Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det ingen som har felles økonomi lengre ? :sjokkert:

Jo? Selv om man har separate kontoer så betyr ikke det at man ikke har felles økonomi. Her er det slik at den som har råd betaler. Man prater ikke om "ditt og mitt" i vårt forhold, med mindre det dreier seg om sparepenger/arv fra før vi ble sammen. Vi har ulike bankkontoer rett og slett fordi vi aldri har giddet å lage en felleskonto.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jo? Selv om man har separate kontoer så betyr ikke det at man ikke har felles økonomi. Her er det slik at den som har råd betaler. Man prater ikke om "ditt og mitt" i vårt forhold. Vi har ulike bankkontoer rett og slett fordi vi aldri har giddet å lage en felleskonto.

Mvh Yvonne :heiajente:

Vi har også separerte kontoer men har felles økonomi for det om :)

• 1 år senere...
Gjest maria
Skrevet

Merker jeg blir provosert av å lese dette egentlig.

Dersom dere ikke hadde bodd hos kjæresten deres som eier, hvor hadde dere bodd da?

Dere må jo bo et eller annet sted? Og dersom dere ikke hadde eid selv, så måtte dere jo ha leid. De fleste betaler leie på rundt 4000-6000 av de jeg kjenner som er studenter her i Trondheim. Dere mener at dere skal bo GRATIS bare fordi kjæresten deres har tenkt fremover økonomisk?? Hvorfor i all verden skal dere bo gratis?

Og ALLE må da betale mat, strøm, Internett m.m., så det kan ikke regnes med som "din del" av utgiftene en gang. Snakk om å være egoistiske!

Jeg synes det er mest rettferdig å dele ALT på to, dvs. nedbetaling av lån+strøm+Internett+evt.fellesgjeld/2. Dere som sier at dere "ikke vil betale ned på andre sitt lån" som jo er kjæresten deres sitt. Dere måtte jo uansett ha betalt pengene "ut av vinduet" til en fremmed utleier ellers??

Betaler selv halvparten av alt med den største selvfølge. Nå bor jeg for 3000 i mnd totalt (med nedbetaling av hans lån inkl.), som er 1400 mindre enn jeg betalte i mnd når jeg leide gjennom Studentskipnaden. Altså: Jeg TJENER på det ved å flytte inn ved han, for et sted må man jo bo, og hva er så forferdelig med kjærestens sted? Blir sur av de som snakker om at "kjæresten min invisterer jo i fremtiden sin, og aldri i verden om jeg betaler ned på hans lån. Da kommer jeg dårlig ut av det og føler meg økonomisk utnyttet. Nei, skal være selvstendig og betale langt mindre enn jeg hadde gjort om jeg bodde alene, leide eller eide selv. Det er rettferdig synes jeg". Fortell meg hvorfor??

Helt enig med deg!! Vi gjør det samme, jeg bor hos kjæresten min og betaler 3000,-/måned. Mat og andre utgifter deler vi på :-)

Skrevet

Jeg betaler han 16000. De nettene han sover i senga, betaler jeg 2000 mer per natt :( :( :( :( :(

Skrevet

Vi ble enige om felles økonomi da jeg flyttet inn, så jeg betaler også regninger og hjelper til med lånet på huset. Hvilke regninger jeg betaler, kommer helt an på når de kommer, men felles TV-lisens har jeg bestemt meg for å ta hver gang.

Jeg skriver opp hvor mye jeg betaler inn på lånet, siden vi holder på å ordne med at jeg skal bli deleier i lånet, pluss at vi har skrevet samboerkontrakt.

Mat veklser vi på å betale, det kommer helt an på hvem av oss som pakker eller tar frem kortet når vi er i butikken.

Skrevet

Halve husleia/strøm/forsikring. Også har vi en felleskonto for mat mens resten av pengene kan vi selv bruke på hva enn vi vil.

Skrevet

Denne tråden er veldig lærerik. Den forteller meg at

1) Den som er huseier skal ikke tjene på at kjæreste flytter inn, men kjæreste kan godt tjene på å flytte inn med huseier. Den som flytter inn skal derfor ikke betale halvparten av rentene på lånet til huseier minus skattefradraget, men i høyden betale halvparten av fellesutgifter som husleie, strøm og mat. Innflytter betaler da i verste fall en symbolsk sum for å bo i en dyr leilighet på et dyrt sted, la oss si en tre-roms i Oslo. Dette er visstnok bare rett og rimelig siden huseier ikke er en utleier og driver bizznizz.

2) Huseier er som regel en mann, innflytter en kvinne.

3) Hvis huseier hadde vært en kvinne er det usikkert om regel nr. 1 over fremdeles gjelder. Man kan bare gjette på om pipa hadde fått en annen lyd da.

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Eh... jeg har eget hus og ingen av mine samboere har betalt HUSLEIE for å bo hos meg! Vi har hatt alle pengene sammen uansett!!

Skrevet

Syns ikke du skal betale noen husleie jeg, men kanskje bidra litt mere på andre utgifter som mat og strøm

Skrevet

Syns ikke du skal betale noen husleie jeg, men kanskje bidra litt mere på andre utgifter som mat og strøm

La oss si fyren betaler 10K for boligen i måneden (avdrag, renter, husleie). I tillegg kommer andre faste utgifter. Du mener altså at dama skal betale litt mer for mat og strøm og that`s it? Så i stedet for å betale 9K i leie for en shitty 1 eller 2-roms, eller 10K for en eid leilighet som typen, så kan hun betale 2-3000 til kjæresten og bruke resten på sparing eller forbruk? Hvorfor?

Når jeg sier at han er huseier og hun innflytter er det fordi det som regel er han som eier kåken, i alle fall i disse KG-trådene.

Skrevet

Eh... jeg har eget hus og ingen av mine samboere har betalt HUSLEIE for å bo hos meg! Vi har hatt alle pengene sammen uansett!!

Ja, men da er det jo greit. Dere har felles økonomi. Ikke vet jeg hvordan du finansierer boligen din, men har du lån må du betale dyrt for det, og da er det urimelig at det skal lønne seg for samboeren din å bo gratis med deg. Han måtte jo ellers betalt hvis han hadde eid eller leid.

Gjest NorskPakistaner
Skrevet

4000 kr Oslo

Hvorfor betaler du husleie? Er ikke du sammen med en pakistaner? Pakistanere tar aldri i mot penger fra sine kvinner. :) Ikke ekte pakistanere. Det er en manns jobb å forsørge kvinnen. Tjener du penger selv, så skal du bruke de på deg selv.

Har aldri tatt i mot så mye som et øre fra kjæresten min. Kunne aldri ha falt meg inn. Går vi ut, så betaler jeg selvsagt. Til gjengjeld så forventer jeg bare at hun tar oppvaksen (men det er egentlig fordi jeg er så elendig til det, og lager så mye vannsøl på kjøkkenet).

Skrevet

Hvorfor betaler du husleie? Er ikke du sammen med en pakistaner? Pakistanere tar aldri i mot penger fra sine kvinner. :) Ikke ekte pakistanere. Det er en manns jobb å forsørge kvinnen. Tjener du penger selv, så skal du bruke de på deg selv.

Har aldri tatt i mot så mye som et øre fra kjæresten min. Kunne aldri ha falt meg inn. Går vi ut, så betaler jeg selvsagt. Til gjengjeld så forventer jeg bare at hun tar oppvaksen (men det er egentlig fordi jeg er så elendig til det, og lager så mye vannsøl på kjøkkenet).

Dette er Norge, ikke Pakistan. Vi har kommet mye lengre enn dere på diverse områder. Du vet likestilling, kvinners rettigheter osv. Kvinner har rett til å betale sin andel, slik de har retten til å jobbe. Den andre siden av denne saken er at de har plikt til å betale og jobbe også. Menn og kvinner er likestilte i Vesten.

Skrevet

Forresten, jeg er ikke innflytter. Beklager. Vi fant leilighet sammen.

Annonse
Gjest NorskPakistaner
Skrevet

Dette er Norge, ikke Pakistan. Vi har kommet mye lengre enn dere på diverse områder. Du vet likestilling, kvinners rettigheter osv. Kvinner har rett til å betale sin andel, slik de har retten til å jobbe. Den andre siden av denne saken er at de har plikt til å betale og jobbe også. Menn og kvinner er likestilte i Vesten.

Og hvor var det jeg skrev at kvinner ikke har rett til å jobbe? Du forstår vel at innlegget mitt var litt humoristisk ment?

Skrevet

Og hvor var det jeg skrev at kvinner ikke har rett til å jobbe? Du forstår vel at innlegget mitt var litt humoristisk ment?

Greit det. Men når du gir kvinner betalingsfritak fordi de er kvinner er det rart om de har rett til å jobbe også. Dette er jo "hans penger er våre penger, mine penger er mine penger" i et nøtteskall. Du samtykker til dette ved å aldri ta imot penger fra en kvinne, som om hun er et stort barn og ikke en fullverdig voksen med voksne plikter. Det vil jeg si er kvinneundertrykkende. Hvis du er alvorlig that is, og ikke bare tuller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er forskjell på at begge parter SPARER på å bo sammen, og at den ene parten TJENER penger på kjæresten sin..<br /><br /> Anonym poster: f7ebe29f33f7d9269c57e7a19ce25f6c

Skrevet

Han er vel ikke ekte da, ikke faster han heller.

Jeg synes det er min plikt å betale for meg da jeg har full jobb.

Jeg ville følt meg som en hushjelp om jeg bare skulle vaske og laget mat, så nei, her i huset betaler jeg husleie og vi gjør begge like mye husarbeid :husarbeid:

Skrevet (endret)

La oss si fyren betaler 10K for boligen i måneden (avdrag, renter, husleie). I tillegg kommer andre faste utgifter. Du mener altså at dama skal betale litt mer for mat og strøm og that`s it? Så i stedet for å betale 9K i leie for en shitty 1 eller 2-roms, eller 10K for en eid leilighet som typen, så kan hun betale 2-3000 til kjæresten og bruke resten på sparing eller forbruk? Hvorfor?

Når jeg sier at han er huseier og hun innflytter er det fordi det som regel er han som eier kåken, i alle fall i disse KG-trådene.

Ja jeg syns det. Den som eier leiligheten sitter i Oslo iallefall med en verdiøkning, det er han/hun som sitter med en verdi han nedbetaler på.I mine øyne blir det helt feil at en samboer skal være med på nedbetalingen av en annens lån.

Hvis samboeren kjøper seg inn i leiligheten er det en annen sak, da skal selvfølgelig utgifter deles 50/50

Endret av Perrin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...