Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Hei Nå har jeg prøvd å få hunden min ut på do men den vil ikke:S JEg kan være ute med hunden i flere timer uten at noe skjer og med en gang den kommer inn igjen setter den seg ned og går på do. Den går aldri på do ute i det hele tatt. Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre. Tar han ut hver gang han har spist,lekt, sovet og flere ganger, men han går ikke på do ute uansett. Men sekundet han setter foten inn i huset går han på do og jeg rekker ikke å løfte han opp engang. Løfter jeg han og tar med han ut i det han setter seg så holder han seg helt til han kommer inn igjen. huff nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. noen som vet hva jeg kan gjøre:(
Gjest Huffsa Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Hva gjør du når hunden går på do ute? Hva gjør du når hunden går på do inne? Du må bare bli ute helt til hunden gjør fra seg. Selv om det kan bli ekstremt kjedelig. Og rose MASSE når den går på do ute. Julaften, 17mai og bursdag på en gang.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Den går ikke på do ute:( I hele perioden jeg har hatt han har den gått på do en gang ute og jeg passet på å rose den masse. I dag tok jeg med den ut rett etter den hadde spist og den rullet seg i snøen og gravde i jorda og lekte som en gal, slik var den i to timer også la den seg bare ned for å sove. og da løftet jeg han inn for å sove men da satte han seg ned og gikk på do også la seg for å sove. etter han våknet gjorde jeg det samme, tok den med ut og den rullet og lekte som bare det men kom inn og gikk på do. Når den går inne ignorerer jeg han og bare tørker det opp. hva annet skal jeg gjøre. begynner å bli litt forvirret.
Gjest Huffsa Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Merkelig at den ikke skjønner det da. Hvor gammel er den og hvilken rase er det? Du kan ikke gjøre stort mer enn det du allerede gjør. Gjør den fra seg på samme plass eller er det helt random?
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Det er en pomeranian og er litt over 3 måneder. den gjør fra seg helt random i huset, men den gjør det mest i soverommet egentlig. kanskje den lukter det inne?
Gjest Huffsa Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Det er en pomeranian og er litt over 3 måneder. den gjør fra seg helt random i huset, men den gjør det mest i soverommet egentlig. kanskje den lukter det inne? Små hunder bruker lengre tid på å bli husreine enn større hunder. Og 3 mnd er ingenting, sånn egentlig. Med en så liten rase kan du ikke regne med at den er 100% husrein før den er rundt 8mnd kanskje. Hunden lukter der den har gjort fra seg tidligere om du ikke vasker med noe som tar lukten helt. Og dermed vil den fortsette å gjøre fra seg der, siden det lukter do. Du kan kjøpe noe som heter "Gett off/Piss off" på dyrebutikken som gjør at det ikke lukter noe mer og som gjør at hunden ikke vil gjøre fra seg der mer. Og når du sier at den gjør fra seg på soverommet, så gjør den vel det aleine? du må hele tiden holde et øye med valpen, og med en gang den snuser rundt og gjør seg klar til å gå på do ta den med ut og gå IKKE inn. For da må den faktisk på do, siden den gjorde seg klar.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Ojda den var kjip. Han tror ant han ikke kan gå på do ute. Men at det ligger en del jobb forran deg, tror jeg på. Jeg ville ha kontaktet nærmeste hundeskole og fått hjelp fra de jeg. De kjenner til de fleste adferdsterapeuter i området også. Tror du bør gå riktig, og forsiktig, frem for at problemet skal løse seg en gang for alle.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 Ok takk for svar jeg skal prøve litt mer jeg. Jeg var ikke helt klar over at en liten hund kanskje trenger mer tid enn andre:) må nok bare være tålmodig. men hva skal jeg gjøre når jeg skal på jobb? skal jeg bare la hun tisse inne osv? jeg må jo snart få meg avgårde på jobb, nå har jeg jo tatt litt fri for å være med hunden, men regningene må jo betales og da må jeg jo få kommet meg på jobb når det blir trangt med cash her... hehe og jeg tviler hunden blir stueren før det...hmm
Gjest Huffsa Skrevet 5. april 2010 #9 Skrevet 5. april 2010 Ok takk for svar jeg skal prøve litt mer jeg. Jeg var ikke helt klar over at en liten hund kanskje trenger mer tid enn andre:) må nok bare være tålmodig. men hva skal jeg gjøre når jeg skal på jobb? skal jeg bare la hun tisse inne osv? jeg må jo snart få meg avgårde på jobb, nå har jeg jo tatt litt fri for å være med hunden, men regningene må jo betales og da må jeg jo få kommet meg på jobb når det blir trangt med cash her... hehe og jeg tviler hunden blir stueren før det...hmm Du kan jo ikke la en valp på 3mnd være aleine hjemme en hel arbeidsdag. Selv ikke husreine valper klarer å holde seg så lenge. Du må også bruke uker på å trene valpen til å være aleine hjemme, hvis ikke kan den få ekstrem seperasjonsangst. Når du må på jobb bør du ha noen som kan passe henne. Evt få noen til å komme innom 4-5-6 ganger iløpet av dagen for å lufte henne. Hvis du kan ha henne med på jobb er det enda bedre. Men ikke la henne være aleine uten at hun er trent til det. Man MÅ ha tolmodighet når det gjelder valper. Det er ikke en dans på roser .
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. april 2010 #10 Skrevet 5. april 2010 Å ha valp, er som å ha ett menneskebarn. Like mye jobb. Fordelen er at valper heldigvis vokser opp fortere enn mennesker :gjeiper: Har du noen gode valpebøker? Går dere på valpekurs osv?
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 tenkte jo selvsagt ikke gå på jobb nå med en gnag, men jeg mener etter hvert (hvis det tar 8 mnd) tenkte å være hjemme med den til den er 5-6 mnd. Og hvis den ikke er stueren til da blir det jo vanskelig. den har lært seg allerede å være hjemme alene litt og litt. Brukte metoden som 5 min først og 10 min, halv time, og en time er det meste. Det har gått kjempebra. Den leker med lekene sine og slikt mens vi er borte og når vi kommer inn igjen så har han enten sovner eller så leker han fortsatt. Så det å la han være alene ettervært vil nok gå greit. men som sagt 8 mnd blir jo litt mye? Hvertfall de jeg kjenner har ikke vært hjemme med valpen så lenge. jeg har jo mulighet til å ta med den på jobb, men da bør den jo helst være stueren da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå