraftig som den igjen.* Men det kommer jo an på hva man prioriterer. Selv syns jeg det er flott med en strømgjerrig prosessor, spesielt når den er såpass mye kraftigere enn Atom, med praktiskt talt samme strømforbruk. Vil man ha ytelse, kan man alltid få tak i en maskin med kraftig prosessor, men da vil det gå ut over batterilevetiden. Jeg kunne f.eks tatt prosessoren som sitter i den stasjonære PCen min inn i en bærbar. Den er ca 4x kraftigere enn en SU7300, men så bruker den også 125watt. Bare strømforbruket til prosessoren hadde tappet batteriet på ovennevnte laptop på under en halvtime! Forutsatt at batteriet helt nytt og ladet opp til full kapasitet.. Jeg syns hele poenget med laptoper er at man skal kunne bruke dem uten en tråd. Kjøper man en kraftig bærbar er man nesten nødt til å ha den permanent tilkoblet strøm, og hva er da egentlig poenget med en bærbar ? Omtrent den eneste fordelen en laptop da har over en stasjonær maskin, er kompaktheten! *Ca tall hentet fra www.cpubenchmark.net
feuerstein Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 Jeg syns hele poenget med laptoper er at man skal kunne bruke dem uten en tråd. Kjøper man en kraftig bærbar er man nesten nødt til å ha den permanent tilkoblet strøm, og hva er da egentlig poenget med en bærbar ? Omtrent den eneste fordelen en laptop da har over en stasjonær maskin, er kompaktheten! Der er vi aldeles enige, og derfor har jeg et par stasjonære utenom. Grunnen til at jeg reagerer på Timeline er at våre kjære seriemorder sier hun ønsker en rask pc til photoshop, det får jeg ikke til matche en Timeline. Man kan i tillegg påpeke det absurde i å bruke en pc med et kjipt TN-panel til photoshop, men nå ser det ut til at "alle" gjør det selv om det er galt. Man får forøvrig ganske kjappe maskiner med god batterilevetid, men normale brukere får bakoversveis når de ser prisen, siden butikkene har klart å innbille dem at man får gode bærbare til 6000 kr.
Gjest Blubberella Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 Nå er jeg ingen spesialist på feltet, men skriver utifra egen erfaring med den jeg har. Jeg har nettopp kjøpt meg en Acer Aspire 5738ZG med preinstallert Windows 7 og er strålende fornøyd! Den er kjapp og så langt problemfri. Den har ganske kort batteritid, men siden jeg bruker den mest i stua eller steder der det er strøm tilgjengelig ser jeg ikke det som et problem. Jeg bruker PCn til mest surfing på nett, men spiller spill, laster ned og hører på musikk, ser film og driver litt med bilderedigering. Jeg er storfornøyd, og til og med min Conan-spillende kjæreste var litt småimponert over at den også funket til å spille Conan på Hvor du velger å kjøpe PC er opp til deg og hva du føler deg mest trygg på. Jeg bestilte på nett (Net-on-net) og betalte bare 79 kr i frakt. Enkelt og kjapt levert.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. april 2010 #12 Skrevet 7. april 2010 Se her ja - mer info jo. Setter pris på dette. 15' lapper er dog litt over budsjett. Jeg har maks 6' å gi desverre... De har jo pokker ikke ringt meg fra Hamar ennå :gjeiper: Hmm jeg har lyst til å være litt vill og gal og gi det stakkars kortet mitt magesår allerede idag... shoppelysten som bare det (beste måten å holde meg fra å grave i hagen min igjen )
Gjest Nedfall Skrevet 7. april 2010 #13 Skrevet 7. april 2010 Der er vi aldeles enige, og derfor har jeg et par stasjonære utenom. Grunnen til at jeg reagerer på Timeline er at våre kjære seriemorder sier hun ønsker en rask pc til photoshop, det får jeg ikke til matche en Timeline. Er egentlig Photoshop så prosessorintensiv? At det bruker lassevis med RAM er velkjent, men trenger det en überkraftig CPU? Man kan fint lesse på mye RAM uten å ofre batteritid. Man kan i tillegg påpeke det absurde i å bruke en pc med et kjipt TN-panel til photoshop, men nå ser det ut til at "alle" gjør det selv om det er galt. Ja. Men da er vi vel over på stasjonære maskiner atter en gang? Det er vel ikke mange laptoper som er utstyrt med IPS, MVA, eller PVA paneler? Man får forøvrig ganske kjappe maskiner med god batterilevetid, men normale brukere får bakoversveis når de ser prisen, siden butikkene har klart å innbille dem at man får gode bærbare til 6000 kr. Man får det man betaler for, ja. (Samt kjøttvekt.. 4.30 kg. Ouch!)
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. april 2010 #14 Skrevet 7. april 2010 Oki nå snakker dere gresk her Jeg fant denne her jeg. Den har dobbelt så mye GB som den jeg har. Det bør bli fart i sakene da? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=577960
feuerstein Skrevet 7. april 2010 #15 Skrevet 7. april 2010 Er egentlig Photoshop så prosessorintensiv? At det bruker lassevis med RAM er velkjent, men trenger det en überkraftig CPU? Man kan fint lesse på mye RAM uten å ofre batteritid. Ja. Men da er vi vel over på stasjonære maskiner atter en gang? Det er vel ikke mange laptoper som er utstyrt med IPS, MVA, eller PVA paneler? Man får det man betaler for, ja. (Samt kjøttvekt.. 4.30 kg. Ouch!) Nå har jeg ikke harde tall her, men såvidt jeg vet er det noen operasjoner som går dramatisk mye tregere dersom man ikke har kjapp nok prosessor. Kan hende det er litt terskelpreg over det, enten har man kjapp nok, eller så har man det ikke (litt som når alt plutselig går i sirup ved for lite virtuelt minne). Det finnes et fåtall med IPS, men igjen, de koster penger. Gamle Thinkpad T60p var å få med IPS og 15" 4:3, men det var jo selvfølgelig for bra til at det kunne vare, så arvtakeren W500 har TN i det ubrukelige bredformatet. Det følger med en del manualer og slikt ja Selve maskinen T500 veier 2.7 eller 2.8 kg, 4.3 kg er vekten for hele esken, som er grunnlaget for fraktprising. Belle, "dobbelt så mye GB"? Hvis det er harddisk (320 GB) du tenker på har det minimalt å si for farten. Hvis det er minne/ram (3 GB) du tenker på så vil det absolutt ha betydning. Prosessoren på denne er ca dobbelt så rask som på Timeline, men så er også batteritiden ca halvert. Prioriteringer, prioriteringer... Noen spesiell grunn til at du titter på Acer?
Gjest Armule Skrevet 7. april 2010 #16 Skrevet 7. april 2010 Jeg slenger meg på å anbefale Acer Aspire 5738ZG, kosta 6000 da jeg kjøpte den i september ifjor. Nydelig skjerm og bilde, veldig rask og bra med lagringsplass! Tror jeg søkte litt rundt etter andre pcer med samme spesifikasjoner, men da måtte jeg ha gått ut med over ti lapper.. Alt i alt veldig fornøyd! Bestilte den fra netshop, ser at de ikke har nøyaktig samme modell som den jeg har. Men den som ligger der, http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=140191, har hakket bedre spesifikasjoner og koster akkurat det samme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå