Pupsilure Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 (endret) Jeg er gravid og har noe voldsomt lyst på lakris Er ikke sånn veldig glad i det til vanlig, men nå må jeg bare ha det. Har lett masse etter den perfekte lakrisen, men finner den ikke. Vil ha den: myk, salt, salmiakk og litt søt. De fiskene man kan plukke selv er det nærmeste jeg kommer, men er ikke 100 % fornøyd. Ville hatt den litt søtere og mykere. Kick og nox er myke nok, men ikke salt nok. Fant en dag supermix med lakris, og til tross for mange forskjellige biter, var ingen av dem i nærheten engang Noen som har noen forslag til lakris jeg kan test ut? Hvilken syntes du er den beste lakrisen? Endret 6. april 2010 av Pupsi
lilleGrethe Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Jeg liker godt det meste av lakrisen man får i smågodt, jeg da. Litt av hvert! Ellers er den beste søte lakrisen Panda sin. Den er dyr, men veldig god! (Godt alternativ når man bor i England, og ikke får tak i salt lakris). Du får malaco's salte fisker i pose også - sjekk i dagligvarebutikken, eller i sverige hvis du skal dit. Har du prøvd saltsild? Den med salt utenpå? Den er salt utenpå og litt søtere inni, og hvis den er fersk, er den ganske myk. Ellers er heksehyl også godt. Lykke til med lakrisjakta! 1
Cumulus Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Panda sin er best, men den er jo søt. Saltsild er god hvis det skal være salt. Men de sorte stengene med brunt salmiakkfyll som du kjøper i løsvekt er detaller, aller beste (er det heksehyl kanskje?) Jeg hadde kick på saltsild da jeg var gravid forresten!
2ne2 Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Er ikke gravid da, men jeg elsker de salte fiskene og de "hjulene" du kan plukke i løsvekt hos candy king! Jungelvrøl Haribo Roulette - lakris
Pupsilure Skrevet 7. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2010 Takk for svar! Salt sild er veldig godt, men for seigt syntes jeg. Optimalt sett ville jeg hatt en type som ikke blir sittende sånn fast i tennene (vet jeg er vanskelig ) det samme gjelder malacofiskene i løsvekt, men ellers så er de ganske perfekte Skal prøve ut noen av de andre typene dere tipser om hvis jeg finner dem
Lyra Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 Panda har salt lakris også, i blå poser, men vet ikke om de er å få tak i her i Norge. Jeg har kjøpt på taxfree. For en stund siden fantes det salt kick i poser, men vet ikke om det finnes lenger.
Gjest Psiv Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 De svarte, flate lakris-ellipsene med "salt" utenpå som man får kjøpt i løsvekt på noen Rema 1000'er er supergode! Setter seg lett fast i tennene da men.. Salte ansikter er også namnam!
Kirsebær Skrevet 7. april 2010 #11 Skrevet 7. april 2010 Ikke for å skremme, men gravide bør ikke spise for mye lakris. Står om det her. Lykke til videre i graviditeten! 1
Trillrund Skrevet 8. april 2010 #12 Skrevet 8. april 2010 Det finnes en liten kiosk i Trondheim der de selger skikkelig lakris, og den aller beste er honninglakris.... Synes det meste av lakris smaker veldig kunstig, den var mye bedre før...
Mermaid Blues Skrevet 8. april 2010 #13 Skrevet 8. april 2010 Sambó- og Freyju-lakris er best i verden, men ikke alltid like lett å få tak i her i Norge :/ Ultra og Deli de Luca er vel de eneste jeg vet om som selger det. Ellers er jo Panda-lakrisen god =)
siebaeo Skrevet 10. april 2010 #14 Skrevet 10. april 2010 Hva med å "lage din egen" lakris..? Tenkte på det siden jeg i går lagde en lakrissaus til en sitrontertedessert. Da måtte jeg smelte Kick. Såe... hva med å smelte kick og tilsette litt salmiakkpulver? Blir kanskje krise men ellers kan du bare lage en sitronterte og ha slamiakk-kicksausen på den..
cilipili Skrevet 11. april 2010 #15 Skrevet 11. april 2010 Den nye Isabella-isen med lakris er fantastisk!
Cumulus Skrevet 11. april 2010 #16 Skrevet 11. april 2010 Hva med å "lage din egen" lakris..? Tenkte på det siden jeg i går lagde en lakrissaus til en sitrontertedessert. Da måtte jeg smelte Kick. Såe... hva med å smelte kick og tilsette litt salmiakkpulver? Blir kanskje krise men ellers kan du bare lage en sitronterte og ha slamiakk-kicksausen på den.. ..oppskrift?????
siebaeo Skrevet 12. april 2010 #17 Skrevet 12. april 2010 ..oppskrift????? Skrev den akkurat opp i dagboka mi så da kan jeg paste den her om det var dette du mente.. Sitronterte med lakrissaus: Butterdeig 300 gr hvetemel 170 gr smør eller margarin 100 gr melis 1,5 dl kaldt vann Fyll 2 1/2 dl melk 2 1/2 dl creme fraiche (en boks) 6 stk eggeplommer 250 gr sukker Revet skall av to sitroner (lyst til å ha i litt sitronsaft for å få den mer syrlig men er usikker på om den da deler seg..? ) Bland smør, melis, mel og vann (alt kaldt) i kjøkkenmaskin. Ikke for lenge så den blir varm. Legg deigen kaldt i en halvtime. Kjevle ut og ha i små (eller en stor) former. Legg i tørkede erter og stek på 180 g i 20 min. Ta så ut peiene og pill ut ertene. Fyll i røren og stek i 30 min eller til røren har stivnet. Server med vaniljeis og lakrissaus! 5 stk kick lakris, 1 ss sukker, 2 ss vann, kokes opp og serveres varm. Synes den ble litt vannaktig så mulig jeg har mindre vann eller koker den lengre neste gang.
Gjest Gaby Skrevet 12. april 2010 #18 Skrevet 12. april 2010 Det finnes en liten kiosk i Trondheim der de selger skikkelig lakris, og den aller beste er honninglakris.... Hva?!?! Hvor?
Gjest Emera Skrevet 14. april 2010 #19 Skrevet 14. april 2010 (endret) Kanskje det er Sjokoladebutikken Gunnar Olsson Trillrund snakker om? Ihvertfall, den ligger i Krambugata, og de har et helt bord med all lakris hjertet kan (men ikke bør... ) begjære. Endret 14. april 2010 av Emera
andemor Skrevet 14. april 2010 #20 Skrevet 14. april 2010 Åh... Nå fikk jeg så lyst på lakris... Blir nok saltsild-lakris på meg i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå