Gå til innhold

Naboen kaster matavfall i hagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en nabo som kaster matavtall/søppel i hagen helt i byttet til vår tomt. Hunden vår MÅ jo selvfølgelig innom for å spise litt av den maten som blir kastet ut. Det er alt fra eggeskall. råtten mat, kaffefilter etc, naboen lager visst kompost mellom trærne i byttet.

Har prøvd å gi beskjed, men får ingen responds.

Måker, rotter blir et problem.

Er det noen som har gode råd på hvordan vi kan få stoppet dette? Vi har også små barn som vi må passe ekstra godt på når de er ute i vår egen hage da avfallet ligger helt i byttet.

Trenger gode råd! Noen paragrafer å henvise til? Lover? Hvordan skal man evt formulere seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skulle foreslå en kompostbinge. Med lokk på.

Skrevet

Kanskje du skulle foreslå en kompostbinge. Med lokk på.

Som nevnt tidligere så har jeg vært i kontakt med naboen angående dette, uten hell, prøvde å forklare, komme med forslag, men det ble avslått.

Vil gjerne gå videre med saken. Det er jo rett og slett helseskadelig med råtten mat liggende rundt husveggene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om ikke dette dekkes av § 28 i Forurensningsloven:

§ 28. (forbud mot forsøpling)

Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander.

Første ledd er ikke til hinder for at avfall blir tatt hånd om på opplagsplass eller i behandlingsanlegg med tillatelse etter § 29 eller for at avfall blir levert dit.

Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding.

Etter hva jeg skjønner, dekker denne paragrafen et litt videre miljøbegrep enn bare utslipp av miljøgifter, og vil være grunnlag for et krav om å få slutt på forsøpling.

Denne loven blir håndhevet av kommunen. De kan pålegge eier å rydde opp, om eier ikke rydder opp kan kommunen rydde for eiers regning eller evt. ilegge tvangsmulkt til forholdet er ryddet opp i. For å finne ut hvilken instans i din kommune som håndhever dette kan du henvende deg til sentralbordet ved kommunen. Snakk med en saksbehandler ved rette avdeling, og skriv så en klage, legg ved noen bilder, så er de pliktige til å sjekke dette ut nærmere.

Skrevet

Sjekk hvem som har ansvaret for renovasjon i din kommune/ ditt område og om det evt. foreligger en renovasjonsforskrift. Dette er ofte regulert der, og renovasjonsselskap/ kommune kan ha sanksjonsmuligheter.

Skrevet

For det første hadde jeg satt opp gjerde, så jeg kunne holde hunder og unger på min egentomt og unna det svineriet.

Deretter hadde jeg tatt kontakt med kommunen, mattilsynet foreksempel og hørt hva de kan gjøre.

Skrevet

Hvis det er slik at hunden din kan løpe fritt inn i naboens tomt ville jeg definitivt satt opp et gjerde. Da vil du jo samtidig slippe å måtte se på komposthaugen.

Så lenge det ikke lukter vondt ser jeg ikke problemet :)

Gjest Vilma
Skrevet

Hvis det er slik at hunden din kan løpe fritt inn i naboens tomt ville jeg definitivt satt opp et gjerde. Da vil du jo samtidig slippe å måtte se på komposthaugen.

Så lenge det ikke lukter vondt ser jeg ikke problemet :)

Rotter og måker er da like ille, om ikke verre, en lukt.

Skrevet

Rotter og måker er da like ille, om ikke verre, en lukt.

Hm, leste vist ikke TS sitt innlegg godt nok, la ikke merke til det med rotter og måker før nå:)

Skrevet

Såvidt jeg vet er det uloglig med åpen kompostbinge til matavfall.

I linken under står det litt om hjemmekompostering.

Vi bor i Bergen og da vi kjøpte kompostbinge kom det en mann fra Bir og kontrollerte bingen før vi fikk ta den i bruk.

http://bir.no/Documents/Brosjyrer/Heimekompost_nynorsk.pdf

Skrevet

Ta kontakt med kommunen, Christal! Dei vil nok gjerne henvise deg vidare til renovasjonsselskapet (ja....), men eg trur det står noko i renovasjonsforskrifta om kor vidt dette er lov eller ei. Eg skal sjå om eg finn det att, har berre ikkje tid akkurat no :)

Eg forstår at folk vil kompostere, spesielt sidan det er vekt på søppelleveringa, men då må det vere i binge, ikkje opent slik!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...