Gjest Tore Skrevet 18. mai 2010 #161 Skrevet 18. mai 2010 Jeg betaler halvparten av fellesutgiftene, halve strømregninga og halve internettregninga (=fast sum pr. mnd som dekker alt dette). Vi deler på maten. Jeg gidder ikke betale ned på hans lån uten å ha eierandel i leiligheten (noe som er helt uaktuelt) og det er en ordning som passer fint for oss. Jeg eier selv leilighet som jeg leier ut. Er ikke det en ganske så egoistisk tanke. "Jeg gidder ikke betale ned på hans lån uten å ha eierandel i leiligheten". Må du ikke normalt sett betale husleie når du bor et sted, i tillegg til normale utgifter som dere deler allerede. Du skriver at du eier leiligheten som leier ut, og da ser jeg det sånn at du tjener på å bo hos din "bede halvdel"....
Piper Skrevet 18. mai 2010 #162 Skrevet 18. mai 2010 Er ikke det en ganske så egoistisk tanke. "Jeg gidder ikke betale ned på hans lån uten å ha eierandel i leiligheten". Må du ikke normalt sett betale husleie når du bor et sted, i tillegg til normale utgifter som dere deler allerede. Du skriver at du eier leiligheten som leier ut, og da ser jeg det sånn at du tjener på å bo hos din "bede halvdel".... Og hun betaler jo husleie til han, halvparten av fellesutgiftene. Er det mindre egoistisk av han å kreve halvparten av hele boutgiften, når han da vet at han sietter igjen med hele gevinsten om det blir slutt? Når man flytter sammen, så kan man ikke tenke at man måtte jo ha leid et annet sted likevel. Ville det kostet emg like mye å leie et annet sted, som å bo sammen med en mann som satt med hele gevinsten ved et eventuelt brudd, da ville jeg heller valgt å bo for meg selv. Eller kjøpe noe eget som var mitt, som jeg da kunne tjene penger på ved et eventuelt brudd. kanskje han da kunne flyttet inn til meg i stedet, så kunne han betalt havparten av alle boutgiftene, vel viten om at jeg satt igjen emd hele gevinsten. Hvorfor er det egoistisk å tenke litt på seg selv, og prøve å sikre seg selv litt?
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2010 #163 Skrevet 18. mai 2010 Men det er fremdeles ikke så mange her inne som reflekterer over at det hovedsaklig er kvinner som synes det er greit å flytte inn til kjæresten - og mene at de selvfølgelig skal tjene på det, mens kjæresten ikke skal tjene på det? Merkelig nok er det fremdeles sparsomt med refleksjoner over det Zuperduper påpeker her. Besynderlig.
Gjest Maja Skrevet 22. juni 2011 #164 Skrevet 22. juni 2011 Jeg bor nå hos kjæresten. Jeg er student/ lærling og tjener 71kr i timen i 2 år. Mamma og pappa bor 2 km fra meg og kjæresten. Jeg kan bo hos mamma og pappa, og da får jeg jo alt gratis. Jeg betaler 1000kr i måneden til kjæresten, plus over halvparten av maten. Og shampo og klær. Han tjener over 4 ganger så mye som meg, og er noe eldre. Jeg synes det er rettferdig at jeg betaler det jeg bruker hos han. Han klarer ikke helt å regne på hvor mye det er. Men han mener jeg burde betale mye mer enn det jeg gjør. Nå bor vi i en 60 kvadrats leilighet på landet, så prisene er noe annerledes enn i byen.
Gjest Anuket Skrevet 22. juni 2011 #165 Skrevet 22. juni 2011 Skal flytte inn med kjæresten min, hurra! Han eier leilighet, så da er jo spørsmålet hvor mye jeg skal betale til ham i måneden. Har blitt enige om at det er best at jeg betaler en fast sum som også dekker strøm, tv, internett o.l., istedenfor å drive og dele på regningene fortløpende. Han ønsker ikke å tjene mye på at jeg flytter inn, så jeg er redd han gir meg en for lav sum, mens jeg ikke ønsker å tjene på å flytte inn heller, så han er redd jeg vil betale for mye. Det skal ikke være lett. Jeg er student ut dette semesteret, har ikke fått jobb enda, men satser på at det skal ordne seg etter sommeren. Han jobber fullt og tjener ok. Hva slags "fordelingsnøkkel" har dere andre som er i lignende situasjon? Jeg skal jo ikke betale ned lånet hans når jeg ikke kjøper meg inn (og det ønsker jeg ikke å gjøre med det første), men jeg ønsker jo ikke å snylte på kjæresten min heller. Her er leien mn 3500 i mnd, inkl. internett. Strømmen kommer utenom. Han ville heller ikke tjene på meg som han sa, men han ville ha nok til å dekke utgifter i borettslaget etc. Og kom frem til at det var det greieste. Jeg kompenserer ofte med å handle inn mer mat etc. fordi leiligheten er stor og jeg gjerne ville bidra litt mer. Vi er begge studenter, så nedbetaling av studentlån etc. kommer senere
louise1 Skrevet 22. juni 2011 #166 Skrevet 22. juni 2011 Jeg er uten jobb akkurat nå, så ingenting her.. Men så snart jeg begynner å tjene penger så skal jeg selvfølgelig være med å betale! Ser for meg at jeg betaler all maten og tar over lånet hans
Tears.of.the.Sun Skrevet 22. juni 2011 #167 Skrevet 22. juni 2011 Absolutt ingenting. Han eier og jeg bor sammen med han kostnadsfritt. I utgangspunktet var jeg svært imot den ordningen, men han klarte å overtale meg. Vi har vært sammen såpass lenge, og siden jeg er student er det en grei ordning føler vi. Jeg har fortsatt noen år igjen av studiene mine og jobbene jeg har på siden er akkurat nok til å dekke min kvinnebruk (klær, sko, kosmetikk) + det hunden trenger + bøker og mat.
Gjest lisat Skrevet 22. juni 2011 #168 Skrevet 22. juni 2011 Hvis kjæresten foreslår at en kan bo gratis er det jo greit! Men ellers virkelig ikke!!! Man burde betale oppi mot det man hadde betalt i husleie ellers syns nå jeg. Frem til man har kjøpt seg et felles sted. Alt annet blir veldig egoistisk. JA, man hjelper med å nedbetale lånet, men samtidig så er det to i leiligheten, og vedkommende oppgir sin frihet.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2011 #169 Skrevet 24. juni 2011 Jeg og min daværende samboer gjorde det helt kort og enkelt med engang: Vi opprettet en felleskonto, satt inn 6-7000 hver pr mnd som ble brukt til alt(husleie, strøm, internett, kabel-tv, mat). Skulle vi ha møbler så brukte vi våre egne og spleiset. Det skal nevnes at vi leide, og flyttet inn sammen samtidig.
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2011 #170 Skrevet 24. juni 2011 I mitt forhold er det kvinnen som er huseieren. Vi deler alle fellesutgifter, og jeg betaler halvparten av husleie, renter og avdrag. Jeg har ikke nok egenkapital på dette tidspunktet til å kunne kjøpe selv uansett, og jeg hadde måttet betale minst det samme som jeg gjør nå på leiemarkedet. I tillegg er standarden høyere enn det jeg ville fått for samme pris på leiemarkedet. Personlig synes jeg det er greit at pengene mine går til henne fremfor en lånehai. Det vil jeg også mene om det skulle bli slutt. På sikt vil vi nok kjøpe noe annet sammen, og da vil jeg selvsagt gå inn som deleier. Om det ikke kommer klart fram så er altså jeg en mann.
Gjest mari kontrari Skrevet 24. juni 2011 #171 Skrevet 24. juni 2011 Samboeren min er i jobb og eier leiligheten vi bor i, mens jeg har et halvt år igjen av studiene før jeg begynner i jobb. Vi gjør det slik at han betaler alt som har med lånet å gjøre, mens fellesutgifter, nødvendig mat, strøm, internett etc. deles likt. Jeg kommer litt billigere ut av det enn jeg gjorde i kollektiv med venner, og prøver derfor å spare på BSU-konto hver måned. Han spanderer nok litt mer luksusmat på oss enn jeg, mens jeg i større grad rydder og ordner ting når jeg som student har god tid om morgenen. Til en viss grad kan man si at jeg tjener på å bo hos ham i og med at jeg har ca 1000,- mindre i boutgifter i mnd enn i kollektiv. Samtidig sparer han på å ha meg her fremfor å bo alene. Pengene jeg sparer i BSU går forhåpentligvis en gang til å kjøpe en større leilighet sammen. Vi har valgt å konsekvent ikke spleise på noen til leiligheten da det vil gjøre ting mer komplisert ved brudd. I stedenfor eier for eksempel jeg sofaen, og kan i teorien ta den med meg om det blir slutt, mens han eier spisebordet og bokhyllen.
Gjest Badabing Skrevet 24. juni 2011 #172 Skrevet 24. juni 2011 Jeg betalte halvparten av alle fellesutgiftene, og i tillegg betalte jeg 2000 kroner i måneden. La sammen de gangene jeg hadde betalt 2000 kroner, og trakk fra dette på lånet da jeg skulle kjøpe meg inn.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2011 #173 Skrevet 24. juni 2011 Og hun betaler jo husleie til han, halvparten av fellesutgiftene. Er det mindre egoistisk av han å kreve halvparten av hele boutgiften, når han da vet at han sietter igjen med hele gevinsten om det blir slutt? Når man flytter sammen, så kan man ikke tenke at man måtte jo ha leid et annet sted likevel. Ville det kostet emg like mye å leie et annet sted, som å bo sammen med en mann som satt med hele gevinsten ved et eventuelt brudd, da ville jeg heller valgt å bo for meg selv. Eller kjøpe noe eget som var mitt, som jeg da kunne tjene penger på ved et eventuelt brudd. kanskje han da kunne flyttet inn til meg i stedet, så kunne han betalt havparten av alle boutgiftene, vel viten om at jeg satt igjen emd hele gevinsten. Hvorfor er det egoistisk å tenke litt på seg selv, og prøve å sikre seg selv litt? Du snakker ikke om å sikre deg selv, men snylting.
Gjest madammen Skrevet 24. juni 2011 #174 Skrevet 24. juni 2011 I vårt tilfelle er det jeg (kvinnen) som eier enebolig. Han betaler halvparten av renteutgiftene mine, samt halvparten av de faste utgiftene som han tar del i, strøm/renovasjon/rikstv/internett etc. Dette blir 3200,- i mnd og er en helt grei fordeling selv om han har en del mer i lønn enn meg. Den dagen han skal inn som medeier så tar vi en takst av huset så vi vet hvilken andel som er "min". Jeg har tross alt betalt på lånet flere år, og han bor nå "billig" og har alle muligheter til å spare opp sin egen egenkapital. Synest dette er den mest rettferdige løsningen for oss begge to. Jeg skal jo ikke "tjene" så mye på at han bor der, men over 3000kr letter jo utrolig på min økonomi.
Gjest Håpløs Skrevet 25. juni 2011 #175 Skrevet 25. juni 2011 Jeg syne det mest rettferdige er at Man betaler en billig husleie. 3-4000 bør være passe, det er billigere enn å leie en streika. Strøm, tv, Internett osv bør spleises på. .
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2011 #176 Skrevet 25. juni 2011 Spm til dere. Vi bor sammen i en leid leilighet ( vi skal bygge og min leier. I ut da den er for liten) vi blir 5 i oktober. Hvordan synes dere vi skal fordele utgifter på min leilighet og hans to barn fra før?
Jade Skrevet 25. juni 2011 #177 Skrevet 25. juni 2011 Jeg leste noe fornuftig i en annen tråd: Det er så mye mas om at huseier ikke skal tjene på at kjæresten sin flytter inn. Men hvorfor skal leieboeren tjene på å bo hos kjæresten sin som er huseier? Mange bor jo nesten gratis og har da masse penger til overs. Hadde hun bodd hvor som helst andre steder, så hadde hun jo måtte betalt masse. Selv om det var husleie delt på to.
Gjest Doh Skrevet 26. juni 2011 #178 Skrevet 26. juni 2011 Jeg betaler 2500 til samboeren min. Dette er nesten hele fellesutgiftene som er på 2800. Men så betaler han alt av strøm, forsikringer ol. Jeg har også betalt inn 350.000 i leiligheten sånn at jeg skal få stipend og han betaler da fortere ned på lånet på grunn av dette. Jeg er student og han jobber fulltid, så han betaler mer enn meg ellers(f.eks betaler han hele USA-ferien i år). Alt i alt en god situasjon for oss begge. Nå gifter vi oss om ikke altfor lenge og da blir det felles økonomi noe vi er enige om. Har forresten hatt denne ordningen i tre år og begge er fornøyde med den
Gjest Mysticgirl Skrevet 26. juni 2011 #179 Skrevet 26. juni 2011 Hmm.. jeg eier, men kjæresten min betaler ikke noe i husleie hos meg. Jeg betaler ned på lånene mine selv, siden jeg eier. Men noe husleie nei det betaler han ikke, er det virkelig vanlig å ta det når man er sammen? Vi betaler mat og regninger sammen. Hvem som betaler hva er vi ikke så nøye med, da vi har alltid pengene sammen. Er dette gammeldags eller? Jeg taper jo egentlig ikke noe på dette, har heller mer råd nå når vi har to inntekter..
Gjest Mysticgirl Skrevet 26. juni 2011 #180 Skrevet 26. juni 2011 Er det ingen som har felles økonomi lengre ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå