Gå til innhold

Oppusing av garasjer - ny og dårliger parkeringsplass

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har en obosleilighet med tilhørende parkeringsplass i fellesgarasje. De siste fire måneder har garasjeannlegget blitt pusset opp, og det har lenge vært mye informasjon om nye nøkler og når det åpnes. Uka før påske kom et plutselig et skriv ala "vi har forresten byttet om på parkeringsplassene deres, nå skal dere parkere etter leilighetsnummer, ikke parkeringsnummer". Når jeg i dag kom til parkeringsplassen viser det seg at jeg har fått plass innerst i et bomberom helt inntil murveggen. Det er kun en rad med biler der jeg står og det er svært smalt. Jeg har en sedan og får ikke kjørt inn i parkeringsplassen min. Jeg må først kjøre inn i det trange bomberommet, så knote frem og tilbake for å snu, og så rygge inn i den trang plassen (bilen er kortere bak enn foran). For å komme ut må jeg presse døra inn i murveggen og det er så vidt jeg kommer ut. I tillegg har jeg vond rygg og sliter derfor i perioder med å komme meg ut av bilen selv om det er god plass. Jeg er en god sjåfør, og har aldri hatt noen problemer med å parkere på trange plasser da jeg er vant med trange garasjer og lukeparkering siden jeg fikk førerkortet. Min samboer derimot har store problemer med å pakere og klarer nå ikke parkere bilen i garasjen. Parkerer vi andre steder får vi bot.

Har de lov til å bytte om slik uten å spørre? Jeg mener dessuten at jeg nå kan få problemer med å selge leiligheten min ettersom det ikke er plass til biler som er litt større enn min, og mange vil nok kvie seg for å parkere der. Hva kan jeg gjøre? Kan jeg kreve at styret rydder opp og skaffer meg en annen plass, evt at jeg får tilbake min gamle? Jeg kan ikke ha den parkeringsplassen til min bil, da vil den bli skadet i løpet av kort tid :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betaler dere for parkeringsplassene? Hvis ikke kan de nok gjøre nøyaktig som de vil ift. parkeringshuset.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei vi betaler ikke, men hver leilighet eier en parkeringsplass hvis jeg har forstått det riktig. Det er mange som leier ut sine hvis de ikke bruker dem for eksempel.

Skrevet

Står det et p-plass-nummer i leiekontrakten din, det tror jeg det har gjort hos meg når jeg hadde fellesgarasje.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei alle numrene stod hos vaktmesteren.

Mitt største problem er jo at jeg ikke kommer meg ut av bilen uten å skade bildøra.

Skrevet

Hvor bred er parkeringsplassen? Vegdirektoratet anbefaler minst 2,5 m. Er den under 2,3 m regnes det for å ha svært lav standard og bør av sikkerhetsårsaker utbedres for å unngå skader på karosseri, osv.

Har du prøvd å ta det opp med styret? Er det mulig å utvide plassen på noe vis?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått målt den enda, og ikke kontaktet styret fordi jeg oppdaget det da jeg kom hjem kl 18 i ettermiddag (første gang jeg parkerer der etter garasjen åpnet).

Men jeg skal i allefall måle den. Utvidelse går ikke siden det er murvegg på ene siden og parkeringsplasser og stolper bortover den andre siden. Pga murveggen blir bruksarealet mindre enn den ville vært om jeg hadde hatt en parkeringsplass ved siden av. Da hadde jeg hatt 10-30 cm ekstra å åpne døra på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg målt og plassen er såvidt over 220. Jeg parkerte litt skrått i går og det ser jeg er eneste grunnen til at jeg kom meg ut av bilen. Jeg har forsøkt å kontakte ansvarlig i borettslaget men har ikke fått tak i noen enda.

:sukk:

Skrevet

Nei vi betaler ikke, men hver leilighet eier en parkeringsplass hvis jeg har forstått det riktig. Det er mange som leier ut sine hvis de ikke bruker dem for eksempel.

Forstår deg slik at dere faktisk eier plassen siden du nevner at du tror det vil være vanskeligere å selge leiligheten med en dårlig plass.

Da ville jeg sjekket kontrakten for å se om du eier en spesifikk plass (eller at det er opprettet bruksrett for en spesifikk plass). Står det at du har det, så kan ikke styret uten videre gi deg en annen plass uten at dette er regulert i vedtektene, loven eller i kontrakten din.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det står ingenting om spesifikk plass i kontrakten dessverre. Men hver enkelt leilighet er tildelt en fast plass av vaktmester eller styret. Men om det betyr at den plassen er "min" aner jeg ikke.

Skrevet

Var det noen i styret som hadde dårlig plass før og nå fikk en mye bedre plass, kanskje?

Skrevet

Du bør sette deg ned og lese vedtektene for hvordan parkeringsplasser tildeles, om dette er noe styret på egenhånd kan avgjøre eller om det er andre regler. Om du ikke finner noe der som kan hjelpe deg, er det ikke annet å gjøre enn å fremme forslag om å endre vedtektene om at parkeringsplass tildeles etter f eks ansiennitet. Da har du mulighet til å skaffe deg en bedre plass på sikt hvertfall. Om du er rask, kan du kansje rekke det før årets gen fors som ofte er i disse tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...