Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er anbefalt at man skal holde seg unna upasteurisert melk i svangerskapet. Gjelder dette også grøt laget av upasteurisert melk? Da blir jo melken varmet opp til over pasteuriseringstemperatur, men den blir ikke nedkjølt etterpå, og oppvarmingen skjer gradvis og ikke like raskt som ved pasteurisering.

Jeg har en bestemor som lager grøt av melk direkte fra melketanken, og kunne selvsagt tenkt meg å spise denne om den er trygg. :sjenert:

Noen som vet (med sikkerhet)? Jeg orker ikke mase på jordmor/lege for en slik enkel ting. Da står jeg heller over måltidet eller finner meg noe annet. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Dersom grøten er kokt opp så har det ikkje noko å seie om mjølka er upasteurisert eller ikkje. Det er jo pasteuriseringspunktet (72 grader?) som er viktig. Så du kan trygt ete den grauten. Viss det er risgraut så har den jo kokt leeenge, så det er heilt ufarleg.

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg har da spist det jeg, men om man skal gjøre det er noe annet ;) Men den er jo kokt og da bør jo alle bakteriene være borte? :)

Skrevet

Takk for svar! :smilyblomst:

Det er risgrøt, ja, så den står og putrer en god stund. Får satse på at det kun er oppvarming til over 72 grader som trengs ved upasteurisert melk, og ikke selve pasteuriseringsprosessen (hurtig oppkok og hurtig avkjøling).

Gjest navnelapp
Skrevet

At pasteuriseringsprosessen består av rask oppvarming og rask nedkjøling er berre fordi det bevarer kvaliteten på mjølka best, og fordi det er mest effektivt ift bruk av tid og ressursar. Oppkok av mjølk vil alltid medføre smaken av kokt mjølk, og det vil ein ikkje ha i drikkemjølk, men i graut er det heilt fint.

Skrevet

Spis grøten du:) Da jeg gikk gravid så drakk jeg melk rett fra melketanken hver dag, uten noen form for hokuspokus. Og begge barna mine ble født friske og raske

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...