Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei venninne med små barn som bor i en utleieleilighet.

Ved et uhell knuste kjøkkenvinduet (Noen lente seg litt hardt mot det) Et gammelt vindu, med med dobbeltglass, så det ytterste glasset er heldigvis inntakt enda.

Dette skjedde for mange uker siden, og utleier har enda ikke gjort noe med det, enda venninnen min har mast på han flere ganger.

Hva kan hun gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet sikkert noen andre her inne mye bedre enn meg, men er det ikke sånn at ved vesentlige feil/mangler på leiligheten (som utleier plikter å fikse opp i) kan husleie holdes tilbake til det er fikset?

Jeg vet ikke om et ødelagt vindu er opp til utleieren eller leietakeren å fikse, men jeg ser egentlig for meg at det er leietakeren sin oppgave?

Igjen, det er folk her inne som kan disse reglene veldig mye bedre enn meg!

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Jeg tror det er utleier som plikter å holde i stand sånne deler av boligen. Ihvertfall hvis det ikke er leietager som har forårsaket skaden, som det jo ikke er i dette tilfellet. Og hvis leietager har forårsaket skaden er det vel fremdeles utleiers ansvar å få fikset, men da på leietagers regning, som oftes via depositumspenger.

Det heter seg at leietager er ansvarlig for ting innendørs, mens utleier skal holde i orden ytre fasade og uteareal. Vinduer er vel en del av ytre fasade.

TS: har hun sendt skriftlig beskjed? Hvis ikke burde hun gjøre det, så har hun sitt på det tørre.

Endret av Ylvina
Skrevet

Jeg sa at jeg regnet med det var leietaker sin oppgave å fikse det fordi jeg gikk ut ifra at det var leietaker eller barna som hadde knust vinduet. Hvis det ikke er tilfelle er det jo utleier som er ansvarlig.

Skrevet (endret)

Hvis det er dobbeltglass og det ytre vinduet fortsatt er intakt høres det jo ut som om skaden ble forårsaket innenfra, da kanskje av barna, av noen som var på besøk eller kanskje av venninnen selv? Jeg vet ikke hva loven sier om slikt, men logisk sett er det vel helst venninnen din som i så fall skulle fikset vinduet for egen regning.

Endret av Nimorna
Skrevet

Jeg tror ikke hun har sendt skriftlig beskjed. Men det er kanskje lurt i tilfelle?

Skaden ble gjort av eksen, han lente seg mot vinduet med ei hand. Ei rute burde jo tåle såpass...

Skrevet

Jeg fant dette på rettshjelp.no:

Har jeg plikt til å vedlikeholde boligen som jeg leier?

Som leietaker er du ansvarlig for en del vedlikeholdsoppgaver. Hvis vinduet blir knust, må du reparere det. Du må også skifte sikringer, pakninger, lyskupler osv. Manglende vedlikehold kan bli ansett som brudd på husleiekontrakten, og kan i graverende tilfeller gi grunnlag for oppsigelse.

Skrevet (endret)

Når det er hennes gjester som ødelegger, så må hun selv stå for skaden. Enten vinduet er gammelt eller nytt. Og at vinduet ikke "tålte så mye", er ikke huseiers skyld.

Endret av Titti72
Skrevet

Ok, takker så mye for svar! :enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...