Gjest ¤Vamp¤ Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Skjermen på min bærbare pc er blitt helt svart. Det begynte med flimring nederst i skjermen og skjermen hang seg opp. Det virker som om resten av maskina virker som den skal, når jeg slår maskina på jobber den som normalt. Noen som vet hva som er galt? Og vil det lønne seg å sende den på reperasjon kontra å kjøpe ny pc? Maskina er vel nesten 2 år gammel.
LetThemEatCake Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Antingen är det väl glapp någonstans eller så är det dags för ett nytt grafikkort. Det låter som glapp dock. Du kan ju kontakta återförsäljaren och se om de vet vad problemet är och få ett prisförslag på reparation. Då kan du ju överväga alternativen. Min pojkväns dator gjorde samma sak, men den är lite sprucken i gångjärnen. Den fungerade inte på flera månader, så han köpte en ny och så vips så fungerade den gamla igen, haha. :gjeiper:
Hanselot Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Skjermen på min bærbare pc er blitt helt svart. Det begynte med flimring nederst i skjermen og skjermen hang seg opp. Det virker som om resten av maskina virker som den skal, når jeg slår maskina på jobber den som normalt. Noen som vet hva som er galt? Og vil det lønne seg å sende den på reperasjon kontra å kjøpe ny pc? Maskina er vel nesten 2 år gammel. Har du ikke 3 års garanti på laptopen? Jeg har inntrykk av at de fleste har en sånn ordning når det kommer til bærbare. Funker den om du feks kobler til en ekstern skjerm?
Gjest Nedfall Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Prøv en sånn Linux Live CD, får du bilde da, er det håp. Men.. du burde fått opp noe idag også. Er det noen softwareproblemer som er årsaken, ska du likevel få bilde rett med det samme du skrur den på. Den vil bl.annet ta en rask sjekk av minnet, vise dato/klokkeslett (det man ofte kaller POST). Er det helt svart, absolutt hele tiden, er det nok, som de andre her sier, føkka skjermkort. Men prøv en sånn linuxlive sak, for sikkerhets skyld. Du kan f.eks bruke Knoppix, Ubuntu, eller kanskje heller Damn Small Linux (Direkte nedlasting), eller Puppy Linux (Direkte nedlasting). De to siste distribusjonene er bittesmå, og helt ok til sånn småtesting.
LetThemEatCake Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Behöver man inte ha Linux som operativsystem för att det ska funka då? Linux är ju inte direkt det vanligaste.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Kan være en ledning inn i der som har løsnet. Selv om den er 2 år har du rett på gratis reperasjon om du henvender deg til der du kjøpte pcen, eller leverandøren.
Gjest Nedfall Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Behöver man inte ha Linux som operativsystem för att det ska funka då? Linux är ju inte direkt det vanligaste. Nei. De Linux CDene jeg linket til, kjører Linux rett fra CDen. Det er derfor de er så velegnet til å teste med. Ingenting på harddisken blir rørt. Puppy Linux er såpass liten at den kan kjøres fullstendig i RAM. Så man kan faktisk ta ut CD plata, når operativsystemet er startet opp. Prinsippet Live CD blir forklart her. Veldig kjekk teknologi!
LetThemEatCake Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Ahaa, fascinerande! Tack för information Nedfall! Man lär sig något nytt varje dag.
Zealuu Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 At GPU-en er helt ødelagt er i grunn et worst-case scenario. Det kan like gjerne være en eller annen banal feil på den - en dårlig eller løs kontakt, for eksempel - som lett kan repareres. Hvis du ikke vil rote rundt inni den selv, lever den inn til noen som kan sånt (dvs. ikke Elkjøp), eller gjør det til en garantisak. Hvis PC-en ikke lager ett eller flere gammeldagslydende pip når du skrur den på, er det rimelig greie sjanser for at det ikke er selve komponentet som har problemer, men et eller annet mellomledd. Live-CD-forslaget kan du bruke først av alt, for å være helt sikker på at det ikke er softwarerelatert.
LetThemEatCake Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Kan du inte annonsera ut till nära och kära och se om någon är datorkunnig? Det finns ofta någon som har erfarenhet av att plocka isär/laga datorer. Släng upp ett meddelande på Facebook eller något och se om någon nappar.
Gjest Nedfall Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 At GPU-en er helt ødelagt er i grunn et worst-case scenario. Det kan like gjerne være en eller annen banal feil på den - en dårlig eller løs kontakt, ...eller noe galt med RAMen. Vet ikke med bærbare, men var borti ett tilfelle med en stasjonær maskin, der minnebrikkene ikke var satt ordentlig nedi ---> svart skjerm.
Gjest Nedfall Skrevet 6. april 2010 #14 Skrevet 6. april 2010 Ahaa, fascinerande! Tack för information Nedfall! Man lär sig något nytt varje dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå