Gå til innhold

Kreft og nanobots

Mann 42

Anbefalte innlegg

http://gizmodo.com/5501103/this-is-the-future-of-the-fight-against-cancer

http://www.nature.com/news/2010/100321/full/news.2010.138.html

http://www.allvoices.com/contributed-news/5471722-cancer-zapped-with-nanoparticles-in-humans

Kan dette bety slutten på kreft? Og alle andre sykdommer med en genetisk markør?

Direkte målsøkende biokjemiske intervensjoner som BARE rammer kreftceller, og som ikke har bivirkinger eller systemiske effekter. Noen av dere som kjenner mer til dette forskningsfeltet? Jeg kom over det på The Skeptics Guide to the Universe, men innholdet i linken deres var temmelig kortfattet.

Anyway: Go science!

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ihvertfall meget spennende å se hva som kan bli resultatet av dette.. Det er jo fortsatt ikke laget noen nanobots ennå, såvidt jeg vet

Men jeg håper at det vil bli forsøkt å bygges etterhvert, og at utviklingen rundt denne teknologien fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall meget spennende å se hva som kan bli resultatet av dette.. Det er jo fortsatt ikke laget noen nanobots ennå, såvidt jeg vet

Men jeg håper at det vil bli forsøkt å bygges etterhvert, og at utviklingen rundt denne teknologien fortsetter.

Det er vel et definisjonsspørsmål, tenker jeg. Dette er små kapsler som kan gjenkjenne kreftceller, og som er små nok til at de kan diffundere ut av blodomløpet i nærheten av en kreftsvulst. Der hekter de seg på kreftceller og injiserer dem med en variant av RNA som saboterer syntesen av bestemte stoffer i kreftcellen. Når jobben er gjort, faller kapslene fra hverandre, og bitene er små nok til at de kan skilles ut i urin.

Men dette er selvsagt tidlig. Den testen det er snakk om, er fase 1, 15 mennesklige forsøkspersoner. Men det er visstnok gode resultater, så langt. Det blir interessant å se hva som skjer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende. Hvis man i framtiden effektivt kan eliminere alle former for kreft med disse små rakkerne, er det vel bare et spørsmål om tid før de også kan forandre proteinlaget slik at de forhindrer andre former for uønsket celleutvikling.

Ironisk nok minner dette veldig om et konsept jeg leste om i en scifi-roman publisert i 2002 - forskjellen var at det i boken var en type bakterie som spiste kreftceller, heller enn nanoboter som "skrur dem av".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt skal bli artig å se hva som skjer med dette.

Foreløpig så oppviser de dose-respons, dvs at det blir flere bots i det syke vevet jo mer man injiserer. Det er viktig. Og man finner biter av sabotert RNA i pasientenes blodstrøm, noe som tyder på at siRNA-et i nanobotene faktisk gjør det man hadde håpet at de skulle gjøre. Grunn for forsiktig optimisme, altså. Iallfall burde det være grunn til å håpe at dette blir et brukbart våpen i arsenalet, og at det kan bli en faktor som bedrer overlevelse for noen kreftformer. Selv om det kanskje er for mye å håpe på at det er den magiske kulen som dreper all kreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker

Uff.. man brukte jo nanobots i "X-files" til å utvikle superhumans..

Har dere ikke lært noenting.. ?

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tror jeg ikke noe på, vitenskapen har tatt feil tidligere!!1

For ikke å snakke om at det ikke står noe om såkalte "nanobots" i hverken det gamle eller det nye testamentet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at det ikke står noe om såkalte "nanobots" i hverken det gamle eller det nye testamentet!

Nå er det vel strengt tatt ikke "bots", heller. Det er mer som kapsler. Selv om de ER ganske fancy innrettet. Triller rundt i blodkarene helt til de kommer til en kapillær som er "leaky" pga en kreftsvulst, lekker ut i vevet, fester seg til en kreftcelle, injiserer den med gift, og smuldrer bort for så å bli skilt ut med urinen.

Fiffig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...