Gå til innhold

Hvordan kan jeg få til en hyggeligere og mindre tidkrevende legging av min 5åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 9 og en jente på 5. Jeg er så sliten at at leggingen med yngstemann blir kranglete og lite hyggelig. Det er akkurat som vi begge to opptrer kjempeteit selv om vi jo bare vil ha det hyggelig. Det er flere elementer her:

Problemene starter allerede med at hun opponerer mot at hun må legge seg først og at det er urettferdig at broren får være lenger oppe. Jeg skjønner jo det, samtidig så må det være grenser for hvor ofte den diskusjonen skal opp. Og at det skal få lov å ta negativ plass.

Så begynner hun ofte å vimse med andre ting i stedetfor å gå på badet, kle av seg osv. Fordi jeg vet hun gjør sånn, så begynner jeg ganske fort å være litt "krass og effektiv", og da reagerer hun på det fordi jeg sikkert blir litt kynisk og kjapp. Resultatet da er at hele prosessen blir mindre hyggelig, og den tar faktisk mye mer tid.

Til slutt, og det er kanskje det vanskeligste, hun sover i min seng. Dette er en skikkelig uvane hun har hatt i flere år, og da jeg og pappaen ble skilt for et halvt år siden så fikk hun på en måte amnesti og fortsette med det. Men nå orker jeg det ikke mer, hun ligger helt tett inntil meg og dytter stadig borti meg og sparker i søvne. Så min søvnkvalitet er dårligere. I tillegg så mener jeg at hun faktisk bør legge seg til å sove i sin egen seng (hun er snart skolejente jo), og nå har jeg vært tålmodig lenge nok. men hun klager over at hun ikke får sove, at hun får mareritt, at hun vil ligge inntil osv, så jeg gir opp alle forsøk fordi de ender i hysteriske scener. Og jeg blir av go til skikkelig sint fordi jeg er lei av sånne kvelder, hvor resultatet er at hun faktisk får det meste av oppmerksomheten. Broren får ytterst lite. Og hun føler seg avvist. Enda sluttresultatet er at hun ender med å sove i min seng, og egentlig har fått masser av tid og oppmerksomhet i løpet av kvelden. Bare at den blir negativ.

og det er noe av nøkkelen her, jeg er jo fryktelig glad i datteren min, men sånn som leggingen her er nå så blir de en lite hyggelig totalopplevelse (selv om vi leser bok og synger sang osv). Det er lite hyggelig at det skal være konfliktfylt, det er lite ok at det skal bli så lite oppmerksomhet til storebroren, og det er fryktelig dumt at alt skal oppleves som en avvisning.

Jeg trenger noen tips....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke en femårig jente, men en fireårig gutt. Og jeg tenker at med barn i den alderen er det ofte fullt mulig å gjøre avtaler.

Kanskje du kan prøve følgende:

Sett deg ned sammen med jenta, når dere er alene, opplagt og det ikke er leggetid. Snakk om hvordan dere begge vil ha det på kveldene og bli enige om hvordan det skal være. Kanskje dere sammen kan tegne en tegning for hver ting som skal gjøres? (gå på badet, lese eventyr, legge seg).

Så avtaler dere et klistremerkesystem, hvor premien er tur til svømmehallen/ på kino eller lignende. Det kan sikkert være taktisk å ordne et klistremerkesystem for broren også, så han ikke blir utelatt.

Ting som ellers fungerer godt hos oss:

- cd med rolig musikk på rommet når 4 åringen skal sovne.

- mot mareritt: Trylling (jeg har laget en "trylleformel" med tryllebevegelser, og tryller vekk alle mareritt.

- ved store monsterkriser: Monsterspray. Jeg har en liten parfyme-tester (som jeg ellers ikke bruker) og så gjør jeg store armbevegelser og sprayer bittelitt i luften, så klarer ingen monstre å komme i nærheten.

(har foreløpig veldig greie kvelder, så krysser fingrene for at det fortsetter)

Skrevet

Jeg har ikke en femårig jente, men en fireårig gutt. Og jeg tenker at med barn i den alderen er det ofte fullt mulig å gjøre avtaler.

Kanskje du kan prøve følgende:

Sett deg ned sammen med jenta, når dere er alene, opplagt og det ikke er leggetid. Snakk om hvordan dere begge vil ha det på kveldene og bli enige om hvordan det skal være. Kanskje dere sammen kan tegne en tegning for hver ting som skal gjøres? (gå på badet, lese eventyr, legge seg).

Så avtaler dere et klistremerkesystem, hvor premien er tur til svømmehallen/ på kino eller lignende. Det kan sikkert være taktisk å ordne et klistremerkesystem for broren også, så han ikke blir utelatt.

Ting som ellers fungerer godt hos oss:

- cd med rolig musikk på rommet når 4 åringen skal sovne.

- mot mareritt: Trylling (jeg har laget en "trylleformel" med tryllebevegelser, og tryller vekk alle mareritt.

- ved store monsterkriser: Monsterspray. Jeg har en liten parfyme-tester (som jeg ellers ikke bruker) og så gjør jeg store armbevegelser og sprayer bittelitt i luften, så klarer ingen monstre å komme i nærheten.

(har foreløpig veldig greie kvelder, så krysser fingrene for at det fortsetter)

Fantastisk:-). Du er jo herlig kreativ da :ler:

Skrevet

Hva med å prøve å ta tiden på henne - jo fortere hyun blir ferdig, jo mer tid til lesing og kos etterpå.

Kanskje greit å påpeke at storebroren som har større rettigheter er så stor at han ikke sover i din seng lenger.

Skrevet

Du har fått flere gode forslag og jeg fant ei nettside som hadde noe om kveldsruiner. Har prøvd og følge disse og de fungerer så lenge jeg holder rutinene. Det tok litt tid å innarbeide dem, men så har det gått bra.

Lykke til.

Skrevet

I natt prøvde vi med at jeg lå ved siden av henne på madrass på gulvet. Hun våknet midt på natten og var redd, og det viste seg at det ikke hjalp at jeg lå på gulvet ved siden av henne eller at hun lå tett inntil meg på hennes rom. Hun ville rett og slett være i min seng på mitt rom. Og grunnen er at hun synes alt rundt henne ser skummelt ut om natten, hun er oppriktig redd. Så vi brukte litt tid midt på natten med å snakke om alt som var rundt henne og at det ikke var farlig. Likevel endte vi med å sove i min seng, men nå har jeg i det minste skjønt problemet og vi er i gang. Så vi prøver igjen i kveld.

I tillegg har jeg funnet ut at hun må igang med legging mye tidligere. Det bør generelt gå greit, men jeg må skaffe mer barnevakt de kveldene hvor storebror har aktiviteter. Hun blir vanligvis med, men det blir egentlig for sent for henne.

Så vi har noen tiltak på blokken!

Skrevet

Du har fått flere gode forslag og jeg fant ei nettside som hadde noe om kveldsruiner. Har prøvd og følge disse og de fungerer så lenge jeg holder rutinene. Det tok litt tid å innarbeide dem, men så har det gått bra.

Lykke til.

Hei, jeg fikk ikke linken til å fungere jeg

Skrevet

Får du ikke åpna linken så gå til wwww.oppforung.no, så får du lete der etter leggerutiner.

Ønsker deg all mulig lykke til i prosjektet :klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som deg to barn med 4 års mellomrom.

Det som gjaldt meg var en rutine for hverdagen.

Jeg satte meg ned og så på når de kom hjem fra barnehagen og når de skulle være i seng. Innenfor dette tidsrommet så var det mat, barnetv, kveldsstell mm. Så satte jeg opp en timeplan. Denne ble fulgt de aller fleste dager. Det ga ungene trygghet fordi de visste til enhver tid hva som skulle skje.

Siden jeg var alene med barn så ble det ikke aktuelt at den eldste gikk på en aktivitet som var etter minsten sin leggetid. Det var bare sånn det måtte bli.

Jeg innførte også klistremerkebelønning for eldste da det en periode var trøbbel med kveldsstellet. Det funket hos oss.

Jeg hadde også en god lesestund for begge ungene. Først den minste og så den eldste. I tillegg så benyttet jeg meg av lydbok, men da ETTER at jeg selv hadde lest. Dette var tidvis en nødvendighet da mine delte rom og minsten ofte var syk og forstyrret den eldste.

Ved mareritt så hadde jeg en spesiell cd jeg satte på. Faktis klassisk musikk, Arve Tellefsen.

Skrevet (endret)

Det viktigste er faste rutiner, som følges konsekvent hver dag, også i helger. Og det er superviktig, både for hennes og din egen søvn at hun lærer seg å sove i egen seng. Om hun synes det er skummelt, ha på et lite nattlys, eller bruk slike selvlysende stjerner eller klistremerker på veggen ved senga?

Har selv to barn, ei på 6 og en på 7. De har forskjellige regler ved soving. Han får ha et stort nattlys som lyser godt, og får ha døren på gløtt. Hun har et lite nattlys og må ha døren lukket. Dette fordi vi fant ut at jenta ikke sovner med for mye lys og støy. Gutten sovner best når det er lyd inn til han, og han er hakket mer mørkeredd enn søsteren. Dette skriver jeg fordi forskjellsbehandling for dine to barn kanskje er nødvendig. Barn er forskjellige, noe som fungerer for den ene trenger ikke fungere like godt for den andre.

Her har vi fast leggrutine som går som følgende:

- Rett etter barnetv, spise kveldsmat om de er sultne.

- Kler av seg, går på do, pusser tenner, ta på pysj

- Sjekke om husarbeidet for dagen er gjort

- Leke til mellom 19 og 19.15, hvis det er tid til det

- Lese bok til 19.30

- Sove

Vi sleit en del med legging når de var i 4-5års alderen, men da tok vi tak i det og kjørte konsekvent faste rutiner før legging. Det hjalp MYE. At alt skjer til faste tidspunkt hjelper de til å instille seg på at det er soving snart.

Legger til at i helgen får de legge seg en halvtime seinerer enn hverdagen, men de samme rutinene gjelder. De får bare litt lenger tid til leking/lesing.

Ja og jeg setter også på en cd med rolig musikk, på lavt volum for den eldste, om det er problemer med mareritt/mørkeredsel. Han sovner som en stein av det.

Vil bare legge til at siden det er 4 års mellomrom mellom barna dine er det helt naturlig at eldstemann har en annen leggetid en minstemann. Mindre barn trenger mer søvn.

Endret av gompen
Skrevet

Jeg synes beskjeden om at de som er så små at de ikke sover i egen seng må legge seg EKSTRA tidlig var stilig!

ellers så hadde jeg nok begynt med at i stedenfor at du ligger på madrass hos henne, ligger hun på madrass hos deg.

Altså hun får sove inne hos deg, men ikke i din seng. Gjør hun det må hun legge seg en halv time tidligere dagen etter...

Så når DET fungerer kan dere gjøre omvendt med at hun sover hos seg selv, med døren oppe, og at du ligger på madrass hos henne.

Ellers så tror jeg nok at som noen sier at dere må snakke sammen UTENOM SENGETID, om hvordan dere skal ha leggerutinene. lydbok kan være en god ide: se hva du skal få høre på når du legger deg?! Men for å få høre på den må du legge deg klokka "sånn eller slik"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...