Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stedattra mi ønsker å begynne med linser, det har hun pratet om lenge. Jeg har sagt at jeg persoling synes det er for tidlig da hun blir 12 år denne måneden.

I går fikk jeg en sms fra henne hvor hun lurer på om det er greit for oss (min mann og jeg)at hun begynner med linser, for mammaen hennes synes det er greit.

Jeg svarte bare at det må mammaen og pappaen hennes snakke om. Mannen min er enig i at det er for tidlig.

Hvor tidlig lot dere deres barn begynne med linser istedenfor briller?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte selv med linser da jeg var tolv år. Briller var ikke et alternativ for meg. Ung og sta. Det gikk helt fint for min del. På den tiden brukte en halvtårslinser, så det var jo en del ansvar å holde linsene i god stand så lenge.

Jeg ville latt henne prøve linser en stund. Optikere pleier å vere greie slik. Nå er jo linseutvalget mye bedre enn da jeg startet. Om en bruker endagslinser så gjør det ikke så mye om en nå og da blir ødelagt. En slipper å rense på linser og vet med sikkerhet at linsene er rene og friske hver morgen. En kan også lett veksle med briller når en måtte ønske det.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Viss ho klarer å passe på dei og stelle dei, og optikaren syns det er ok, så ser eg ikkje heilt problemet. Eg var vel 14 då eg fekk mine, og eg har aldri følt meg så fri som då eg ikkje lenger trente å gå med briller. (Og eg var klar lenge før.)

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg begynte selv med linser rundt den alderen, da så jeg så dårlig at jeg ikke lenger klarte meg spesielt godt på fotballbanen, og der var ikke briller et alternativt.

Endagslinsene man får i dag, som jeg regner med at de fleste barn/ungdommer får, er myke og lette å bruke.

Så jeg ser ikke helt argumentet med at hun er for ung. Hvorfor er hun for ung, og hva er det som gjør dere skeptiske?

• Liker 1
Gjest spinell
Skrevet

Så vidt jeg vet er det ingen fast nedre aldersgrense for bruk av kontaktlinser, men jeg har sett at enkelte optikere skrive at de ikke vil tilpasse linser til barn under 12 år med mindre det er helt spesielle grunner til det.

Konklusjonen må vel være at dere må vurdere om jenta er moden nok til å mestre det og forstår hvor viktig det er at hun følger de "reglene" optikeren gir henne for hygiene og skifte av linser. Barn er jo ulike slik.

Støtter det Anonym bruker kl 09.44 sier om endagslinser.

Skrevet

Jeg begynte med linser når jeg var 10 år. Hadde da brukt briller siden jeg begynte på skolen. Søstra mi begynte med linser når hun var rundt 11-12.

Jeg var veldig glad for at jeg fikk lov å begynne med linser så tidlig. Brillene gjorde at jeg følte meg styggere, og de var også et problem under trening fordi de falt av eller flyttet på seg. Nå bruker jeg kun linser, eier ikke briller som har rett styrke. Så har vært linsebruker i 13 år faktisk.

Ser ikke problemet med å begynne med linser når man er 12 år.

Skrevet

Hmm...skjønner at jeg må revurdere oppfattningen min. Har aldri prøvd linser selv (bruker briller), og er redd for at hun skal få mye tørre øyne og ubehag. Egentlig er hun en veldig oppvakt 12 åring, så er ikke så redd for at hun ikke skal klare det hygieniske.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Dagens linser er utrolig bra, og jeg tviler på at det blir noe problem. Men i såfall er det noe å diskutere med en optiker, enten for å prøve nye typer (det finnes en hel haug) eller for å komme fram til en løsning der man veksler på briller og linser.

Utviklingen på linser har gått veldig fort bare på de 13-14 årene jeg har brukt linser. Og selv da funket det bra med engangslinsene som var da. I dag bruker jeg døgnlinser som jeg går med 24 timer i døgnet i en måned om gangen, uten å ha tørre øyne eller andre problemer.

Nå høres jeg ut som den predikanten for linser, men jeg husker hvor stor forskjell det gjorde for meg, og uten linser hadde jeg nok blitt betydelig mer passiv ift sport enn det jeg ble.

Skrevet

Så lenge hun skifter linsene sine når hun skal, og har rett type linser, så oppstår det ikke ubehag med tørre øyne eller noe lignende!

Største fordelen med linser er når man er aktiv. Jeg spilte håndball som liten, og ville ikke bruke briller på banen, så gikk heller rundt å myste... Hadde vært mye bedre med linser!

Gjest Gitte
Skrevet

Jeg har brukt både linser og briller i voksen alder. For noen år siden fikk jeg laseroperert øynene, og fikk i den forbindelse høre noe som jeg kom til å tenke på nå. Øyelegen sa at det var skadelig for øyet å bruke linser i mange år, så man burde ha pause på et år eller to innomellom. Han sa at dette var noe optikere sjelden/aldri opplyste om, eventuelt at optikerne ikke vektla dette sterkt nok.

Jeg vet ikke om dette stemmer, og om det eventuelt ikke gjelder lenger i dag pga nye og bedre linser. (Jeg fikk høre dette i 2002)

Men det er kanskje verdt å undersøke nærmere? Hvis det stemmer så vil man kanskje ikke begynne slitasjen på øynene i så ung alder?

Skrevet

Jeg fikk begynne med linser da jeg fylte 12, måtte vente fordi optikeren ville at øyestyrken skulle stabiliseres først. Gjett om det var et nytt liv som åpnet seg. Ikke mer mobbing pga briller, ikke mer dugg på brilleglass. Nei la henne begynne med linser dersom det er det hun ønsker. At du er redd hun skal få ubehag er da ikke ditt problem? Om hun er flink og oppvakt så ser jeg ikke noe problem med det?

Å få linser var noe av det mest frigjørende jeg noensinne har opplevd.

Skrevet

Jeg begynte med linser som 14-åring, og da hadde linsene slik konsistens at jeg måtte bruke en liten sugekopp for å få dem av. Dette var helårslinser som gjerne kunne vare i 2 år.

Med dagens linser og enkle stell er det ingenting i veien for å la en 12-åring bruke linser.

Gjest Dorey
Skrevet (endret)

Jeg ble mobbet mye for brillene mine på barneskolen, og fikk begynne med linser som 12 åring. Hadde månedslinser og det gikk kjempefint. :jepp:

Endret av Dorey
Skrevet

Vår datter er snart ni år, og vi vil gjerne at hun skal få prøve linser så fort som mulig. Dvs det er mannen min som husker hvor enormt befriende det var å få linser da han var ung... Hun er veldig aktiv og spiller både håndball og fotball, og det er ikke sjelden vi må til optikeren og få rettet opp brillene når de har fått seg en trøkk. Hun har +7,5 på begge øynene så å spille uten briller er ikke et alternativ.

En jente i klassen hennes har faktisk hatt linser i minst et år, og hun trives veldig godt med det. Men hun er særdeles moden for alderen. Vi kommer vel til å prøve om et års tid. (Da får hun etter all sannsynlighet regulering, og hun har gitt klar melding om at hun ikke vil ha BÅDE streng og briller. Jeg ser den, faktisk....)

Så altså - jeg er for linser!

• 6 måneder senere...
Gjest Bjørn Lie
Skrevet

Jeg begynte med linser som 14-åring, og da hadde linsene slik konsistens at jeg måtte bruke en liten sugekopp for å få dem av. Dette var helårslinser som gjerne kunne vare i 2 år.

Med dagens linser og enkle stell er det ingenting i veien for å la en 12-åring bruke linser.

Gjest Bjørn Lie
Skrevet

Hvor fikk du tak i sugekoppen og hvordan så den ut?

Skrevet

Hvor fikk du tak i sugekoppen og hvordan så den ut?

Jeg jobber i optikerforetning, og har sett en slik sugekopp (er ikke veldig vanlig lenger - brukes kun til spesiallinser/harde linser).

Ser ut som en slags liten "trompet".

Kontakt din nærmeste optiker, kanskje de kan hjelpe deg med å skaffe en slik :)

Skrevet

Jeg begynte selv med linser da jeg var 13 år. Moren min ville la meg begynne noe før, men ser vel i ettertid at det kanskje burde vært tilfelle. Jeg hadde ikke så dårlig syn til å begynne med, men måtte bruke briller. Etter hvert som jeg ble litt eldre, nektet jeg å gå med briller, og moren min tenkte at; det går vel sikkert greit, siden hun ikke har såå dårlig syn, men etter noen år fikk jeg mye vondt i hodet. Sjekka synet mitt og det var da blitt en del forverret. Var utrolig glad da jeg fikk linsene mine! En helt ny verden åpenbarte seg for meg, plutselig så jeg konturer av trær på lang avstand, hehe!

Jeg bruker nå månedslinser, men sover ikke med dem. Har slitt litt med tørre øyne, men det er bare å "vanne" dem litt nå og da, så går det helt fint :)

Skrevet

Optikeren min har sagt at så lenge barnet klarer å ta på og av linsene selv og selvfølgelig rense dem så får de begynne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...