Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Trenger litt hjelp her. Har ei lita datter på snart 10 måneder(2 mnd prematur) Hun er, og har vært en ekstrem kolikkunge. Enda skriker hun i mange mange timer i døgnet, og holder det gående hver natt til mellom 12 og 3 en gang. Foreldrepengeperioden min er snart over, og jeg er mere sliten, psykisk og fysisk enn noen gang. Far er pga jobb mye borte så omtrent alt ansvaret faller på meg. Å skulle begynne på jobb igjen nå er helt uaktuelt, både pga min helsemessige tilstand etter disse månedene, samtidig som det er umulig å skulle gå på jobb etter kun 4 timers søvn på natta. I tilegg er hun også så plaget på dagtid, at barnehage hadde vært umulig. Hvilke rettigheter har jeg etter foreldrepengeperioden er over? Sykemeldig av meg? Noe slags rettigheter når barnet er så sykt?
wahaj Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Jeg kan ikke svare på noe av dette, men hva med å prøve kiropraktor, refleksolog eller naprapat? 1-3 ganger så er kolikken vekk
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Jeg kan ikke svare på noe av dette, men hva med å prøve kiropraktor, refleksolog eller naprapat? 1-3 ganger så er kolikken vekk Så enkelt er ikke dette tilfellet. Har prøvd det aller meste her, har vært på sykehuset til utredning. Har fått effekt av noen behandligsformer, men faller alltid tilbake til sitt gamle jeg etter en uke eller to, og da respondrer hun ikke på videre behansling.
Concertina Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Sjekket for KISS? Står litt om det på kiss-kidd.no, der er og en link til manuellterapauter som behandler barn.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Sjekket for KISS? Står litt om det på kiss-kidd.no, der er og en link til manuellterapauter som behandler barn. Tyder ikke på kiss nei, men skal tilbake på sykehuset for å sjekkes bla for reflux
Rosalie Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Man blir ikke sykemeldt for barns sykdom med mindre det gjelder lengre tids opphold på sykehus/behandlingsinstitusjon. Så enten må du ta ubetalt permisjon eller begynne å jobbe igjen. Det kan også være en ide å få far til å søke seg jobb nærmere slik at dere er to om barnets oppvekst.
Harlekin Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 (endret) Dersom legen faktisk kan stille en diagnose på deg, kan du sykemeldes, mener jeg. Ellers er jeg enig med Wadjet at barnets far burde ta mer av ansvaret. Skal han ikke ha permisjon? Sympatiserer, forresten. Kolikk er grusomme greier, og du har hatt 10 måneder med det. Endret 5. april 2010 av Harlekin
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 Dersom legen faktisk kan stille en diagnose på deg, kan du sykemeldes, mener jeg. Ellers er jeg enig med Wadjet at barnets far burde ta mer av ansvaret. Skal han ikke ha permisjon? Sympatiserer, forresten. Kolikk er grusomme greier, og du har hatt 10 måneder med det. Far tar ansvar, slik situasjonen er i dag kan han ikke skifte jobb av ulike grunner. Deler av pappapermen er tatt ut allerede. Er det ikke noe som heter omsorgspenger? Blir det ikke annen råd får jeg sykemelde meg da. Situasjonen er jo slik at hadde jeg vært i jobb nå, hadde jeg blitt sykemeldt. Rart det ikke finnes noen støtteordninger...
Gjest jente Skrevet 5. april 2010 #9 Skrevet 5. april 2010 Nav har mange ytelser. som omsorgs penger/ omsorgs dager. da har du rett på 30 ekstra dager fri i året, 40 hvis du har 2 barn. så du kan ikke leve på det. det finnes andre ytelser for kroniske syke barn. sykdommene skal da vare i over 3 år. så jeg tror ikke kolikk går inn i den kategorien. men kolikk så lenge ? hørtes veldig rart ut. er barnet sykt ? såfall kan du kanskje få stØtte. jeg fås støtte for min datter som er under utredning. du bør sykemelde deg selv. om du er utbrent..
Punky Brewster Skrevet 5. april 2010 #10 Skrevet 5. april 2010 I utgangspunktet har du de samme rettighetene som andre foreldre; dvs. at hver av foreldrene har 10 dager per år. Det aktuelle rundskrivet er her. For å kunne få utvidet rettigheter må du ha et vedtak fra NAV på at barnet har kroniske plager, men dessverre tror jeg ikke nødvendigvis at ditt barn vil bli inkludert i dette (forutsatt at det ikke er noe du ikke har nevnt her). Dine alternativ er nok enten å kontakte lege for en sykmelding eller søke jobben om redusert stilling eller permisjon uten lønn. Lykke til! Jeg håper du finner den løsningen som passer best for deg og din familie og at barnet snart blir bedre.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2010 #11 Skrevet 5. april 2010 Nav har mange ytelser. som omsorgs penger/ omsorgs dager. da har du rett på 30 ekstra dager fri i året, 40 hvis du har 2 barn. så du kan ikke leve på det. det finnes andre ytelser for kroniske syke barn. sykdommene skal da vare i over 3 år. så jeg tror ikke kolikk går inn i den kategorien. men kolikk så lenge ? hørtes veldig rart ut. er barnet sykt ? såfall kan du kanskje få stØtte. jeg fås støtte for min datter som er under utredning. du bør sykemelde deg selv. om du er utbrent.. Ja, kolikk så lenge. Barnelegen konstaterte ekstrem kolikk, og han hadde vært borti tilfeller med barn helt opp til 1,5 år. Men jeg krever videre utredning uansett. Kolikk ja, men årsaken til kolikk kan være så mangt. Tviler på at det er et umodent tarmsystem når hun er 10 måneder, selv om hun er prematur. Vil hun skal utredes for reflux, intoleranse.... Og utbrendt, ja, dette går fullstendig på helsa løs, så sykemeld må være løsningen da. Hva slags støtte får du når barnet ditt er under utredning?
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2010 #12 Skrevet 5. april 2010 I utgangspunktet har du de samme rettighetene som andre foreldre; dvs. at hver av foreldrene har 10 dager per år. Det aktuelle rundskrivet er her. For å kunne få utvidet rettigheter må du ha et vedtak fra NAV på at barnet har kroniske plager, men dessverre tror jeg ikke nødvendigvis at ditt barn vil bli inkludert i dette (forutsatt at det ikke er noe du ikke har nevnt her). Dine alternativ er nok enten å kontakte lege for en sykmelding eller søke jobben om redusert stilling eller permisjon uten lønn. Lykke til! Jeg håper du finner den løsningen som passer best for deg og din familie og at barnet snart blir bedre. Takk for informasjon. Ja, hva er kroniske plager, og definisjonen på det? Hun plages ivertfall i ca ti timer pr dag, og skriker ordentlig i mange av disse timene.. Hun har altså kun 2 gode timer iløpet av døgnet(og det er i starten på dagen)Og når hun endelig har sovnet er hun så utslitt ast hun får sove heldigvis....
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 Hvis barnet ditt har en kronisk diagnose så har dere som foreldre rettigheter til flere dager. Dette er en diagnose legen gir og så sendes søknad til NAV. Dette kan gjelde migrene, hjertebarn, epilepsi el. Dette må legen ganske greit kunne informere deg om. Dersom mannen din er langt bort og dermed heller ikke kan ta ut sykt-barn-dagene, kan dere også søke om at du får benytte disse. Men er du syk selv, kan du selvsagt sykemeldes om legen din vurderer din arbeidsevne til det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #14 Skrevet 6. april 2010 Hvis barnet ditt har en kronisk diagnose så har dere som foreldre rettigheter til flere dager. Dette er en diagnose legen gir og så sendes søknad til NAV. Dette kan gjelde migrene, hjertebarn, epilepsi el. Dette må legen ganske greit kunne informere deg om. Dersom mannen din er langt bort og dermed heller ikke kan ta ut sykt-barn-dagene, kan dere også søke om at du får benytte disse. Men er du syk selv, kan du selvsagt sykemeldes om legen din vurderer din arbeidsevne til det. Ja men dette gjelder ved sykt barn når mor og far jobber. 30 dager er ikke mye, de går veldig fort når man virkelig har ett sykt barn. Snakk med legen din, evnt barnelegen eller en sosionom på sykehuset.
Gjest gest Skrevet 6. april 2010 #15 Skrevet 6. april 2010 Etter to tette fødsler og med to krevende unger, hver på sin måte, var jeg i ferd med å ramle fullstedig sammen psykisk da permisjonen begynte å nærme seg slutten. Langtids mangel på søvn var en av faktorene. Jeg gikk til lege og fikk sykemeldig i to månder. I papirene står det "utbredthet". Men vær forsiktig med å få denne "diagnosen" inn i papirene, det kan senere gi trøbbel med forsikringsselskap dersom du skal tegne/bytte uføreforsikring.
Concertina Skrevet 6. april 2010 #16 Skrevet 6. april 2010 Tyder ikke på kiss nei, men skal tilbake på sykehuset for å sjekkes bla for reflux ...vår datter hadde få av de typiske KISS-tegnene, men hun hadde en låsning i nakken likevel, så jeg ville dratt innom en manuellterapaut og sjekket for sikkerhetsskyld. Det er gratis og man trenger ikke henvisning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå