Gjest Sommertid Skrevet 12. oktober 2010 #21 Skrevet 12. oktober 2010 Jeg prøvde linser første gang da jeg var 12 år. For meg funka det ikke i det hele tatt. Jeg klarte ikke å få de ut om kvelden og var plaget mye med øyebetendelse. Så jeg var absolutt ikke klar for å begynne med linser i den alderen. Men la jenta få prøve. Hun finner fort ut om det er noe for henne eller ikke=)
pingeline Skrevet 13. oktober 2010 #22 Skrevet 13. oktober 2010 Begynte som 13åring, etter å ha brukt briller noen år. Det va såååå deilig å slippe brillene. Jeg har aldri hatt betennelse på øyet (bank i bordet) og sliter ikke med tørre øyne. Har nå døgnlinser som jeg sover med, og da trenger jeg bare å huske på at jeg har dårlig syn 1 gang i mnd.
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. oktober 2010 #23 Skrevet 13. oktober 2010 Begynte som 13åring, etter å ha brukt briller noen år. Det va såååå deilig å slippe brillene. Jeg har aldri hatt betennelse på øyet (bank i bordet) og sliter ikke med tørre øyne. Har nå døgnlinser som jeg sover med, og da trenger jeg bare å huske på at jeg har dårlig syn 1 gang i mnd. Sant de døgnlinsene er fantastisk? Nesten så jeg glemmer å skifte når det har gått en måned jeg nå, for de funker så utrolig bra (Sorry, digresjon)
PecanPie Skrevet 13. oktober 2010 #24 Skrevet 13. oktober 2010 Sant de døgnlinsene er fantastisk? Nesten så jeg glemmer å skifte når det har gått en måned jeg nå, for de funker så utrolig bra (Sorry, digresjon) Jeg drømmer om døgnlinser. Tenk å kunne våkne opp om morgenen og se klart! Å kunne lese VG på iphone uten å måtte "gjemme" det ene øyet i puta (pga. forskjellen på øynene) uten å måtte stå opp først. Lese på senga uten å måtte stresse med å ta ut linsene før jeg sovner. Må ta opp dette med optikeren neste gang jeg har date med ham, altså. Og så var det topic, jeg begynte med linser som 12-åring. Først var avtalen at jeg skulle bruke det under håndballtrenigner og -kamper, men det var så befriende at jeg nesten ikke har brukt briller på 10 år.
Gjest Postmester Skrevet 7. juli 2011 #25 Skrevet 7. juli 2011 Hvor tidlig lot dere deres barn begynne med linser istedenfor briller? Beklager at dette er en bump på en gammel tråd, men her passer det med litt oppdatering siden denne tråden kommer opp for andre som bruker google. Det er ingen problemer å få tilpasset linser til barn helt ned i 6 års alderen. Gå til en optiker med god erfaring og som jobber mye med barn. Når barna er så små vil det i stor grad være foreldrenes ansvar å passe på at linsene brukes riktig. Litt som å passe på at man pusser tennene. Øyelegen sa at det var skadelig for øyet å bruke linser i mange år, så man burde ha pause på et år eller to innomellom. Han sa at dette var noe optikere sjelden/aldri opplyste om, eventuelt at optikerne ikke vektla dette sterkt nok.Jeg vet ikke om dette stemmer, og om det eventuelt ikke gjelder lenger i dag pga nye og bedre linser. (Jeg fikk høre dette i 2002)Men det er kanskje verdt å undersøke nærmere? Hvis det stemmer så vil man kanskje ikke begynne slitasjen på øynene i så ung alder? Nå tolker jeg deg og øyelegen din bokstavelig, men det finnes ingen data som tilsier at linser ER skadelige i bruk over mange år. Linser som også en laseroperasjon KAN skade øynene, men til forskjell fra laseroperasjoner er problematikk med linser gjerne brukeren sin egen feil. Hvor fikk du tak i sugekoppen og hvordan så den ut? Sugekopper egner seg ikke til myke linser og anbefales ikke. Du må også være helt sikker på at du faktisk ser linsen så du setter sugekoppen riktig sted så den ikke sitter fast på hornhinnen.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #26 Skrevet 7. juli 2011 Begynte da jeg var 10. Slitsomt og upraktisk med briller.
Gjest Bettyzpaghetti Skrevet 24. september 2011 #27 Skrevet 24. september 2011 Min sønn er 9 år og har nettopp begynt med månedslinser. Det går helt fint, barnet må være motivert og i tillegg ha en voksen til å hjelpe seg litt i starten.
Janis Skrevet 24. september 2011 #28 Skrevet 24. september 2011 Jeg startet da jeg var et sted mellom 12-14 år. Husker ikke helt. Det var en befrielse! Jeg drillet på den tiden, var ikke lett med briller.
andrineT Skrevet 26. januar 2012 #29 Skrevet 26. januar 2012 Gammel tråd dette, men min mening er nok at det i de fleste tilfeller går helt fint for barn å lære seg å bruke kontaktlinser. Som andre har sagt, man må bare være nøye med å få gode rutiner fra begynnelsen. Jeg begynte selv ganske tidlig med linser - tror jeg var 12 eller 13. Niesen min begynte vel når hun var ti år. Fant denne artikkelen om kontaktlinser og barn.
Monica1968 Skrevet 26. januar 2012 #30 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har ikke barn, men både tantebarn og venners barn har gjerne begynt med linser i 10 - 13 - årsalderen. Så lenge barnet klarer å ha et forsvarlig renhold på linsene sine, ser jeg ikke problemet, og det er da noe de aller fleste 12 - åringer ikke vil ha noen problemer med?
Grønt blad Skrevet 26. januar 2012 #31 Skrevet 26. januar 2012 Dersom 12-åringen er klar for det (og forstår og klarer å gjennomføre god hygiene), så ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få lov. For meg var det svært befriende å begynne med linser. Jeg følte meg aldri komfortabel med briller, og når man kommer i tenårene er det mange som føler mer og mer på det. Dersom hun er moden for linser vil hun fint klare månedslinser, dere må ikke betale for dyre dagslinser.
Gjest Cosette Skrevet 26. januar 2012 #32 Skrevet 26. januar 2012 Jeg begynte med linser da jeg var tolv. Optikeren jeg brukte dengang mente at dette var helt ideell alder å starte med linser, ettersom barn er så tilpasningsdyktige og venner seg så bra til det å konstant ha noe på øyet. Det er ofte verre å starte i voksnere alder. Så lenge barnet forstår dette med hygiene og de voksne følger litt med skal det ikke være noe problem.
Gjest Dorey Skrevet 26. januar 2012 #33 Skrevet 26. januar 2012 Jeg begynte med linser da jeg var 12 år. Gikk kjempefint og brukte det i flere år helt til jeg som voksen innså at jeg heller vill gå tilbake til briller. Men det hjalp godt på selvtilliten til en usikker tenåring å slippe brillene.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 26. januar 2012 #34 Skrevet 26. januar 2012 Det er vel sannsynligvis endagslinser det er snakk om, og det syns jeg faktisk er mer praktisk for tenåringer/såpass voksne barn enn briller. Selv brukte jeg briller gjennom hele barne- ungdomsstiden og det er kjeitete å bruke. Når man skal spille fotball/håndball etc, så faller de av, dugger, kan knuse etc. Endagslinser er myke, og ingen fare for knusing eller lignende. Så om ho er aktiv ville jeg latt ho få linser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå