Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har lest litt i tråden som diskuterer kvinner/menn/husarbeid som gjøres/ikke gjøres... (http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=480226) og en i tråden skriver at samboeren sier at han føler seg syk (eller "syk"?) for kanskje på den måten slippe unna husarbeid og bare kan ligge på sofaen...

Derfor lurer jeg på hvor syk(syk, som i litt forkjøla, influensa etc) må din samboer/mann være for at det skal være helt greitt at han ikke gjør småtteri av husarbeid, altså at han hverken bærer ut søpla, lager litt mat til du kommer hjem, setter på en klesvask eller rydder etter seg etc..... og "overlater" alt til deg til du kommer hjem fra en lang dag. Jeg antar altså at samboeren er såpass syk at hun/han er hjemme fra skole/jobb og at du da er på skole/jobb fra 8-4.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykegrensa mi går ved feber.

Da kan man holde seg hjemme fra skole/jobb, og slippe unna med å ligge på sofaen en hel dag.

Skrevet

Grensa for hvor syk han må være klarer han fint å kjenne etter selv orker han ikke noe så orker han ikke. Sånn er det da for meg også. Han tvinger meg ikke til å gjøre husarbeid (eller andre ting*) hvis jeg ikke er i form til det.

Gjest sykepleier
Skrevet

Du vet vel om at menn blir "ekstra syke" når de er syke :kgbaby:

Dvs at de "tåler" (psykologisk) mye mindre enn det kvinner gjør når vi er dårlige.

Småbarnsmødre kjemper seg opp med oppkastsyke, svimmelhet og 39 i feber for å kle på unger og gi dem mat, mens barnas pappa mest sannsynlig ville ligget som et slakt og spurt etter sykebil...

Men når det er sagt: Noen menn (gutter) bruker "sykdomsfølelse" som unnskyldning for ikke å foreta seg noe. Men mindre det feks dreier seg om Word Of Warcraft...Da er de plutselig i form til å sitte oppreist og konsentrert ved PC'en i timesvis...

Så ta tempen på ham, og la deg ikke lure.

Skaff ham en legetime dersom han ikke har temp (37,5-> 39) og du er i tvil om han virkelig er syk. Hvis han trenger antibiotika for noe(feks halsbetennelse), bør han føle seg i bedre form etter tre dager på kur.

Så får du si til ham at det hjelper mot hodepine og slapphetsfølelse å pusle litt forsiktig rundt i huset med smågreier til du kommer hjem, i stedet for å ligge rett ut.

Så kan han heller ta hvilepauser underveis. Det hjelper også å få i seg nok vann å drikke, og kanskje en paracet ved behov.

Trøst og informer og utstyr med det han kan trenge av nesespray, hostesukkertøy og kleenex- så vil han bli vennligere stemt av å føle at du bryr deg. Ring ham fra jobben og spør hvordan det går.

Forøvrig så synes jeg personlig at "overdramatisk syke" menn er fryktelig søte :rødme:

Skrevet

Dvs at de "tåler" (psykologisk) mye mindre enn det kvinner gjør når vi er dårlige.

Småbarnsmødre kjemper seg opp med oppkastsyke, svimmelhet og 39 i feber for å kle på unger og gi dem mat, mens barnas pappa mest sannsynlig ville ligget som et slakt og spurt etter sykebil...

Men når det er sagt: Noen menn (gutter) bruker "sykdomsfølelse" som unnskyldning for ikke å foreta seg noe. Men mindre det feks dreier seg om Word Of Warcraft...Da er de plutselig i form til å sitte oppreist og konsentrert ved PC'en i timesvis...

Skaff ham en legetime dersom han ikke har temp (37,5-> 39) og du er i tvil om han virkelig er syk. Hvis han trenger antibiotika for noe(feks halsbetennelse), bør han føle seg i bedre form etter tre dager på kur.

Så får du si til ham at det hjelper mot hodepine og slapphetsfølelse å pusle litt forsiktig rundt i huset med smågreier til du kommer hjem, i stedet for å ligge rett ut.

Så kan han heller ta hvilepauser underveis. Det hjelper også å få i seg nok vann å drikke, og kanskje en paracet ved behov.

Trøst og informer og utstyr med det han kan trenge av nesespray, hostesukkertøy og kleenex- så vil han bli vennligere stemt av å føle at du bryr deg. Ring ham fra jobben og spør hvordan det går.

Forøvrig så synes jeg personlig at "overdramatisk syke" menn er fryktelig søte :rødme:

Syke mannfolk er ikke barn.

Gjest sykepleier
Skrevet

Ups! Jeg glemte å si at min grense går ved oppkast og feber eller smertefull magevondt med diare.

Da er det "lov" å ligge utslått og bare bli frisk, synes jeg.

Skrevet

Beklager - men jeg synes måten spørsmålet er formulert på er litt snodig: hvor syk må han være for at han skal slippe unna husarbeid....

Hvis mannen min føler seg syk så vet han best selv hvor syk han er, om han orker ditt eller datt eller ingenting. Det er ikke jeg som bestemmer hvor syk han føler seg. Han bestemmer heller ikke om jeg burde være frisk nok til å jobbe i hagen etc hvis jeg føler meg syk. Vi har ingen slike regler her i huset, med unntak av at vi sjekker litt nøyere når en av sønnene eventuelt har lyst til å ha skulkesyken. Men de er under 18 år.

Skrevet

Jeg synes også det er rart å spørre om hvor syk man må være for å slippe... Her i huset er ikke husarbeid noe man tvinges til, men noe begge gjør fordi det skaper trivsel å ha ting på stell i huset. Er jeg eller samboer syk, sier den friske parten at den som er syk kan slappe av og konsentrere seg om å bli frisk, og at man tar seg av det grøvste husarbeidet til partneren er frisk. Det skulle bare mangle, synes jeg. Virkelig.

Men nå har jeg heller ikke vanligvis en mann som sluntrer unna husarbeid, så jeg kan kanskje ikke sette meg inn i situasjonen om det hadde vært slik. Ingen her hjemme spiller skulkesjuk for å slippe unna husarbeidet.

Gjest Guffen
Skrevet

Hvordan kan kvinner lure på hvorfor menn drømmer om sykepleiere? :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...