juliane Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 (endret) Skal flytte inn med kjæresten min, hurra! Han eier leilighet, så da er jo spørsmålet hvor mye jeg skal betale til ham i måneden. Har blitt enige om at det er best at jeg betaler en fast sum som også dekker strøm, tv, internett o.l., istedenfor å drive og dele på regningene fortløpende. Han ønsker ikke å tjene mye på at jeg flytter inn, så jeg er redd han gir meg en for lav sum, mens jeg ikke ønsker å tjene på å flytte inn heller, så han er redd jeg vil betale for mye. Det skal ikke være lett. Jeg er student ut dette semesteret, har ikke fått jobb enda, men satser på at det skal ordne seg etter sommeren. Han jobber fullt og tjener ok. Hva slags "fordelingsnøkkel" har dere andre som er i lignende situasjon? Jeg skal jo ikke betale ned lånet hans når jeg ikke kjøper meg inn (og det ønsker jeg ikke å gjøre med det første), men jeg ønsker jo ikke å snylte på kjæresten min heller. Endret 12. april 2010 av juliane
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 hei! Kjæresten min leide leilighet når jeg flyttet inn. Vi har strøm innlagt i prisen. jeg betaler halve husleia. Han betaler internetten. Vi deler en bil som egentlig er hans, så jeg betaler bensin på den noen ganger. Ellers er alt nogenlunde delt
Gjesten Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Jeg er ikke i din situasjon, men jeg ville sagt det naturlige var at alle utgifter som strøm, internett o.l. ble delt likt dere imellom, mens han tok seg av lånet selv. Som du selv sa så er det ikke naturlig at du betaler ned hans lån når du ikke skal kjøpe deg inn. 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 Jeg betaler halvparten av fellesutgiftene, halve strømregninga og halve internettregninga (=fast sum pr. mnd som dekker alt dette). Vi deler på maten. Jeg gidder ikke betale ned på hans lån uten å ha eierandel i leiligheten (noe som er helt uaktuelt) og det er en ordning som passer fint for oss. Jeg eier selv leilighet som jeg leier ut.
I Grosny Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Jeg betaler halvparten av fellesutgiftene, halve strømregninga og halve internettregninga (=fast sum pr. mnd som dekker alt dette). Vi deler på maten. Jeg gidder ikke betale ned på hans lån uten å ha eierandel i leiligheten (noe som er helt uaktuelt) og det er en ordning som passer fint for oss. Jeg eier selv leilighet som jeg leier ut. Hvis du er pengesterk og fornuftig, så er dette en grei nøkkel, men det du ikke betaler på lån setter du i banken, så du får egenkapital til den gangen dere skal flytte, slik at der stiller litt mer likt da. Den kontoen kommer forresten godt med hvis du blir kastet ut. 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Han eier leiligheten alene og har lånet alene, de andre utgiftene hans er: Leie: 800 kr/mnd Strøm: 500-900 kr/mnd alt ettersom Internet: 300 kr/mnd Han eier også bil som jeg nyter godt av, men jeg betaler ingenting på bilen eller bensin. Jeg betaler ikke leie, men handler all mat og andre husholdningsprodukter, ca 2000 kr mnd. I tillegg hender det at jeg betaler på andre ting som f.eks. en overraskende høy strømregning. Jeg betaler selvsagt på møbler o.l. som vi kjøper sammen (kommode, nye panner på kjøkkenet, nye dyner etc). I tillegg har jeg lagt igjen ganske mange timer i oppussing av leiligheten, som var et kaos da jeg flyttet inn. Alt av tapetsering, maling, gulvlegging og oppsetting av nye vegger har jeg vært med på og delvis gjort selv. Dermed har jeg bidratt til en liten økning i leilighetens verdi. Jeg slipper med andre ord billig unna i forhold til om jeg måtte leie selv, men jeg føler det er relativt greit fordelt slik som situasjonen er nå og han sier at han også er fornøyd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Hvis du er pengesterk og fornuftig, så er dette en grei nøkkel, men det du ikke betaler på lån setter du i banken, så du får egenkapital til den gangen dere skal flytte, slik at der stiller litt mer likt da. Den kontoen kommer forresten godt med hvis du blir kastet ut. Jeg kommer veldig godt ut av den ordningen. Husleien jeg får inn dekker mitt lån og husleie på min leilighet og går litt i pluss der, samtidig som jeg setter av ganske mye til sparing hver mnd siden mine boutgifter har sunket betraktlig. Om jeg blir kastet ut har jeg fortsatt min egen leilighet.
Gjest Lade Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 (endret) Jeg kommer veldig godt ut av den ordningen. Husleien jeg får inn dekker mitt lån og husleie på min leilighet og går litt i pluss der, samtidig som jeg setter av ganske mye til sparing hver mnd siden mine boutgifter har sunket betraktlig. Om jeg blir kastet ut har jeg fortsatt min egen leilighet. Kjæresten din høres ut som en tøffel. Jeg hadde aldri gått med på den løsningen. Ville du gått med på det samme om situasjonen var motsatt? Han bor grisebillig hos deg, mens han leier ut leiligheten sin, får betalt hele lånet og har et par ekstra lapper til gode hver måned. Føler du deg ikke litt grådig? Endret 6. april 2010 av Lade
Gjest Renate Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Jeg betaler 2000 kr hver måned, som vil tilsvare ca. halvparten av felleskostnadene i bygget der vi bor. Strøm er da inkludert. Ettersom jeg tjener veldig bra setter jeg i tillegg av 10 000 kr hver måned, som er sparing til vi skal kjøpe felles bolig
Gjest Nygift Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 vi har alltid hatt totalet fellesøkonomi.. dvs alt er alles
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Betale "husleie" uten å kjøpe seg inn hadde jeg aldri gjort med mindre han har økonomiske problemer. Alle andre poster bør deles, mat, strøm, tv, bensin om du bruker bilen..
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Halvparten av strøm, internett og fellesleie. (Selv om det muligens inneholder avdrag og renter på fellesgjeld.) Når det gjelder hans lån. Trekk fra selve nedbetaling av lånet. Den summen du da sitter igjen med er renter. Her trekker du i fra 28% som er hans rentefradrag som han får vedr. skatten. Det som da er igjen kan du dele på 2. Du skal iallfall ikke betale mer enn det her. Helst mindre siden du er student og jeg antar han jobber. Se på hva du betaler der du nå bor og hva betalingen inneholder. Du bør ikke gå over denne summen. Saken er jo at dere begge burde få lavere boutgifter. Ikke bare han. Tulla
Nuith Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 Hadde en samboer noen år der det var tydelig at det ikke var "oss for evig og alltid", og vi delte slik at han betalte alt lånet (det var ikke mye, han fikk 80% av kjøpesummen på leiligheten i forskuddsarv), og omtrent 30% av fellesutgiftene mens jeg betalte 70% av fellesutgiftene (totalt ca 3500 kr, så jeg betalte 2500). Billig husrom for meg, samtidig som jeg ikke følte meg som en snylter. Internett og strøm delte vi likt.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #14 Skrevet 6. april 2010 Kjæresten din høres ut som en tøffel. Jeg hadde aldri gått med på den løsningen. Ville du gått med på det samme om situasjonen var motsatt? Han bor grisebillig hos deg, mens han leier ut leiligheten sin, får betalt hele lånet og har et par ekstra lapper til gode hver måned. Føler du deg ikke litt grådig? Helt enig. Dette hadde ikke jeg gått med på heller. Jeg betaler 2000 kr hver måned, som vil tilsvare ca. halvparten av felleskostnadene i bygget der vi bor. Strøm er da inkludert. Ettersom jeg tjener veldig bra setter jeg i tillegg av 10 000 kr hver måned, som er sparing til vi skal kjøpe felles bolig Da slipper du også grisebillig ifra det. 2000 kr er jo ingen verdens ting egentlig.. Greit nok at man ikke skal betale ned hans lån, men man betaler jo som oftest mer renter enn avdrag, og en av dere må jo lånet stå på. Ville noen av dere som sier at dere ikke vil betale ned på hans lån, gått med på å være den som sitter med lånet og betaler mer renter enn avdrag, mens den andre ikke betaler noen av delene, og setter heller av til egen sparing??? Det bør i det minste deles slik som Tulla nevner nedenfor: Når det gjelder hans lån. Trekk fra selve nedbetaling av lånet. Den summen du da sitter igjen med er renter. Her trekker du i fra 28% som er hans rentefradrag som han får vedr. skatten. Det som da er igjen kan du dele på 2. Du skal iallfall ikke betale mer enn det her. Helst mindre siden du er student og jeg antar han jobber. Se på hva du betaler der du nå bor og hva betalingen inneholder. Du bør ikke gå over denne summen. Saken er jo at dere begge burde få lavere boutgifter. Ikke bare han. Tulla
Gjest Mahareth Skrevet 6. april 2010 #15 Skrevet 6. april 2010 Halvparten av strøm, internett og fellesleie. (Selv om det muligens inneholder avdrag og renter på fellesgjeld.) Når det gjelder hans lån. Trekk fra selve nedbetaling av lånet. Den summen du da sitter igjen med er renter. Her trekker du i fra 28% som er hans rentefradrag som han får vedr. skatten. Det som da er igjen kan du dele på 2. Du skal iallfall ikke betale mer enn det her. Helst mindre siden du er student og jeg antar han jobber. Se på hva du betaler der du nå bor og hva betalingen inneholder. Du bør ikke gå over denne summen. Saken er jo at dere begge burde få lavere boutgifter. Ikke bare han. Tulla Helt enig med denne. Men hva gjør dere med forsikringer da?
#Angel# Skrevet 6. april 2010 #16 Skrevet 6. april 2010 Jeg betaler 2000,- mer av fellesutgiftene enn han. Det er en veldig lav boutgift for meg i forhold til hva jeg hadde før.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #17 Skrevet 6. april 2010 Kjæresten din høres ut som en tøffel. Jeg hadde aldri gått med på den løsningen. Ville du gått med på det samme om situasjonen var motsatt? Han bor grisebillig hos deg, mens han leier ut leiligheten sin, får betalt hele lånet og har et par ekstra lapper til gode hver måned. Føler du deg ikke litt grådig? Ingen tøffel og dette var godt diskutert på forhånd. Han visste hva han gikk til. I tillegg tjener han 200' mer enn meg i året og har lite lån + mye EK så han syns det er greit. De "par ekstra lappene" du snakker om er ca 400,- pr mnd når alt er betalt(lån + husleie) , i tillegg må jeg skatte 12000,- pr. år for det jeg liksom tjener på å leie den ut. Så nei, jeg føler meg ikke grådig.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #18 Skrevet 6. april 2010 Aner ikke hva sambo har i lån eller kostnader til strøm ol. Men vi ble enige om at jeg betaler han 3.000,- pr mnd også dekker det alt. Ikke mat da selvfølglig! Synes det er så merklig at så mange har så mye i mot at man betaler en leie til kjæresten sin. Ett sted skal man jo bo.... Er jo mange som leier ut ett rom for mer en det jeg betaler....
Gjest yojo Skrevet 6. april 2010 #19 Skrevet 6. april 2010 Hva får dere igjen hvis det blir slutt? Dere får jo ikke noe igjen på en verdistigning eller noe?!
Gjest Lise Skrevet 6. april 2010 #20 Skrevet 6. april 2010 Merker jeg blir provosert av å lese dette egentlig. Dersom dere ikke hadde bodd hos kjæresten deres som eier, hvor hadde dere bodd da? Dere må jo bo et eller annet sted? Og dersom dere ikke hadde eid selv, så måtte dere jo ha leid. De fleste betaler leie på rundt 4000-6000 av de jeg kjenner som er studenter her i Trondheim. Dere mener at dere skal bo GRATIS bare fordi kjæresten deres har tenkt fremover økonomisk?? Hvorfor i all verden skal dere bo gratis? Og ALLE må da betale mat, strøm, Internett m.m., så det kan ikke regnes med som "din del" av utgiftene en gang. Snakk om å være egoistiske! Jeg synes det er mest rettferdig å dele ALT på to, dvs. nedbetaling av lån+strøm+Internett+evt.fellesgjeld/2. Dere som sier at dere "ikke vil betale ned på andre sitt lån" som jo er kjæresten deres sitt. Dere måtte jo uansett ha betalt pengene "ut av vinduet" til en fremmed utleier ellers?? Betaler selv halvparten av alt med den største selvfølge. Nå bor jeg for 3000 i mnd totalt (med nedbetaling av hans lån inkl.), som er 1400 mindre enn jeg betalte i mnd når jeg leide gjennom Studentskipnaden. Altså: Jeg TJENER på det ved å flytte inn ved han, for et sted må man jo bo, og hva er så forferdelig med kjærestens sted? Blir sur av de som snakker om at "kjæresten min invisterer jo i fremtiden sin, og aldri i verden om jeg betaler ned på hans lån. Da kommer jeg dårlig ut av det og føler meg økonomisk utnyttet. Nei, skal være selvstendig og betale langt mindre enn jeg hadde gjort om jeg bodde alene, leide eller eide selv. Det er rettferdig synes jeg". Fortell meg hvorfor?? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå