Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst på en fin og tett hekk i hagen langs veien - den må skjerme godt for innsyn.

Bør også være villig,lettstelt og gjerne raskt voksende, H5-H6.

Vi liker ikke thuja, gran etc, så må være med blader.

Noen som har forsalg?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi har lyst på en fin og tett hekk i hagen langs veien - den må skjerme godt for innsyn.

Bør også være villig,lettstelt og gjerne raskt voksende, H5-H6.

Vi liker ikke thuja, gran etc, så må være med blader.

Noen som har forsalg?

Har Legusterhekk, helårsgrønn, er veldig fornøyd med den. Den må klippes strengt en del år, da blir den tett og fin! Synes denne er et godt valg.

Skrevet

Har Legusterhekk, helårsgrønn, er veldig fornøyd med den. Den må klippes strengt en del år, da blir den tett og fin! Synes denne er et godt valg.

Takk for tips, skal sjekkes ut :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Støtter denne.

Rimelig, hurtigvoksende, vintergrønn og solid hekk som er grei å holde.

...trodde riktignok den het Liguster, men :-)

Skrevet (endret)

Så på Leguster på wikipedia, og ser at hele planta er giftig - kanskje ikke det mest ideelle for oss da vi har en liten en, og kan hende det blir fler.

Sikkert mye som er giftig, så vi får se om vi kan finne noe som ikke er det.

Noen som har erfaring med Agnbøk?

Endret av Soon
Skrevet

Hvis hekken skal ha litt høyde, kan jeg anbefale søtmispel. Den er utrolig robust.

http://www.adressa.no/forbruker/hjem/article1094204.ece

Ja, har vært inne på tanken.

Har også sett litt på Lind (Tilia Cordata) - vil at den skal være skikkelig tett, og det ser det ut som Lind er.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så på Leguster på wikipedia, og ser at hele planta er giftig - kanskje ikke det mest ideelle for oss da vi har en liten en, og kan hende det blir fler.

Sikkert mye som er giftig, så vi får se om vi kan finne noe som ikke er det.

Noen som har erfaring med Agnbøk?

Tror ikke alle Liguster (med i) har bær som er giftige. Spør en gartner/hagesenter.

Se DENNE

Kan formes i fasongen du selv ønsker

Skrevet

Tror ikke alle Liguster (med i) har bær som er giftige. Spør en gartner/hagesenter.

Se DENNE

Kan formes i fasongen du selv ønsker

Jepp, det skal jeg undersøke.

Jammen meg flott når de formes ja, men spørs hvor god jeg er på det da ;)

Er vel kanksje mest glad i litt frodig, viltvoksende, men selvfølgelig må den jo klippes jevn og fin.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det skal jeg undersøke.

Jammen meg flott når de formes ja, men spørs hvor god jeg er på det da ;)

Er vel kanksje mest glad i litt frodig, viltvoksende, men selvfølgelig må den jo klippes jevn og fin.

Hvis det er bærene som er giftig på Leguster, da er det ikke en problemstilling, på hekken. Klipper du den vår og sommer blir det ingen bær...klippe må du, ellers blir det en - busk.

Skrevet

Hvis det er bærene som er giftig på Leguster, da er det ikke en problemstilling, på hekken. Klipper du den vår og sommer blir det ingen bær...klippe må du, ellers blir det en - busk.

Stod at det var hele busken som var giftig.

Selvfølgelig må man klippe ;) Jeg bare hentydet til det bilde noen viste over her, hvor hekken var skikkelig trimmet - noe vi nok ikke kommer til å gjøre.

Har rådført meg med et hagesenter her i nærheten, og de anbefalte oss Lind, så jeg tror vi går for det :) Skikkelig tett og fin vekst.

Tusen takk for alle svar da :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...