Paprika Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Min tenåring på 15 år har i samarbeid med meg lyst til å kjøre Grete Roede diett hjemme, men jeg er usikker på hvor mange kcal hun skal ha. Regner med at hun skal ha litt siden hun er i vekst. Er ca 174 cm og veier noen og åtti kilo tror jeg. Takknemlig om noen kan hjelpe meg.
Gjest Cho Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Jeg syns dere skal snakke med en lege om det, jeg. For å ikke gjøre noe galt. Og så syns jeg en 15 år gammel jente skal gjøre alt annet enn å slanke seg, og mammaen til en 15 år gammel jente skal ihvertfall ikke oppfordre til det. Men det er vel litt på siden.
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 En 15 åring på diett? Ikke rot med systemet til en som enda er under utvikling, om hun er overvektig gå til lege å få råd der i det minste.
Mir Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Nå er ikke Grete Roede diett. Man spiser litt av alt, alt med måte, som er en flott måte å gjøre det på uten å være desperat. Dog synes jeg heller ikke det er noe særlig at en 15-åring skal være "forsiktig", hun er jo i vekstfasen. Å oppfordre til et sunt kosthold er vel og bra, og da hører også trimmen med, ! =) TS: Tror du hun har problemer med selvbildet eller slike tanker så kanskje hør med en lege?
Chanel.No5 Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Jeg syns dere skal snakke med en lege om det, jeg. For å ikke gjøre noe galt. Det eneste riktige å gjøre!!
Nyttig Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 (endret) Greit å spise sunt som ung. Men når en mor kommer å skal slanke sin datter på 15år Dessverre lever vi i en overfladisk verden. Endret 5. april 2010 av Nyttig
Paprika Skrevet 6. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2010 Vet at det er feil å "slanke" unge. Var derfor jeg spurte om råd her. Grete Roede har jo kurs for tenåringer og, derfor tenkte jeg at det var bedre for henne å gjøre det på denne måten sammen med meg enn å finne på noe på egen hånd. Men jeg får ta en prat med legen. Takker for svar.
The Kitten Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Vil du slanke henne, eller bare laere henne en sunnere livsstil hvor fokuset er helse og ikke kropp?
Nalla Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Tror også det er bedre at du hjelper henne til å legge om til et sunnere kosthold enn at hun f.eks begynner å spy opp maten selv eller lignende. I og med at hun er 15 og kanskje snart flytter hjemmefra, er det kanksje smart å legge sunne matvaner i grunn slik at hun ikke ender opp som mange hybelboere med cola og grandis til middag fire dager i uka! Et sunt kosthold trenger ikke være det samme som slanking!
Mir Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Vaner har man gjerne lenge, så det er jo absolutt ikke noe i veien for å vise henne hva som er sunt ved tanke på helse. Fortelle koblingen mellom mat og funksjoner av kroppen og spesielt hvordan det kan hjelpe våre hjerter =) Når man ser på utviklingen her i Norge vedr. overvekt, så er det jo ofte foreldrene som er skyld i å ha påttet innpå med usunn mat fra barnealder av, og da er det ikke rart at dette blir vanen da barnet flyttet ut heller. Stiller derfor samme spørsmål som The Kitten, og enig med Nalla. Å spise sunt betyr ikke at man er på slanker`n. Man føler seg jo generelt bedre hvis man tar sunnere valg i min oppfattelse.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Selv om en 15-åring er ferdigvokst i høyden, er hun ikke ferdig utviklet, og hennes metaboliske system behøver riktig energi for å utvikle seg riktig. Derfor skal barn og unge (under ca 19 år) aldri slanke seg. Grete Roede baserer seg på et sunt kosthold, og det er ikke galt å følge hennes kostholdsråd, selv om man ikke skal slanke seg. Hva hun spiser kan komme fra Grete Roede, men ikke hvor mye hun spiser. Det må hun lære å regulere selv. (Spise til hun er mett) Men personlig ville jeg oppmuntret min datter til å være mer aktiv, sykle, gå, spille håndball, fotball, og ikke minst: leke mer. Jeg snakker da om hoppe tau, spille slåball, hoppe strikk, gjemsel, boksen går osv, alt dette de har "vokst fra" som er "såååå barnslig". Jeg har to barn på samme alder som din datter, og vi spiller slåball, boksen går, og hopper slengtau og strikk fremdeles. Og vi får alltid besøk av de andre ungdommene i nabolaget som vil være med, selv om de later som om det er det siste de vil. De later som om de synes det er "sååå kjedelig", og "sååå barnslig" når de kommer, men når vi spør om de vil være med, (og de har fått litt tid til å spille kostbare) blir de tilsynelatende motstrebende med, og etter en stund spiller de og ler. Og neste dag er det på'n igjen. De dukker opp for å se om vi leker den dagen også, blir motstrebende med, og storkoser seg etter å ha blitt overtalt til å være med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå